zemet skrev:
Growe skrev:
det man väldigt ofta missar i snacket om omställning till elbilar är hur elsystem är byggda.. dom mesta villaområden är gjorda på 50-90talet där ingen räknade med att det ska gå åt massor av el redan i dag är man på gränsen vad elsystemen klarar i många städer.. men där verkar man bara blunda för problemet.. dessutom måste man kunna ha tillgång till laddare även om man bor i en läghenhet.. och där är det samma sak inte en jävel har tänkt på det. det går ju bra för mig som bor i ett hus från 2001 jag kan koppla in en elbilsladdare inga problem. men hur ska det fungera i ett av alla miljonprograms hus som är byggda på 60talet.. elsystem som är tok klena..
Konspiratoriskt lagd som jag är så tror jag faktiskt att många på höga positioner som vet om detta inte bryr sig eller rent av ser posetivt på det.
Man vill inte att folk skall köra bil, oavsett om det är el, bensin eller regnbågsdrift.
Jag ser hela tiden hur kommunen håller på att försvåra för bilister.
Min arbetsplats håller på att expandera väldigt mycket, flera tusen fler anställda skall sitta på samma kontorsområde.
Bygglov för nya kontor är inga problem, men parkeringarna skall minska. Och inga bygglov för parkeringshus.
Detta skall lösas med samåkningstjänster, cykel och buss.
Nya lägenhetshus som byggs får 0.25 parkeringar/lägenhet. Dvs var fjärde lägenhet får 1 parkering.
Jag skulle inte tro att ambitionen är att ersätta alla fossildrivna fordon i EU med EL, utan minska fordonsflottan ganska rejält.
jo samma sak i Örebro. men dom drar även in på buslinjerna så det går ju inte att åka buss till och från jobbet hur man än gör..
som exempel min son jobbar på Postnord ligger 7min bilvägen bort.
går att cykla till men det plogas aldrig den vägen och tar 15min så vintertid är det istort sätt omöjligt att ta sig dit med cykel när det är som värst.
då tänker man att ett industriområde som är väldigt stort.. både Lidl,Matsmart,Swedol och XXL har lager där så det är tusentals arbetare där.. alla jobbar skift tror du det går en enda buss dit? nej. närmste busshållplatsen är 2km bort. för min son att ta bussen skulle ta 40min och sen gå 2km inte konstigt att folk tar bilen liksom.. nu cyklar han men det händer ju att vi får skjutsa honom för att det är för mycket snö.
ser ju alla hans arbetskamrater dom mesta kör bil. sista bussen går samtidigt som alla slutar på det skiftet.. så att hinna med bussen hem går liksom inte.. man undrar ju hur man som politiker kan säga att folk ska låta bli att köra bil när man gör allt man kan för att tvinga folk att åka bil.
jag tog bussen till jobbet för några veckor sen.. skulle bara hämta min bil som stog där så noll och inga tider att passa. höll endå på att bli totalt galen på hur förbannat lång tid en resa som tar mig exakt 31min hemifrån kunde ta 2timmar att göra.. om man då förutsätter att jag mot förmodan kan ta bussen till och från jobbet varje dag så igår när jag åkte hemifrån 04.13 var hemma efter jobbet 17.57 ska jag då lägga till 3timmar till så vete fan när man ska sova om man jobbar varje dag
man borde göra snabbare vägar och mer parkeringar så vi får ut mer av vårat liv istället för att sitta på en sunkig buss som håller på att skaka sönder.. ska tillägga att jag tada.. kör buss.. och att åka med länstrafikens tortyrredskap så är det ju frågan om det ens får kallas buss.. aldrig suttit i en buss som kört så långsamt i hela mitt liv.