28 augusti 2023
Trådstartare
Har en Range Rover Sport från 2014 som har rullat ca 20 000 mil. Har inte haft några elproblem under de 4 år jag ägt bilen. Den servades innan sommaren och sedan dess har den rullat ca 800 mil utan problem, ända fram till igår då det kom ett antal varningar.
Varningarna som kommer är:
- Vatten i bränslet
- HDC (Hill Descent Control) ej tillgänglig, fel i systemet
- ABS-fel
- Stabilitetssystem ej tillgänglig, kör försiktigt
- Nödbroms ur funktion (kommer inte ihåg exakt formulering för detta fel)
- Motorhuv öppen
- Normalhöjd vald (den text som kommer upp när man t ex höjt fjädringen och sedan återgår till normalläget)
Det som händer är att ett antal av dessa varningar kommer upp, för att sedan försvinna.
- Ordningen de kommer i kan variera.
- Antalet varningar varierar mellan 1 och 7 per omgång.
- De försvinner efter mellan 1 och 10 sekunder.
- De uppkommer till synes helt slumpartat, ingen direkt koppling till hastighet eller annat uppenbart samband.
Det ser minst sagt spännande ut när alla dessa dyker upp helt plötsligt på panelen.
Mellan vissa av dem kan jag se ett visst samband, t.ex. ABS och stabilitetssystemet, men det borde rimligtvis inte ha något att göra med att den samtidigt tror att motorhuven är öppen (vilket den såklart inte är).
Sedan är det ytterligare en grej som händer, som ej uppkommit tidigare, och det är att någon lampa (troligen helljuset) "blixtrar till". När jag körde igår på kvällen var det mörkt och halvljusen var tända (automatik). Helt plötsligt kommer det en "fotoblixt", ungefär som när man gör ett kort blink med helljuset. Blinken är väldigt kort, någon tiondels sekund kanske, och den blå lampan som markerar att helljuset är på tänds inte. Detta hände 3-4 gånger sista timmen jag körde. Vet ej om det hände även tidigare då det inte märks när det är ljust ute.
Vad är det som händer med bilen?