4089
Sök

Koppla ledramp på fördragna kablar v70m

38 Inlägg
8 november 2022
Trådstartare
#1
Jag har läst många trådar om detta men jag förstår inte riktigt.
Jag ska koppla en ledramp på min v70n och tänkte använda mig av originalkablaget. Jag har köpt en reläsats på biltema, samt originalknapp , stiftisolator som kopplas i den färdiga kontakten i motorutrymmet.Hur kopplar man då?
Som jag har förstått det:
Signalkabel för helljus på plus på stiftisolatorn
Jordkabeln från reläet kopplas på - på stiftisolatorn
Plus från reläet på batteri/plusström i motorutrymmet
Dt kontakten kopplas som vanligt på ljusrampen samt en 20ah säkring i säkringsboxen
Är detta rätt?
Har kopplat ljusramp innan men inte med volvos fördragna.

7 492 Inlägg
8 november 2022
#2
Du vill ansluta en LED-ramp lagligt = så att den lyser samtidigt med helljuset, eller hur?
Skaffa ett kopplingsstycke som du ansluter mellan bilens glödlampa H4 eller helljuslampa H7 och ordinarie kopplingsstycket.
Kopplingsstycket finns hos både JULA och Biltema och kostar under 50-lappen.
Kopplingsstycket har en lös elkabel som du skarvar och drager/ansluter till "86" på relä.
På ett sedvanligt relä ansluter du:
"30" till batteri - eller startmotor om det är lättare - ev över säkring 30 amp.*)
"85" till jord - eller strömställare inne i kupén så du kan slå av extrabelysningen om du vill.
"86" till den ledning som kommer från ovan beskrivna extra kopplingsstycke.
"87" till LED-rampen.

Eftersom en LED-ramp drar så lite ström, och är så okänslig för spänningsfall, räcker det gott och väl med 1 kvadratmilimeter elkabel.

*) Köper du Biltems mikrorelä så har det inbyggd säkring 30 amp.

38 Inlägg
8 november 2022
Trådstartare
#3
Jag vill koppla de på helljuset. Men volvos fördragna ska man bara koppla på kontakten i motorutrymmet har jag läst.

3 372 Inlägg
8 november 2022
#4
Nja, det fördragna i en V70N kräver också knappen inne. Dvs den som ska sitta under klimatpanelen.
Med knappen monterad aktiveras funktionen och man får styrström i fördragna kablaget.
Det är CEM som ger strömmen dit.
(En datamodul)  Det är alltså inte analogt så.

Det är nog mer omständigt än vanlig koppling som föreslås i tidigare inlägg.
Vet ej om Volvo saluför den knappen än, eller om det är begagnad som gäller.

Gällande kabelarea så drar en LEDramp det som anges.
Ofta 100w till 300w beroende på storlek.

Exempel med 200w:
Räkna Watt delat på volt
200w/12v =200/12=  16,6.
Dvs 16.6 Ampere.
16A = minst 2.5mm² kabel.

Nu är OFTA antal Watt överdrivna på LEDramper, men räkna inte med  mindre för kablaget, säkring och relä.
Senast redigerat av Mossan1 (8 november 2022)

38 Inlägg
8 november 2022
Trådstartare
#5
Knapp är beställd smile Det enda jag är osäker på är hur exakt det ska kopplas.

38 Inlägg
8 november 2022
Trådstartare
#6
Kan det vara så att man jordar ledrampen från rampens - kabel istället för att koppla med dt kontakt? Eftersom - kabeln från reläet går till - på stiftisolatorn. Såg en guide på yt som gjorde så. men är fortfarande osäker...

3 372 Inlägg
8 november 2022
#7
Davveboi skrev:
Knapp är beställd smile Det enda jag är osäker på är hur exakt det ska kopplas.

Knappen är hårdkodad vad jag förstått, så med den monterad i valfritt uttag under CCM så ger det signalström i nämnda uttaget med helljuset för styrning av reläet.
Minns ej om den också gav ström för anslutning 30 på reläet, (inkommande ström för ljuset) men då måste säkert en säkring monteras någonstans.
Troligen i centralen under huven.

Var inte den orginal kontakten tvåpolig?
Eller minns jag fel kanske....
Senast redigerat av Mossan1 (8 november 2022)

38 Inlägg
8 november 2022
Trådstartare
#8
Ja så långt är jag med. Som sagt bara vilka kablar från min reläsats som jag är fundersam om vilken kabel som ska kopplas på kontakten i motorutrymmet tex.

3 372 Inlägg
8 november 2022
#9
Davveboi skrev:
Ja så långt är jag med. Som sagt bara vilka kablar från min reläsats som jag är fundersam om vilken kabel som ska kopplas på kontakten i motorutrymmet tex.

En eller tvåpolig kontakt i bilen?
Minns ej.

Annars får du mäta med knappen monterad.
Styrströmmen är det i alla fall.
Dvs 86 eller 87. (Kvittar vilken)
Ev, finns matning för anslutning 30 också.
Senast redigerat av Mossan1 (8 november 2022)

38 Inlägg
8 november 2022
Trådstartare
#10
2 polig

38 Inlägg
8 november 2022
Trådstartare
#11
Och det jag tror är att signalkabeln till helljuset från reläet ska på + på kontakten. Jordkabeln på -. Plus från reläet på en punkt med ström. Och sen plus från reläet till ljusrampen och - från ljusrampen till jord. Det är vad jag tror och har uppfattat

3 372 Inlägg
8 november 2022
#12
Du får nog mäta när knappen är monterad.

Kan vara som du skriver, kan också vara så att en är styrström och den andra + matning.
Men det är ju lätt att mäta fram.

Har något i bakhuvudet att nån säkring skulle monteras någonstans också. Det är därför jag far efter att det också är matning i kablaget.
Men, jag kan absolut minnas fel och blanda ihop bilmodeller...

Står det uttryckligen + och - på kontakten i fråga är det jag som minns fel.  Minns den bara som helsvart.
Senast redigerat av Mossan1 (8 november 2022)

* Voff voff *
10 741 Inlägg
8 november 2022
#13
Detta har jag gjort på ett flertal S60/V70N/S80 som jag ägt.

Du ska koppla både(!) plus och minus från reläet till originalkablaget. Då har du styrningen av reläet klar. Sedan förstås matning till reläet från plusplinten och matning ut från reläet till extraljusen.

Mäter du så kommer du få plus på båda kablarna i kontakten och säkerligen känna dig förvirrad. Så strunta i det och koppla enligt ovan så funkar det. Säkring sätter du på avsedd plats (Aux lights) i säkringsboxen under huven.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

38 Inlägg
8 november 2022
Trådstartare
#14
Brådhis skrev:
Detta har jag gjort på ett flertal S60/V70N/S80 som jag ägt.

Du ska koppla både(!) plus och minus från reläet till originalkablaget. Då har du styrningen av reläet klar. Sedan förstås matning till reläet från plusplinten och matning ut från reläet till extraljusen.

Mäter du så kommer du få plus på båda kablarna i kontakten och säkerligen känna dig förvirrad. Så strunta i det och koppla enligt ovan så funkar det. Säkring sätter du på avsedd plats (Aux lights) i säkringsboxen under huven.

Okej. Signalkabeln som egentligen ska sitta på helljuset, går den att använda som plusmatning på OEM kontakten? Eftersom jag ska sätta +kabeln med säkring på plusplinten.
Är allt redan jordat så man inte behöver tänka på det?

* Voff voff *
10 741 Inlägg
8 november 2022
#15
Davveboi skrev:
Brådhis skrev:
Detta har jag gjort på ett flertal S60/V70N/S80 som jag ägt.

Du ska koppla både(!) plus och minus från reläet till originalkablaget. Då har du styrningen av reläet klar. Sedan förstås matning till reläet från plusplinten och matning ut från reläet till extraljusen.

Mäter du så kommer du få plus på båda kablarna i kontakten och säkerligen känna dig förvirrad. Så strunta i det och koppla enligt ovan så funkar det. Säkring sätter du på avsedd plats (Aux lights) i säkringsboxen under huven.

Okej. Signalkabeln som egentligen ska sitta på helljuset, går den att använda som plusmatning på OEM kontakten? Eftersom jag ska sätta +kabeln med säkring på plusplinten.
Är allt redan jordat så man inte behöver tänka på det?

30 - Plusmatning via säkring
85 - Jord, kopplas till kontakten
86 - Signal, kopplas till kontakten
87 - Plus till extraljusen

Sedan måste du jorda extraljusen också förstås. Jordplint finns tex precis bredvid säkringsboxen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

38 Inlägg
8 november 2022
Trådstartare
#16
Brådhis skrev:
Davveboi skrev:
Brådhis skrev:
Detta har jag gjort på ett flertal S60/V70N/S80 som jag ägt.

Du ska koppla både(!) plus och minus från reläet till originalkablaget. Då har du styrningen av reläet klar. Sedan förstås matning till reläet från plusplinten och matning ut från reläet till extraljusen.

Mäter du så kommer du få plus på båda kablarna i kontakten och säkerligen känna dig förvirrad. Så strunta i det och koppla enligt ovan så funkar det. Säkring sätter du på avsedd plats (Aux lights) i säkringsboxen under huven.

Okej. Signalkabeln som egentligen ska sitta på helljuset, går den att använda som plusmatning på OEM kontakten? Eftersom jag ska sätta +kabeln med säkring på plusplinten.
Är allt redan jordat så man inte behöver tänka på det?

30 - Plusmatning via säkring
85 - Jord, kopplas till kontakten
86 - Signal, kopplas till kontakten
87 - Plus till extraljusen

Sedan måste du jorda extraljusen också förstås. Jordplint finns tex precis bredvid säkringsboxen.

Stort Tack!!! Jag kanske är trög men har verkligen inte förstått exakt hur man ska göra oavsett hur mycket jag har läst osv. Men nu förstår jag. Grymt smile

* Voff voff *
10 741 Inlägg
8 november 2022
#17
Davveboi skrev:
Brådhis skrev:
Davveboi skrev:

Okej. Signalkabeln som egentligen ska sitta på helljuset, går den att använda som plusmatning på OEM kontakten? Eftersom jag ska sätta +kabeln med säkring på plusplinten.
Är allt redan jordat så man inte behöver tänka på det?

30 - Plusmatning via säkring
85 - Jord, kopplas till kontakten
86 - Signal, kopplas till kontakten
87 - Plus till extraljusen

Sedan måste du jorda extraljusen också förstås. Jordplint finns tex precis bredvid säkringsboxen.

Stort Tack!!! Jag kanske är trög men har verkligen inte förstått exakt hur man ska göra oavsett hur mycket jag har läst osv. Men nu förstår jag. Grymt smile

Superduper! Lycka till! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

38 Inlägg
10 november 2022
Trådstartare
#18
Nu har jag skarvat om kablarna på reläsatsen. Ska snart installera det i bilen. Hoppas att det funkar, knapp sitter i än sålänge


Sök