Brunfärgat vatten i expansionskärlet!

jaka54
10 november 2022 · 5 817 Inlägg

Hej!
Frågar egentligen för min bror som har en Audi 100 Avant Turbo från 1991 (C3 modellen eller modell 44 som den också kallas).
Problemet med hans bil (om man nu kan kalla det problem) är att vattnet i expansionskärlet snabbt blir brunfärgat. Förra året testade jag att mäta om det fanns CO2 i vattnet (Biltemas testsats) men det fanns det inte, i så fall hade vätskan i testsatsen färgats gul (den är blå från början).  Detta tyder på att topplockspackningen är hel vilket jag trodde var orsaken till att vattnet färgades brunt tidigare.
Så frågan är ...Vad kan komma in i kylarvattnet och brunfäga det? Det måste ju vara olja...eller hur?! Och is å fall varifrån kommer oljan ? Från turbon? Finns Är turbon vattenkyld? Oljekyld? Och hur kan i så fall oljan komma in i vattnet? Var läcker det?
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-55d7bc9a8b7d9ac923bad16f364c35be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-63f8058cbd45d9262548e0625b1d65c9.jpg

Senast redigerat av jaka54 (10 november 2022)

Jesper328
10 november 2022 · 2 402 Inlägg

Rost i kylkanalerna helt enkelt. smile

Skulle rekommendera att spola igenom kylsystemet ett par gånger tills vattnet bli klart och fint, sedan slå i ny kylarvätska.

Up the RA
Mossan1
10 november 2022 · 2 895 Inlägg

olja blir grå gegga. Olja och vatten blandar sig inte väl utan oljan lägger sig högt i systemet. Vanligen i expkärl.

Avgaser märks vanligen inte alls på färgen, men skulle kunna. Då kraftigt ansatt av Co² som skulle märkas i test.

Rost kan absolut ge missfärgad kylvätska och även om man blandat etylenglykol och propylenglykol.

Senast redigerat av Mossan1 (10 november 2022)

jaka54
10 november 2022 · 5 817 Inlägg

Kylaren och motorn spolades rent under mer än en timmas tid för ett år sedan. Vattnet började trots det  bli  brunt redan efter en timmes körning efter att jag hällt i ny kylarvätska (50/50) .
Kylarvätska är Biltemas röda Long-life som jag även använder i min Audi 100 2,0E Avant (1989) och  i min bil har kylarvätskan i expansionskärlet  hållit sig klart röd i åratal. -Så rost !? Nej! Inte efter så mycket spolande ...

spillolja
10 november 2022 · 4 044 Inlägg

Oljekylare, invändigt läckage ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hilmer
10 november 2022 · 1 790 Inlägg

Rost är ju det första jag tänker på också, så helt taget ur luften är det ju inte trots allt! Man får vara rätt envis vid spolningen om man ska få ut all skit!
Sen andra funderingar är ju ifall det kan finnas nån någon defekt på toppen som gör att olja kan sugas över till kylvattnet, vet inte hur dessa motorer är men vet att andra från typ samma era har fått sin beskärda del av diverse olyckliga glykolblandningar som frätt vid kanaler i alu-toppen som gör att det till sist blir ett problem, men nu spånar jag ju friskt och det är ju inte så lätt att kolla heller utan att lyfta på toppen...

Brådhis * Voff voff *
11 november 2022 · 10 308 Inlägg

Blir vattnet brunt så är det antingen rost eller en blandning av olika färger på glykolen. Olja ger inte brunt vatten.

Rost ger ogenomskinligt vatten och felaktig blandning ger endast färgat, men klart, vatten.

Senast redigerat av Brådhis (11 november 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
11 november 2022 · 10 388 Inlägg

Brådhis skrev:
Blir vattnet brunt så är det antingen rost eller en blandning av olika färger på glykolen. Olja ger inte brunt vatten.

Rost ger ogenomskinligt vatten och felaktig blandning ger endast färgat, men klart, vatten.

well....

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-e68258f76376b9891f24fe5984033f78.jpg


Men nej, jag håller med dig, och övriga, brunt vatten är i de absolut flesta fall rost. Och det kan vara ett rent helvete att "få ut allt".

Optimalt är; fylla på, köra bilen varm, låta svalna av, tappa ut, fylla på, köra bilen varm, låta svalna av, tappa ut, fylla på....aaaaand so on.

Däremot ska sägas att etylenglykol blandat med propylenglykol inte håller sig klart. I min erfarenhet. Lösningen är dock samma som ovan.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
11 november 2022 · 5 817 Inlägg

Hej!
Det är ju inte olja i vattnet , för då skulle det se ut som it_mutt ovan visar, med chokladaktig klet.
Nej! I brorsans fall är vattnet " mörkbrunt", och tunnt ,  inte tjockt och kletigt men! -Kylarvattnet försvinner också! Det var därför jag först var säker på att det fanns en spricka i topplockspackningen, men nu vet jag inte...
När jag tog bort övre  slangen till kylaren (och termostaten) och fyllde på vatten i expansionskärlet och gjorde så i minst en timma för att få ut all eventuell rost så slogs jag av att det hela tiden kom luftbubblor från utloppet ur toppen under tiden motorn var igång.
-Det tyckte jag var lite mysko...för varifrån kom i så fall luften?

spillolja
11 november 2022 · 4 044 Inlägg

Kylvätskepump som suger in luft genom packboxen baklänges ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jesper328
11 november 2022 · 2 402 Inlägg

Det räcker inte varken med att hälla igenom vatten, eller spola med t.ex trädgårdsslangen.

Man börjar med att hälla i en flaska s.k radiator flush. (T.ex STP, CRC, osv.)
Efter detta så får man köra ett par dagar.

Sedan så tömmer man ut all kylarvätska, och med en vattenslang så spolar man rent expansionskärlet.
Vill man så kan man ju även spola igenom kylare, värmepaket, osv.

När detta är gjort så plockar man ur termostaten för att få högsta möjliga flöde hela tiden.
Sedan så tankar man i ytterligare en flaska med radiator flush, samt vatten.
Destillerat om man är kinkig.
Sen så luftar man och låter motorn gå i en 10-15 minuter.

Nu tömmer man igen, och repeterar processen tills vattnet ser drickbart ut.
Man behöver ej hälla i mer radiator flush efter andra flaskan.

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
12 november 2022 · 10 308 Inlägg

it_mutt skrev:

Brådhis skrev:
Blir vattnet brunt så är det antingen rost eller en blandning av olika färger på glykolen. Olja ger inte brunt vatten.

Rost ger ogenomskinligt vatten och felaktig blandning ger endast färgat, men klart, vatten.

well....

https://www1.garaget.org/gallery/images … 033f78.jpg


Men nej, jag håller med dig, och övriga, brunt vatten är i de absolut flesta fall rost. Och det kan vara ett rent helvete att "få ut allt".

Optimalt är; fylla på, köra bilen varm, låta svalna av, tappa ut, fylla på, köra bilen varm, låta svalna av, tappa ut, fylla på....aaaaand so on.

Däremot ska sägas att etylenglykol blandat med propylenglykol inte håller sig klart. I min erfarenhet. Lösningen är dock samma som ovan.

För all del, men det är med viss fantasi det kan klassas som "vatten". wink Vatten är liksom lite mer lättflytande. tongue

Sedan är ju också frågan om det egentligen gör så mycket för funktionen att vattnet är missfärgat av rost. Det behövs inte mycket rost för att det ska färgas och har det väl börjat rosta kommer det fortsätta... Dvs det nya vattnet kommer på sikt också att bli missfärgat.

Senast redigerat av Brådhis (12 november 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
12 november 2022 · 5 817 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c86387faabd2cda2b1022ce387d97c54.jpg
Hej!
Jag har gjort allt som beskrivs av Jesper328! Trots det blir vattnet  brunfärgat och att det sakta försvinner.
Så här ser mitt kylarvattnet ut i min Audi 100, rött och fint och nivån varierar inte.

Senast redigerat av jaka54 (12 november 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang