Growe skrev:
hade en kund till polarns verkstad som ringde och var förtvivlad hans audi a6 quattro 2004 slutade plötsligt att driva.. och fick bilen körd med bärgningsbil till verkstaden var själv med vid felsökning och rep. det var en drivaxel som pajat..
Jag har personligen kört loss min Audi Quattro med ett framhjul i luften.
Skulle upp för en slänt och kom bara till framhjulet lättade, sen slirade bakhjulet diagonalt bak.
Med två polare i skuffen drev bakhjulet nog mot marken för att den skulle komma sista biten till framhjulet tog i marken.
Drog sig alltså UPPFÖR med ett framhjul i luften.
Growe skrev:
har varit med om samma sak på en passat 4motion som oxå blev stående. den med längstmonterad motor. den minns jag inte om det var fram eller bak.
VW har bara Haldex på 4motion. Oavsett motorplacering.
(Gamla Syncro skiljer)
Haldex (och ev "sportdifferensial" på Quattro) kan eventuellt bli konfys om inte ABS känner hjulet ifråga röra sig. DET, skulle kunna slå ut AWD helt med brusten knut.
Men en torssendifferensial är mekanisk. Sitter även i min 2017 Quattro.
(Ej sportdiff som kan regleras på nått sätt)
Det finns Youtube-klipp där man testar AWD system medelst att placera rullar under olika hjul för att se hur systemen beter sig.
Skulle den inte driva utan drivknut fram skulle den inte komma av rullarna när dom är under båda framhjulen. Eller ena.
Det gör tom gamla Volvo Cross Country med ökänt dåliga Viscokopplingen.
Men, är elektronik inblandad i AWD-inkopplingen kan det bli knas om inte ABS känner hjulrörelse. Så blir inte fallet med brusten knut.