Mercedes C200 CDI -10 motorlampa lyser. Felkod: P2453 (partikelfiltret?)

arson
28 december 2023 · 55 Inlägg

Hejsan alla,

Har lånat min fars gamla Mercedes C200 CDI 2010 (18 000 mil) och använt den som andrabil under ett års tid. Bilen har fungerat klockrent och jag kört c:a 1500 mil under tiden jag nyttjat den.

Men har skaffat en annan bil och denna avsågs att avyttras. Annons skriven och köpare intresserad. Och självklart... 3 timmar innan spekulanten skulle komma började motorlampan lysa (!!). Avbröt såklart köpet och lånade en kompis ODB läsare.

Får ut koderna P2453 och P2454.

Bilen går helt normalt och testade släcka lampan, men den kommer tillbaka efter några mil igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1075/1075-8098ae0989a17282c431c1d35d16182a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1075/1075-d9cdeb24dd62191682d306ab48144652.jpg

Fattar att det är något med partikelfiltret. Men ingen koll på hur man åtgärdar det? Några idéer om vad man kan göra? smile


Tack på förhand!

//Mattias
Kia Stinger "GT 3.3TT" (2018)
Muskelbil
28 december 2023 · 412 Inlägg

Jag tror spontant att det är ett igensatt partikelfilter.
Prova att köra bilen ordentligt genomvarm under 60-100km så kan det med en del tur blåsas rent.
Det kan även vara fel på trycksensorn alternativt kabelbrott om något djur valt att tugga på kablaget den kallare årstiden när dom gärna gömmer sig i ett varmt motorutrymme.
Självklart kan det vara så att trycksensor A helt sonika har tagit ned skylten.

Senast redigerat av Muskelbil (28 december 2023)

arson
28 december 2023 · 55 Inlägg

Tack för svaret. Vid närmare eftertanke så har jag bara kört bilen kortare sträckor senaste halvåret, och egentligen sällan längre än 15-20 km åt gången.

Ska testa att köra den lite längre smile

//Mattias
Kia Stinger "GT 3.3TT" (2018)
Utmarks-Loke
28 december 2023 · 5 875 Inlägg

Hur avancerad är den där felkodsläsaren, kan den användas för att starta en regenerering av partikelfiltret?

xXSammy
28 december 2023 · 6 585 Inlägg

Med tanke på att den klagar på "Circuit Range/Performance/Low" så är det antingen tryckfallsgivaren eller kabelbrott/kortslutning till den

Kan vara så enkelt att det gått hål i slang/slangarna till den

De/Dem
Jesper328
28 december 2023 · 2 392 Inlägg

På dessa Mercor så byter man i regel aldrig partikelfiltret.

Tryckgivaren den varnar för heter egentligen differentialtrycksgivare.
Det är en givare med två slangar, den ena mäter före filtret, och den andra efter.
Efter värdena den får så kan dem simulera ask och sothalt i partikelfiltret.

Vanligt att dessa ger sig, och är nästan alltid detta fel när man har något med partikelfiltret.
Står du framför bilen så sitter den i bakkant till vänster om motorn.
Du får ta väck styrenhet och luftrenaren för att komma åt.
Kontrollera även slangarna så att de är hela.

Edit: med datorn bör du kunna se tryck före och efter filtret.
Med motor av och tändning på så ska de båda vara väldigt lika.
Har för mig att det får diffa på 5-10mbar.

Senast redigerat av Jesper328 (28 december 2023)

Up the RA
arson
5 januari · 55 Inlägg

Jesper328 skrev:
På dessa Mercor så byter man i regel aldrig partikelfiltret.

Tryckgivaren den varnar för heter egentligen differentialtrycksgivare.
Det är en givare med två slangar, den ena mäter före filtret, och den andra efter.
Efter värdena den får så kan dem simulera ask och sothalt i partikelfiltret.

Vanligt att dessa ger sig, och är nästan alltid detta fel när man har något med partikelfiltret.
Står du framför bilen så sitter den i bakkant till vänster om motorn.
Du får ta väck styrenhet och luftrenaren för att komma åt.
Kontrollera även slangarna så att de är hela.

Edit: med datorn bör du kunna se tryck före och efter filtret.
Med motor av och tändning på så ska de båda vara väldigt lika.
Har för mig att det får diffa på 5-10mbar.

Tack för utförligt svar. Ska kontrollera detta vid tillfälle smile

//Mattias
Kia Stinger "GT 3.3TT" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang