3522
Sök

Volvo B234F Oljeläcka

104 Inlägg
27 januari 2023
Trådstartare
#1
Har en oljeläcka på min volvo 16v och lyckas inte hitta felet. På besiktningen sa dem att det kanske var en oljetrågs packning, så bytte den och i samma vända rengjorde jag vevhusventilationen samt nya packningar till den. Problemet kvarstår däremot, har kollat lite vart den "blöta" oljan kommer ifrån och gjort en bild hur det ser ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-fc424be47ef66e45913ffca3c06bd557.jpg
Det röd-markerade området är där den "blöta" oljan befinner sig.


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
27 januari 2023
#2
Packboxen till vevaxeln år det mest troligen vanligt fel.  Hade samma på min b234f för 20år sen.  Det är ett problem på många bilmodeller att just den börjar läcka. Man får ta ner växellådan och ta bort koppling och svänghjul med lyft är det ett lätt jobb utan lyft är det väldigt tråkigt jobb

Kör fort så hinner inget hända...

104 Inlägg
28 januari 2023
Trådstartare
#3
Jo, jag tänkte det först men då borde inte olja finnas ovanpå, den vill ju neråt. Högsta punkten borde ju vara där läckan är? Har en automat låda och på den sitter det bara dränerings hål på undersidan, verkar mycket konstigt att oljan ska kunna vandra uppåt på motorn.


8 250 Inlägg
28 januari 2023
#4
Ventilkåpspackningen kanske?


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
28 januari 2023
#5
oljan kan ju slungas lite vart som helst tanke på att allt snurrar där.

ventilkåpan är ju oxå ett vanligt problem men det borde man se direkt när man tittar på baksidan av toppen.. även fördelaren kan läcka olja..  men det ser man ju ganska bra om man tittar på baksidan av toppen.

Kör fort så hinner inget hända...

104 Inlägg
28 januari 2023
Trådstartare
#6
Det konstiga är att toppen i stort sett är ny och var monterad hos en verkstad för mindre än 500mil sedan. Fördelaren och rotor är bytt för något år sedan så den borde också hålla tätt?


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
28 januari 2023
#7
RubenRutegard skrev:
Det konstiga är att toppen i stort sett är ny och var monterad hos en verkstad för mindre än 500mil sedan. Fördelaren och rotor är bytt för något år sedan så den borde också hålla tätt?

sitter en packbox i fördelaren som brukar läcka väldigt ofta på 16v

Kör fort så hinner inget hända...

104 Inlägg
30 januari 2023
Trådstartare
#8
Okej, men det verkar vara standardläckage som sker på alla rödblock, tänkte att det skulle kunna finnas något lite mer ovanligt oljeläckage. Men då vet jag, bara att sätta igång med checklistan!



Sök