4468
Sök

Merca S124 om606 sug. ryckig gång

31 Inlägg
7 januari
Trådstartare
#1
Goddagens. Har precis köpt mig en Mercedes S 124 med om606 sug motorn 1989 årsm. Bilen gick först som den skulle. lite orkeslös bara kändes den som. men efter ett tag så dog bilen och tänkte de var soppatorsk ( visa sig senare tankmätarn inte funka ) så vi hällde i en 5 liters dunk och startade gick igång lite harkligt. vi kom 200m odå börjar den bli slö och orkar inte göra mer än 10-20kmh.

då tänkte vi vi fyller upp bilen med fullttank så de finns diesel i och sen luftar vi spridarna. det gjordes. vi började åka och den gick bättre än första gången vi körde. men återigen samma problem efter ett tag. hände ett par gånger att om man stannade bilen när den gick dåligt o gasa upp den utan växel i så varvade den ur som den ska göra men sen igen när man ger sig iväg så börja den kort efter blöddra.

vi står lite utan ideér mer än att det känns bränslerelaterat så tips på vad man kan kolla på hade behövts och jag har inte haft merca innan! motorn är somsagt helt orörd och den är original i bilen.


6 062 Inlägg
7 januari
#2
Hade bilen körts mycket innan du köpte den, eller hade den stått ett tag? Det kan vara både vatten och alger i det ursprungliga bränslet

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
7 januari
#3
någon form av bränslebrist lär det vara.

när den gått så där dåligt och stanna när den startar slamrar den väldigt mycket?

a-o på dieslar är iaf bränslefiltret börja där..  men även väldigt små läckor kan skapa stora problem

Kör fort så hinner inget hända...

31 Inlägg
8 januari
Trådstartare
#4
Tack för svar! bilen hade stått ett tag oklart hur länge men de sa att den inte startats sen 2 månader tillbaka när vi starta den. tog ett bra tag o få igång med starthjälp på batteri men kan ha o göra med att de var -25 ute med så svårt o säga! men även ett halvår sen den faktiskt kördes med dagligen så.
Misstänkte bränslefilter så jag kommer börja med o byta de! med dagens b7 bränsle gillar ju inte o finnas i tanken för längre heller!


31 Inlägg
8 januari
Trådstartare
#5
Growe skrev:
någon form av bränslebrist lär det vara.

när den gått så där dåligt och stanna när den startar slamrar den väldigt mycket?

a-o på dieslar är iaf bränslefiltret börja där..  men även väldigt små läckor kan skapa stora problem

Lät ganska friskt på tomgång o varv när den väl går på alla burk men verkade inte komma någon luft i slangarna till pumpen!
Gör ett test med o byta filter till o börja med!


31 Inlägg
13 januari
Trådstartare
#6
Liten uppdatering. bytte bränslefiltret. försökte lufta men fick inte ur allting. innan filtret byttes så var de ingen luft i ledningarna. testade ett sväng och nu funkar de bättre men inte helt 100. går att köra men bilen är väldigt väldigt trött om man jämför med hur en original ska gå. någon som kan ha nåt förslag där? tänkte jag ska tömma tanken o göra rent den. även läst att de ska finnas ett filter någonstans vid tanken men lite oklart. ingen om606 original i bilen så har suttit en m103 bensinare från början men vad mer kan göra att dessa dieslar är extremt trötta?


1 701 Inlägg
13 januari
#7
Hmm,  gissar på pumpen tyvärr.. mvh/Husse

31 Inlägg
13 januari
Trådstartare
#8
husseman skrev:
Hmm,  gissar på pumpen tyvärr.. mvh/Husse

Var något som jag med tänkte på, är de värt o försöka ställa på pumpen lite ose om de gör någon större skillnad?


5 119 Inlägg
13 januari
#9
Om den gick bättre efter byte av bränslefilter så bör det vara något med dieseltillförel. Om jag inte minns fel sitter det ett till bränslefilter/sil innan det stora bränslefiltret under en av slangarna. https://www.trodo.se/branslefilter-febi … zEALw_wcB.
Kan vara värt att kontrollera eller byta. Vanligt ställe att dom släpper in tjuvluft också om o-ringarna runt filtret stelnar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

31 Inlägg
15 januari
Trådstartare
#10
mb_pucken skrev:
Om den gick bättre efter byte av bränslefilter så bör det vara något med dieseltillförel. Om jag inte minns fel sitter det ett till bränslefilter/sil innan det stora bränslefiltret under en av slangarna. https://www.trodo.se/branslefilter-febi … zEALw_wcB.
Kan vara värt att kontrollera eller byta. Vanligt ställe att dom släpper in tjuvluft också om o-ringarna runt filtret stelnar.

Det har jag med läst någonstans! försökt o leta men hittar de inte dock svårt o se, insuget är lite ivägen men de hade man velat byta!

Klurade iallafall ut en grej, då de är en automat så såg jag en vajer som inte satt på gasreglaget. tänkte de måste vara till kickdown för den gick till växellådan. satte dit den och då kändes den piggare! känns nu som de går som den ska men den slutar leverera efter ett tag känner man, gärna inte mer än halvgas. håller man fullgas upp mot 80 så börjar den ge ifrån tillslut.
Får inte ur all luft ur bränslet men i andra trådar säger de att många av dessa lirar fint trots luft i bränslet men låter som att de borde vara de.


5 119 Inlägg
15 januari
#11
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-e027efac47478041da1c2615d480c1bb.jpg
Bör sitta uppe vid filtret. Nr 26 tror jag det var på bilden.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

31 Inlägg
15 januari
Trådstartare
#12
mb_pucken skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-e027efac47478041da1c2615d480c1bb.jpg
Bör sitta uppe vid filtret. Nr 26 tror jag det var på bilden.

Där ser man! tack för bilden, hade för mig de satt nån annanstans! ska kika på dedär imorgon 👍🏻



Sök