9 december 2022
Trådstartare
Skulle uppskatta tips på framvagnskomponenter till en 3-hjuling (2 fram och 1 bak) som jag håller på att konstruera.
Fordonet kommer väga max 500kg, helst mindre.
Längd ca 4m och plats för 2 personer som sitter bredvid varandra.
Motorn kommer inte vara stark och toppfarten blir max 150km/tim.
Spårvidd som en "vanlig" bil. Helst runt 1700mm men där är jag ganska flexibel.
Helst dubbla A-armar.
Har framförallt tittat på dessa grundkoncept:
1. Super seven eller liknande
Fördelen med detta är att det finns flera färdiga delar att köpa och är beprövat.
Vissa varianter tycks ha problem med bump-steer enl forum jag har läst på. Vill förstås att alla delar ska matcha så att detta inte ska förekomma.
En nackdel är att det är relativt dyra komponenter jämfört med övriga alternativ.
2. Större 4-hjuling
Finns mycket billiga framvagnar att köpa till dessa. Dock knepigare att få till styrningen så att det funkar med ratt. Kan även vara i klenaste laget och hjullager/nav etc är oftast gjorda för små fälgar.
3. Personbil
Många olika varianter och billiga komponenter.
Dock begränsat urval med dubbla A-armar.
Onödigt grova/tunga för min applikation.
Skulle kunna vara ett attraktivt alternativ om det finns någon bil som skulle kunna vara aktuell att använda rakt av.
4. Egendesignat/tillverkat
Vissa komponenter såsom styrväxel, hjullager, bussningar, bromsskivor etc vill jag förstås inte tillverka själv utan vill köpa färdiga komponenter. Dock är det knepigt att hitta olika delar som fungerar ihop och ger korrekt geometri i framvagnen.
En stor fördel är frihetsgraderna i designen. Tänker mig i det fallet dubbla A-armar som helst är ganska långa. Eventuellt push- eller pullrod men det funkar även med coilovers på "vanligt sätt".
För alla varianter ovan gäller att jag vill få in allt i min CAD-fil. Många komponenter är svåra att hitta korrekta mått på, så det är en mycket stor fördel om komponenterna finns som CAD-filer eller åtminstone med måttsatta ritningar.
Era synpunkter och tips mottages tacksamt!!!