Missljud efter däckbyte

pelpet
29 april 2011 · 94 Inlägg

Hej.
Jag har problem med missljud efter däckbyte till sommardäck. Den här bilen har stått stilla ca 6 veckor pga problem med batteriet, och nu när jag fått till ett nytt batteri och bytt vinterdäcken till sommardäck så är bilen körbar igen - trodde jag. När man kör bilen så låter det konstigt från framvagnen. Ljudet är ungefär "floff-floff-floff". När man ökar hastigheten så ökar hastigheten på floffandet - det verkar alltså hänga ihop med hjulens rotationshastighet. När man låter bilen stå stilla och varvar motorn hörs inget floffande. Ger man fullt rattutslag finns ljudet kvar.

När jag körde bilen sist, i mitten på mars, så fanns inte ljudet.


• Bilmodell
Renault Twingo

• Årsmodell
2001

• Miltal
15500

• Modifikationer på bilen
Extraljus monterade.

Några tips om vad det kan vara, och hur man kan börja felsöka?

pelpet
29 april 2011 · 94 Inlägg

Däcktrycket är OK, 2.1 bar på alla däck.

dawwe ...has left the building...
29 april 2011 · 4 474 Inlägg

Ta en titt på dina bromsskivor - de lär vara lite rostbruna eller hur? Ta en sväng i 2:ans växel o bromsa en hel del samtidigt, ca 10-15 sek i taget o sedan kör du utan att bromsa i drygt en minut. Upprepa 5-6 gånger så lär det bli bra igen.
Jag förutsätter att hjulen du satt på har en passande dimension, dvs att de inte tar i någonstans....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
SLG
29 april 2011 · 498 Inlägg

Inte så att fälgarna/däcken är för breda så att dom tar i fjäderbenet? Känn om du får i mellan fingrarna?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
dfine BMW entusiast
30 april 2011 · 579 Inlägg

Är sommarfälgarna mycket större än vinterfälgarna? Så att däcken tar emot någonstans.
Är däcken balanserade?

båge montör och hobby mekaniker
30 april 2011 · 2 672 Inlägg

har du dragit hjulen ordentligt? alternativt efterdragit!?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Hilmer
30 april 2011 · 1 789 Inlägg

Ett "floffande" ljud är lätt att frambringa med t ex en bit silvertejp på slitageytan, ett kul och mycket irriterande trick wink
Det är inte så att det handlar om nya däck med dekalerna kvar? Eller att hjulen är märkta på så vis att ljudet kan uppkomma!?

pelpet
30 april 2011 · 94 Inlägg

Däcken är samma sommardäck som satt på förra sommaren, så det skall vara rätt dimensioner på däck och fälgar. Däcken är inte balanserade.

Det borde inte sitta några dekaler eller liknande på däcken men det blir ändå att dubbelkolla det först. Det vore ju fånigt om det var en sån enkel grej.

Niklas1987 NO
1 maj 2011 · 2 182 Inlägg

Det blir inget missljud för att man inte balanserat däcken, hjullager är ett brummande konstant ljud inte floffade, om han inte dragit hjulen ordentligt skulle det kännas i bilen som KRAFTIGA skakningar. har varit med om ett par stycken som inte dragit eller efterdragit sina hjul och kommit in å klagat på obalans.

Kom å tänka på bromssköldar, men det skulle skapa ett skrapande ljud.

Hur pass slitna är däcken? nere på 3mm eller mindre?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
NeXz
1 maj 2011 · 236 Inlägg

däcken har väl fått kordbrott? kolla så du inte ser nå bula i dom . mvh

killercow
1 maj 2011 ·

hur långt har däcken gått?

större fälgar/däck, bredare än v-däcken?

Hade ett liknande ljud på passaten. trodde det hade med nått i motorn att göra för det upp kom endast vid körning mellan 50-70km/h. upptäckte inte problemet föräns jag tog av hjulen. då hade det slitit på däcken mot insidan av hjulhuset när ja svängde. hade slitit så pass att det kommit ner till väven. ljudet berodde på att slitaget hade bildat bubblor på däcket där det slets.

