Tonade rutor - för mörkt i sverige?? :)

pirx
28 juni 2023 · 54 Inlägg

Hej!

Funderar på att köpa en (bättre begagnad) bil som har tonade rutor.
Är lite fundersam på om det inte egentligen är helt onödigt och för mörkt med tonade rutor i bilen i molniga skåne/sverige? smile

Kan bara hitta trådar på nätet om varför man *borde* tona, och många tycker ju att det är snyggt (inkl jag).

Men om det överhuvudtaget går ut över att det kan uppfattas som mörkt/instängt i bilen så skulle jag lätt välja bort det.

Sånt här är ju förstås helt personligt, men tankar ändå?

Jag har ofta en 6-åring i bilen bak som gärna generellt skulle vilja kunna se ut mer (helst skulle hon såklart vilja sitta i framsätet, utan bälte).
Tänker att hon kanske kommer känna sig mer instängd med tonade rutor?

Det är vanliga fabrikstonade rutor bak på den bilen.

Är det bara jag på hela internet som undrat det här?? smile

Steff240
28 juni 2023 · 1 029 Inlägg

Vanliga fabrikstonade brukar väl inte vara så hemskt mörka? Åtminstone inte från insidan?

Däremot tycker jag att riktigt mörk eftermonterad toning kan vara skitjobbig, polaren hade en bil där det knappt gick att se ut genom rutorna bak ens i dagsljus... Blev åksjuk såfort jag satte mig i baksätet på den sad

Brådhis * Voff voff *
28 juni 2023 · 10 299 Inlägg

Som hundägare är toning ett måste. Blir ohyggligt varmt att sitta med direkt sol på hunden även fast AC´n flåsar på.

Misstänker att en 6-åring också blir varm i solen? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MrHyde
28 juni 2023 · 663 Inlägg

pirx skrev:
Jag har ofta en 6-åring i bilen bak som gärna generellt skulle vilja kunna se ut mer (helst skulle hon såklart vilja sitta i framsätet, utan bälte).
Tänker att hon kanske kommer känna sig mer instängd med tonade rutor?

Det är vanliga fabrikstonade rutor bak på den bilen.

Som Brådhis skriver så är det ett stort plus varma sommardagar med toning för barnen.
Och som Steff240 skriver så är det fabrikstonat så är det inte så extremt.

Jag har en son som genom åren åkt med och utan toning(från fabrik, inget limosvart) och han föredrar toning alla dagar i veckan.
Nu är han stor nog att sitta fram, men jag rekommenderar dig att inte tveka på toningen då den gör det svalare för din dotter.
Fabrikstoning ser man ut ur utan några som helst problem, du eller dotra känner er definitivt inte instängd. smile

Edit: Har som referens haft en Ford Focus -08, en Kia Pro_ceed GT -14 och en Subaru XV -14 med fabrikstoning. I Gästrikland ska tilläggas, så funkar det häruppe så funkar det garanterat därnere.

Senast redigerat av MrHyde (28 juni 2023)

Live long, and prosper.
pirx
28 juni 2023 · 54 Inlägg

Super, tack för alla svaren och supporten!! smile
Det blir nog den bilen!

Mossan1
28 juni 2023 · 2 879 Inlägg

Har också toning från baksätet och bakåt. Tror det är fabrik....
Man ser inte in, men lätt ut.

Bästa är att snokare inte ser vad som finns i skuffen utan att luta sig mot och skapa tunnel med händerna.  Inte så diskret, direkt.

Lucif3r
28 juni 2023 · 2 234 Inlägg

Enda gångerna toning kan vara negativt är en mörk vinternatt när man är lagom trött och ska backa in mot garaget där belysningen är lite halv-dassig. Samma när solen ligger på så den lyser in genom vindrutan och man ska backa in i skugga, då blir det kolsvart en stund tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juni 2023 · 13 776 Inlägg

Lucif3r skrev:
Enda gångerna toning kan vara negativt är en mörk vinternatt när man är lagom trött och ska backa in mot garaget där belysningen är lite halv-dassig. Samma när solen ligger på så den lyser in genom vindrutan och man ska backa in i skugga, då blir det kolsvart en stund tongue

man använder väll endå yttre backspeglarna när man backar så den delen är ju inte så farlig.. enda är att man kan ha svårt att se vad man har springande bakom bilen.  men det mesta idag har backvarnare endå..


förr kunde jag inte köra en bil utan toning.. jag tonade även sidorutorna på sommarn.  men numera har jag ingen toning på någon av mina bilar. 
eller 407an har mörka rutor från fabrik...men det är allt..
på bussarna vi har är det väldig mörka rutor men inget man märker från insidan.. gör STOR skillnad på dom på sommarn..   dom utan toning blir totalt odugliga finns inte en ac som klarar av det.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
28 juni 2023 · 2 234 Inlägg

Growe skrev:
man använder väll endå yttre backspeglarna när man backar

Man använder väl ändå alla 3 speglar? wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juni 2023 · 13 776 Inlägg

Lucif3r skrev:

Growe skrev:
man använder väll endå yttre backspeglarna när man backar

Man använder väl ändå alla 3 speglar? wink

använder aldrig innerspegeln..   
vad ska jag med den till?   ser endå aldrig något i den när jag jobbar så den tittar jag aldrig i ... 
smile
därimot backkameran använder jag istället men mest ytterspeglarna...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
28 juni 2023 · 7 300 Inlägg

jag vill ha toning på mina just för hund,, minns när jag köpte en av min mongosar,, med taklucka,, å tänkte ääh så onödigt,, men med taklucka öppen å fönster vart det ju kanon när man MÅSTE lämna hunden i bilen smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Utmarks-Loke
29 juni 2023 · 5 878 Inlägg

Och jag tycker det är så skönt att sätta mig i 240:in och slippa alla fabrikstonade rutor. Känns instängt med toning tycker jag. Måste jag lämna hunden i bilen under sommaren blir det morgon eller kväll och i skuggan, samt att jag brukar låta rutorna vara nervevade så hon får luft. Har gått bra hittills.

Brådhis * Voff voff *
29 juni 2023 · 10 299 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Och jag tycker det är så skönt att sätta mig i 240:in och slippa alla fabrikstonade rutor. Känns instängt med toning tycker jag. Måste jag lämna hunden i bilen under sommaren blir det morgon eller kväll och i skuggan, samt att jag brukar låta rutorna vara nervevade så hon får luft. Har gått bra hittills.

Men ska du köra en längre sträcka dagtid är toningen guld värd för jycken. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
30 juni 2023 · 5 878 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Och jag tycker det är så skönt att sätta mig i 240:in och slippa alla fabrikstonade rutor. Känns instängt med toning tycker jag. Måste jag lämna hunden i bilen under sommaren blir det morgon eller kväll och i skuggan, samt att jag brukar låta rutorna vara nervevade så hon får luft. Har gått bra hittills.

Men ska du köra en längre sträcka dagtid är toningen guld värd för jycken. smile

Hon sitter fram ändå, och jag kör med öppna fönster så det blir fartvind wink

Oreggad Ruter Knekt
1 juli 2023 · 673 Inlägg

När jag var en liten skrutt så tyckte jag det var riktigt ballt med mörktonade bakrutor.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang