3437
Sök

Däckfixar fråga.

348 Inlägg
22 januari 2023
Trådstartare
#1
Tja! Har en merca med bakhjulsdrift.
Har lagliga sommardäck på dom. Vänster fram hade rejäl pyspunka. Dum som jag var fixade det med däckfix på burk. Jag skulle istället fixat det med riktigt däckreparationssats med plugg.

Jag tänker inte köpa nya däck då jag inte vet vad det blir för bil till hösten.

Är det möjligt att demontera däcket från fälgen. Ta bort däckfixskummet någorlunda sedan montera tillbaka däcket och slutligen laga med riktig däck plugg?

Ett annat alternativ kan vara att försöka balansera däcket men vet inte om det går.

Jag vill helst slippa köpa däck bara för i sommar.


Mvh
Senast redigerat av Eleeb90 (22 januari 2023)

12 Inlägg
22 januari 2023
#2
Har du 19 tum eller mindre bör du komma undan med ca 2500 för 2 skapliga däck kolla på nätet tex tyred.se hadde inte riskerat o köra på fellagade däck , både för din egen skull o nästa ägares säkerhet o alla andra i trafiken

2 845 Inlägg
22 januari 2023
#3
Refined98 skrev:
Har du 19 tum eller mindre bör du komma undan med ca 2500 för 2 skapliga däck kolla på nätet tex tyred.se hadde inte riskerat o köra på fellagade däck , både för din egen skull o nästa ägares säkerhet o alla andra i trafiken

Fast detta var väl inte direkt svar på TS fråga? Nu undrades det ju om han kunde ta bort skummet och fixa det ordentligt.

Däckverkstäder brukar inte gilla detta då det är lättantändlig drivgas till skummet. Vet inte riktigt hur detta fäster på däcket, om det ens gör det?

Ta loss och se hur det ser ut. Är nog det bästa du kan göra.

732 Inlägg
22 januari 2023
#4
Eleeb90 skrev:
Är det möjligt att demontera däcket från fälgen. Ta bort däckfixskummet någorlunda sedan montera tillbaka däcket och slutligen laga med riktig däck plugg?

Om du menar att plugga däcket utifrån så är det inte en riktig lagning, det är bara en nödlösning tills man kan laga det riktigt. Prata med en däckfirma, dom kan spola ur "däckfixskummet", som jag antar är vanlig punkteringsvätska, och laga det riktigt med kallvulk från insidan. Vi brukar spola ur kladdet när våra kunder kommer med det i alla fall.

Dessa "korvar" man kan trycka i utifrån är INTE en korrekt lagning och enbart en nödlösning så man tar sig hem för att kunna laga det rätt senare.

uhlin skrev:
Däckverkstäder brukar inte gilla detta då det är lättantändlig drivgas till skummet. Vet inte riktigt hur detta fäster på däcket, om det ens gör det?

Det är inte kul att hålla på med, sticker i näsan bland annat, men det är inga problem att spola ur så länge inte punkavätskan legat i däcket i uppåt ett år.
Att det är lättantändligt spelar egentligen ingen roll, gör man rätt när man monterar av det så finns det ingen risk smile

Live long, and prosper.

Forummoderator
18 004 Inlägg
22 januari 2023
#5
Fick punktering 1 dag innan vi skulle dra till södra Tyskland. Köpte en däckrepsats och drog ur skruven och monterade pluggen hemma på parkeringen. Däcket hade bara rullat 200 mil så... Sen var det plattan i mattan på Autobahn... Gick bra.

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/atv/ … 2000022836

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 202 Inlägg
22 januari 2023
#6
Upplys däckverkstaden så släpps gasen ut utanför byggnaden.
Jag har själv fälgat om däck med punkaspray och visst luktade den lite men....
Jobbar man heltid med det förstår jag.
Då kanske det blir dagligen eller så.

Laga däck med "korvar" efter spik tex går alldeles utmärkt. Funkar även i längden.
Att det ska ses som "tillfällig fix" är nog däckbranchens påhitt men så klart att man kanske mest gör det på typ halvslitna däck och inte på nyaste pemiummärkesdäcket av dyr dimension.

* Voff voff *
10 589 Inlägg
22 januari 2023
#7
MrHyde skrev:
Eleeb90 skrev:
Är det möjligt att demontera däcket från fälgen. Ta bort däckfixskummet någorlunda sedan montera tillbaka däcket och slutligen laga med riktig däck plugg?

Om du menar att plugga däcket utifrån så är det inte en riktig lagning, det är bara en nödlösning tills man kan laga det riktigt. Prata med en däckfirma, dom kan spola ur "däckfixskummet", som jag antar är vanlig punkteringsvätska, och laga det riktigt med kallvulk från insidan. Vi brukar spola ur kladdet när våra kunder kommer med det i alla fall.

Dessa "korvar" man kan trycka i utifrån är INTE en korrekt lagning och enbart en nödlösning så man tar sig hem för att kunna laga det rätt senare.

uhlin skrev:
Däckverkstäder brukar inte gilla detta då det är lättantändlig drivgas till skummet. Vet inte riktigt hur detta fäster på däcket, om det ens gör det?

Det är inte kul att hålla på med, sticker i näsan bland annat, men det är inga problem att spola ur så länge inte punkavätskan legat i däcket i uppåt ett år.
Att det är lättantändligt spelar egentligen ingen roll, gör man rätt när man monterar av det så finns det ingen risk smile

Men det är väldigt uppskattat av däckmontören att få veta att däcket innehåller skiten innan han/hon börjar montera av däcket. smile

Ett bedrövligt kladd är vad det är...

Instämmer för övrigt i att plugg utifrån inte är en riktig lagning, egentligen, men funkar gör dom. Länge också! wink
Senast redigerat av Brådhis (22 januari 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 004 Inlägg
22 januari 2023
#8
Brådhis skrev:
MrHyde skrev:
Eleeb90 skrev:
Är det möjligt att demontera däcket från fälgen. Ta bort däckfixskummet någorlunda sedan montera tillbaka däcket och slutligen laga med riktig däck plugg?

Om du menar att plugga däcket utifrån så är det inte en riktig lagning, det är bara en nödlösning tills man kan laga det riktigt. Prata med en däckfirma, dom kan spola ur "däckfixskummet", som jag antar är vanlig punkteringsvätska, och laga det riktigt med kallvulk från insidan. Vi brukar spola ur kladdet när våra kunder kommer med det i alla fall.

Dessa "korvar" man kan trycka i utifrån är INTE en korrekt lagning och enbart en nödlösning så man tar sig hem för att kunna laga det rätt senare.

uhlin skrev:
Däckverkstäder brukar inte gilla detta då det är lättantändlig drivgas till skummet. Vet inte riktigt hur detta fäster på däcket, om det ens gör det?

Det är inte kul att hålla på med, sticker i näsan bland annat, men det är inga problem att spola ur så länge inte punkavätskan legat i däcket i uppåt ett år.
Att det är lättantändligt spelar egentligen ingen roll, gör man rätt när man monterar av det så finns det ingen risk smile

Men det är väldigt uppskattat av däckmontören att få veta att däcket innehåller skiten innan han/hon börjar montera av däcket. smile

Ett bedrövligt kladd är vad det är...

Instämmer för övrigt i att plugg utifrån inte är en riktig lagning, egentligen, men funkar gör dom. Länge också! wink

Pluggen flög ur på chefens däck. Jag undrade lite den lagningen var gjord? Han svarade att "Tja, jag hade ju cirka 285 km/h". Där går gränsen alltså big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

732 Inlägg
22 januari 2023
#9
Mossan1 skrev:
Laga däck med "korvar" efter spik tex går alldeles utmärkt. Funkar även i längden.
Att det ska ses som "tillfällig fix" är nog däckbranchens påhitt men så klart att man kanske mest gör det på typ halvslitna däck och inte på nyaste pemiummärkesdäcket av dyr dimension.

Det är inget påhitt, läs på lite om varm och kallvulkning och däckets uppbyggnad så förstår du säkerligen mer varför man inte ska köra med det i längden.
Och det är inget "däckbranchen" säger, det är X antal experter/forskare från hela fordonsindustrin som har testat det extremt mycket mer än alla här inne. Eller menar du att alla "experter" här inne vet mer än dom?

Sen är det väl rätt korkat att vi däckverkstäder försöker laga däcket riktigt så det håller däckets livslängd istället för att sälja på någon ett nytt däck? Det kanske är det du menar med "däckbranchens påhitt"? Att vi vill sälja mindre däck och laga mer? Eller vad menar du? roll

Live long, and prosper.

* Voff voff *
10 589 Inlägg
22 januari 2023
#10
MrHyde skrev:
Mossan1 skrev:
Laga däck med "korvar" efter spik tex går alldeles utmärkt. Funkar även i längden.
Att det ska ses som "tillfällig fix" är nog däckbranchens påhitt men så klart att man kanske mest gör det på typ halvslitna däck och inte på nyaste pemiummärkesdäcket av dyr dimension.

Det är inget påhitt, läs på lite om varm och kallvulkning och däckets uppbyggnad så förstår du säkerligen mer varför man inte ska köra med det i längden.
Och det är inget "däckbranchen" säger, det är X antal experter/forskare från hela fordonsindustrin som har testat det extremt mycket mer än alla här inne. Eller menar du att alla "experter" här inne vet mer än dom?

Sen är det väl rätt korkat att vi däckverkstäder försöker laga däcket riktigt så det håller däckets livslängd istället för att sälja på någon ett nytt däck? Det kanske är det du menar med "däckbranchens påhitt"? Att vi vill sälja mindre däck och laga mer? Eller vad menar du? roll

Första dagen med internet för herrn? wink wink wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 202 Inlägg
22 januari 2023
#11
MrHyde skrev:
Det är inget påhitt, läs på lite om varm och kallvulkning och däckets uppbyggnad så förstår du säkerligen mer varför man inte ska köra med det i längden.

Jag tänkte inte svara först men jag
skrev just "påhitt" vilket faktiskt är fel uttryckt av mig. Rätt så långt.

MrHyde skrev:
Sen är det väl rätt korkat att vi däckverkstäder försöker laga däcket riktigt så det håller däckets livslängd istället för att sälja på någon ett nytt däck?

roll
Däckbranschen lagar inte däck som välgörenhet för det första.
Utan som vinstbringande jobb.

MEN,
dom gör hellre det jobbet som är 100% rätt, än vad som ev är "good enough". 
Och det BÖR DOM som seriösa aktörer. Betalar man proffs för proffslagat ska man ha det också.
Prisskillnaden med timkostnad osv i åtanke skulle heller inte vara så astronomisk mellan itryckt korv och riktig fix.

Vad jag menade är att branschen gärna belyser negativa faktan med korvar eftersom det de facto förloras jobb med dessa gör-det-själv-kitt.
Det, är jag övertygad om.
Rent hittepå är det inte.
Det har "MrHyde" rätt i men tonen i svaret....

Jag lägger ändå inte sexjävlahundraspänn på en omtätning av ett halvslitet däck jag satt en plugg i.
Prisuppgiften = för ca 3årsedan.

Så för "tillfälligt lagat" är det ju bara dumt.
Tryck i korv och se det som avsett för däcket ut, annars låt bli helt och hållet och lämna in till verkstad tycker jag.
Kan ju skada däcket än mer om det ska lagas än en gång i samma hål. Går corden sönder är det olagbart för alla.
Expert eller "expert".
Senast redigerat av Mossan1 (22 januari 2023)


Sök