3000
Sök

Renault Megane 2011 1.5dci går dåligt och dör på tomgång

35 Inlägg
29 oktober 2023
Trådstartare
#1
Tjena!

Vår Megane 1.5dci 2011 började idag plötsligt under körning gå som ett arsle. Trött och dör om du inte gasar som en tok. Tomgången är fruktansvärt ojämn dom sekunder den finns. Inga koder i min 1000:- obd läsare. Min första tanke var att kamremmen kuggat över men jag läser livedata i läsaren och ser att ETC (engine throttle control) rör sig mellan 37-38° fast spjället rör sig mer. Kan ju vara att min läsare bara får generic också men vad ska värdena ligga på mellan tomgång och maxvarv?
Senast redigerat av Opel57 (29 oktober 2023)

Diagnostekniker
2 715 Inlägg
29 oktober 2023
#2
Koppla ur egr-ventilen och återkom.
Kolla även synken mellan kam och vevaxeldrev, alltså inte via datorn.

Up the RA

35 Inlägg
29 oktober 2023
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Koppla ur egr-ventilen och återkom.
Kolla även synken mellan kam och vevaxeldrev, alltså inte via datorn.

Du menar att fysiskt dra runt vevaxeln och se om det kuggat över?

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
29 oktober 2023
#4
tror på egr  den sätter sällan felkoder i första taget..   

men en lätt öppnad egr gör att dom går pissdåligt..  t.o.m så att dom kan bli ri ktigt svåra att starta.. och ivärsta fall inte gå att starta alls..

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 715 Inlägg
30 oktober 2023
#5
Kohlswa skrev:
Jesper328 skrev:
Koppla ur egr-ventilen och återkom.
Kolla även synken mellan kam och vevaxeldrev, alltså inte via datorn.

Du menar att fysiskt dra runt vevaxeln och se om det kuggat över?

Ja, lossa över kamremskåpa - vrid vevaxeln till ÖD - kontrollera kamdrevets läge.
Man låser kammen med ett 7mm don eller borr.

Men som sagt, EGR.
Spjällets funktion är enbart för att;
1. Reglera luftflödet när EGR-ventilen är öppen.
2. Skapa ett litet vakuum i insuget när EGR-ventilen är öppen.
3. Strypa luftflödet när man stänger av tändningen.

Visst kan spjället kärva och orsaka problem, men 37° på tomgång låter rimligt.

Up the RA

35 Inlägg
31 oktober 2023
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Kohlswa skrev:
Jesper328 skrev:
Koppla ur egr-ventilen och återkom.
Kolla även synken mellan kam och vevaxeldrev, alltså inte via datorn.

Du menar att fysiskt dra runt vevaxeln och se om det kuggat över?

Ja, lossa över kamremskåpa - vrid vevaxeln till ÖD - kontrollera kamdrevets läge.
Man låser kammen med ett 7mm don eller borr.

Jag har vridit runt nu. Räknar tänderna mellan kugghjuls markeringen  och markeringen på remmen och det är samma antal kammar där mellan så jag tror tajmingen stämmer. Eller är jag ute och cyklar?
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236694/236694-273254861cd99e7073b4660e08a66c41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236694/236694-0a1d5d141368e45184fb06e38d2164c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236694/236694-9245ed37fa03fc1aecdaba0415fe0c6e.jpg

Diagnostekniker
2 715 Inlägg
31 oktober 2023
#7
Ja, vevaxeln ser ut att vara i ÖD och du kan låsa kammen ser jag.
Då är synken OK.
Kan tillägga att jag rekommenderar att du byter den där kamremmen inom en överskådlig framtid.

Up the RA

35 Inlägg
31 oktober 2023
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Ja, vevaxeln ser ut att vara i ÖD och du kan låsa kammen ser jag.
Då är synken OK.
Kan tillägga att jag rekommenderar att du byter den där kamremmen inom en överskådlig framtid.

Remmen är bytt i oktober förra året ...
Bara leta vidare vad det kan vara för fel. Ska gå igenom egr-ventilen.

Diagnostekniker
2 715 Inlägg
31 oktober 2023
#9
Aj fan, randig och längsgående sprickor tyder ju inte på en fräsch rem.
Men men, det är ju en kamerabild också så det ser nog värre ut än vad det är. smile
Senast redigerat av Jesper328 (31 oktober 2023)

Up the RA

35 Inlägg
2 november 2023
Trådstartare
#10
Jesper328 skrev:
Ja, vevaxeln ser ut att vara i ÖD och du kan låsa kammen ser jag.
Då är synken OK.
Kan tillägga att jag rekommenderar att du byter den där kamremmen inom en överskådlig framtid.

EGR såg ovanligt fräsch ut. Verkstaden jag lämnade in den på igår tror att en spridare gett upp. Men jag är inte helt övertygad om deras felsökning.

35 Inlägg
2 januari
Trådstartare
#11
Jesper328 skrev:
Aj fan, randig och längsgående sprickor tyder ju inte på en fräsch rem.
Men men, det är ju en kamerabild också så det ser nog värre ut än vad det är. smile

Fått domen efter nästan 2 månader på verkstad och 2 olika verkstäder. Det var högtryckspumpen som skurit och förstöra bränslesystemet.


Sök