4012
Sök

Bilen skenar när jag ställer på pumpen

12 Inlägg
18 juni 2023
Trådstartare
Har en caddy mk1 1.9d med en industri pump på när man ställer på den lite så skenar den iväg direkt vad kan vara fel.
Spelar ingen roll hur lite man ställer på så skenar den

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 260 Inlägg
18 juni 2023
volvod244 skrev:
Har en caddy mk1 1.9d med en industri pump på när man ställer på den lite så skenar den iväg direkt vad kan vara fel.
Spelar ingen roll hur lite man ställer på så skenar den

Industripump???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 741 Inlägg
18 juni 2023
Felet är förmodligen industripumpen.
Den pumpen är ju byggd att hålla ett konstant varvtal.

Smacka på en personbilspump så lär det funka.

12 Inlägg
20 juni 2023
Trådstartare
simlar skrev:
Felet är förmodligen industripumpen.
Den pumpen är ju byggd att hålla ett konstant varvtal.

Smacka på en personbilspump så lär det funka.

Vad för pump ska jag använda?

5 741 Inlägg
21 juni 2023
Eftersom det är en 1.9d så kan du ta pump inkl drev från valfri VW med 1,6d 1,6td 1,9d eller 1,9td

Brukar finnas till vettiga priser på ebay.
Sen köper du även packningssats och packbox till pumpaxeln och tar isär och rengör pumpen invändigt samt byter alla tätningar.
Eller köper en renoverad pump.

Pumpar som stått länge är så gott som alltid ihopkläggad och ibland även ihoprostad invändigt.

3 372 Inlägg
21 juni 2023
simlar skrev:
Eftersom det är en 1.9d så kan du ta pump inkl drev från valfri VW med 1,6d 1,6td 1,9d eller 1,9td
.

Är du säker på det?

Jag har en 2001 Caddy Mk2 pickup 1.9SD och en 1996 Seat Inca 1.9SD med helt olika pumpar och motorer.
Caddyn (iprincip en Skoda Pickup) har Lucaspump och Seat'en tror jag bestämt har en Boschpump.

Med Lucaspumpen blir det trassel med startspärren om man har fel nyckel sen.  Bosch vet jag inte.

Pump avsedd för stationär motor, tex elverk osv, funkar inte bra tillsammans med gaspedal som i fordon. Avsedd att hålla visst arbetsvarv. (Som en gräsklippare)
Senast redigerat av Mossan1 (21 juni 2023)

5 741 Inlägg
22 juni 2023
Mekaniskt sett passar dom på båda motorerna.
Drevet skiljer mellan Lucas och Bosch.

Lucas-pumpen i Felicia-pickis har startspärr på pumpen.
Den ska vara enkel att helt ta bort då den bara bryter magnetventilen för bränslet vad jag förstått.

Min personliga uppfattning är att lucas-pumparna är mer problematiska/krångligare.
Föredrar 1,6D och 1,6TD pumparna från 80-talet, dessa är dom enklaste mekaniska pumparna.

3 372 Inlägg
23 juni 2023
Det jag vet är att Lucas går bra och även höga mil, men bara på diesel, medan en Bosch inte bryr sig så mycket i inblandad spillolja mm.
Bosch är också hållbarare rent generellt.

Sök