Orsak: orginal var 14" 185or  satt 15" på s-däcken och 205or så det slet när jag svängde å bildede bubblor där de slet som gav ett sånt ljud. tur ja upptäckte det innan de small

pelpet
1 maj 2011 · 94 Inlägg

Däcken har gått ca 3000 mil. De köptes i mars 2009 och har körts i två säsonger. De har betydligt mer än 3 mm kvar.

Däcken är något bredare än vinterdäcken men å andra sidan är det samma däck som har suttit på tidigare, och då utan floff-floff. Det borde inte vara ett efterdragningsproblem eftersom jag bytte däcken och missljudet uppkom direkt efter. Det kan dock inte uteslutas att jag dragit åt för dåligt. Det blir dock att dubbelkolla dimensionerna på däcken - de hade lite oordning på verkstan där jag vinterförvarade däcken så det finns risk att de har rört ihop däcken även om märke och diameter stämmer. Har jag fått för breda däck så kan det vara problemet.

killercow
1 maj 2011 ·

mina däck lät inget heller innan dom blev så pass slitna på insidan att det blev bubblor. är bubblorna som låter. ta av å kolla insidan av däcken

pelpet
2 maj 2011 · 94 Inlägg

Tack föt tipsen Dawwe. Jag följde ditt råd kombinerat med lite kreativt gasande och bromsande samt en okynnestur till Grycksbo, och nu går bilen tyst och fint igen.

dawwe ...has left the building...
2 maj 2011 · 4 474 Inlägg

Oh-yeah big_smile     Dawwe - Garaget   1 - 0 *haha*

Senast redigerat av dawwe (2 maj 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Crew
2 november 2022 · 2 Inlägg

Jag bytte däck, och känner igen missljudet. Jag var och körde en kort sväng när ljudet uppstod. Jag ska prova att köra och därefter bromsa, som någon tidigare skrev. Problemet jag fick under däckskiftet var att två delar lossnade. Jag känner inte igen det. Vad är det för bitar?

Kod:
https://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=244669&image=2902086
Bmsone Reservdelsnisse
2 november 2022 · 183 Inlägg

Det där är balanseringsvikter som lossnat. Du kommer känna vibrationer utan dom

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Crew
2 november 2022 · 2 Inlägg

Bmsone skrev:
Det där är balanseringsvikter som lossnat. Du kommer känna vibrationer utan dom

Jag ringde i morse till verkstaden, som ska kolla närmare på det, på fredag. Man kan jag fortfarande köra bilen? Jag behöver fortfarande ta mig till jobbet..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 november 2022 · 13 776 Inlägg

Hilmer skrev:
Ett "floffande" ljud är lätt att frambringa med t ex en bit silvertejp på slitageytan, ett kul och mycket irriterande trick wink
Det är inte så att det handlar om nya däck med dekalerna kvar? Eller att hjulen är märkta på så vis att ljudet kan uppkomma!?

värsta jag vet är däckfirmor som inte tar bort klisterlappen på däcken..   totalt odugliga människor som jobbar på däckverkstäder ibland...   tar alltid bort dom när jag monterar ett nytt däck.   dumnt att ha en stor pappersllapp när man balanserar däcket

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mew
2 november 2022 · 2 172 Inlägg

Crew skrev:

Bmsone skrev:
Det där är balanseringsvikter som lossnat. Du kommer känna vibrationer utan dom

Jag ringde i morse till verkstaden, som ska kolla närmare på det, på fredag. Man kan jag fortfarande köra bilen? Jag behöver fortfarande ta mig till jobbet..

Det är i princip bara en komfortgrej, två vikter mindre gör absolut ingen skada på något. Det kommer vibrera lite grann i vissa hastigheter, men det är inte mer än ett irritationsmoment. Så kör på du. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang