2464
Sök

Start-problem med Toyota avensis 2010.

6 Inlägg
29 mars 2019
Trådstartare
#1
Hejsan

Köpte en Toyota avensis 2010 hösten 2018. Strax efteråt började den krångla.
Problemen var:
-Bilen startade inte när jag vred på nyckeln första gången. Det var helt tyst. Lamporna tändes men motorn försökte inte ens gå runt. Efter vridit på nyckeln några gånger så kunde den hoppa igång som vanligt som om inget hade hänt.
- det hände IBLAND att tomgångskörningen var lite svag. Att den lätt dog när jag skulle köra iväg i t.ex en korsning om jag inte gav mkt gas.
Problemen kom och gick. Ibland vägrade den starta varje dag, majoriteten var det när jag stängt av bilen en kortis när jag skulle släppa av nån mm. Ett tag hade jag för mig att det var när ratten inte var i rätt läge. Men den startade alltid efter en stund. Jag jigglade på ratten, drog ut nyckeln, låste och låste upp bilen osv. Och så plötsligt startade den som ingenting hänt.
- en dag startade den inte på morgonen alls. Vi bytte då batteri. Efter det funkade det ett tag och vi trodde det var det.
- två gånger tändes varningslampor. Lyste flera olika. T.ex parkeringsbroms, motorlampa mm.. läste av felkoder på en verkstad. Minns inte exakt vilken kod det var. Men det var koden för kamaxellägesgivare.
Vid andra gången vi läste av felkoden byttes kamaxellägesgivaren. Blev lite bättre en stund. Men nu har det börjar krångla igen. Exakt samma problem sedan tidigare.
Enl. Verkstad kan det vara slak kamkedja. Men han säger också att det verkar konstigt då problemen är ojämna. Ibland funkar det bra i perioder. Ibland börjar det krångla. Hör inget skramlande från motorn. Kan filma och spela in ljud när jag kör här snart.

Så just står jag och stampar lite.
Ingen varningslampa just nu, men ca. 1 gång om dagen så måste jag vrida på nyckeln flera gånger för att den ska starta. Ska försöka spela in detta också på en liten film. I samband med det kan den vara lite svag i tomgången. Utöver detta funkar det perfekt. Inga andra problem.
Eller en sak till som jag lagt märke till som jag inte trott har med saken att göra. Ibland ändras belysningen i instrumentpanelen av sig själv. Det klickar till och det blir starkare ljus eller svagare. Händer oftast i funkar garage och tänkte att det kanske var nån sensor som känner av ljuset. Men det händer inte lika varje gång. Ville bara nämna det ifall att.
Så nu står jag i valet om jag ska chansa på att byta kamkedja med pengar som jag inte har. För det är inte direkt något man bara vill chansa med eftersom det kostar en förmögenhet att byta. Spec när det inte känns självklart att det är det.

Så är det någon som kan hjälpa mig? Nån som har sett nått liknande eller har några idéer på vad det kan vara eller vad jag ska göra?

6 158 Inlägg
29 mars 2019
#2
Hej!
Kan vara glappkontakt i tändningslåset! Sa inte verkstaden någonting om det?


Forummoderator
18 038 Inlägg
29 mars 2019
#3
Känns som något jordfel. Den får inte tillräcklig kontakt ibland. När den inte vill tsrta kan man prova en sak som är väldigt enkel:

- Ta en startkabel och fäst på batteriets MINUS-pol och på en plats i karossen där den bör få kontakt.
- Ta en titt på batteriets polanslutningar och deras kondition.

Det KAN vara så enkelt men är lite tveksam själv. Bra och börja med då det är gratis.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 164 Inlägg
29 mars 2019
#4
Har dom ens mätt upp batteri och laddning ?

På en 2008ans avensis med liknande symptom bytte jag startmotor och det löste problemet med att den inte ville starta osv.

Men mät för guds skull upp batteri och ladning och kolla motor jorden det är det första man gör i sådant här fel.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

6 Inlägg
29 mars 2019
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Hej!
Kan vara glappkontakt i tändningslåset! Sa inte verkstaden någonting om det?

Nej ingenting. Nu funderade verkstaden på nått elfel... däremot så en vän nått om tändningslåset. Men varför skulle den vara svag i tomgångskörning ibland?

6 Inlägg
29 mars 2019
Trådstartare
#6
Video med motorljud från bilen.
https://youtu.be/3qMX5A2f9kg

6 Inlägg
29 mars 2019
Trådstartare
#7
Video hur det ser ut när den inte startar:
https://youtu.be/EAWZytAqtyE

6 Inlägg
29 mars 2019
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
Känns som något jordfel. Den får inte tillräcklig kontakt ibland. När den inte vill tsrta kan man prova en sak som är väldigt enkel:

- Ta en startkabel och fäst på batteriets MINUS-pol och på en plats i karossen där den bör få kontakt.
- Ta en titt på batteriets polanslutningar och deras kondition.

Det KAN vara så enkelt men är lite tveksam själv. Bra och börja med då det är gratis.

Tack det ska jag prova...
För en total nolla när det kommer till bilar. Var ska jag titta och vad ska jag titta efter? 😳

6 Inlägg
29 mars 2019
Trådstartare
#9
Djo skrev:
Har dom ens mätt upp batteri och laddning ?

På en 2008ans avensis med liknande symptom bytte jag startmotor och det löste problemet med att den inte ville starta osv.

Men mät för guds skull upp batteri och ladning och kolla motor jorden det är det första man gör i sådant här fel.

Nej det har de inte..  hmm. Ska se om de kan göra det. De såg nog bara felkoden....
Kan det bli felaktiga felkoder?

Forummoderator
18 038 Inlägg
29 mars 2019
#10
Mariakingsley skrev:
Djo skrev:
Har dom ens mätt upp batteri och laddning ?

På en 2008ans avensis med liknande symptom bytte jag startmotor och det löste problemet med att den inte ville starta osv.

Men mät för guds skull upp batteri och ladning och kolla motor jorden det är det första man gör i sådant här fel.

Nej det har de inte..  hmm. Ska se om de kan göra det. De såg nog bara felkoden....
Kan det bli felaktiga felkoder?

Först mäter man upp att bilen laddar som den ska och batteriet mår bra. Detta förutsatte jag att verkstad gjort. Det tar väl 15 minuter att mäta olika punkter.

Ja, det kan bli felaktiga felkoder om bilen inte har tillräcklig laddning/spänning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 158 Inlägg
29 mars 2019
#11
Hej!
Aaah!
Nu såg jag var som var fel... Rattmuff! smile
Skämt åsido, eftersom bilen inte startar när du vrider om tändningsnyckel så spruta in elspray i nyckelurtaget! -Det kan ju vara så enkelt att det är glappkontakt, alltså oxid på kontaktytorna!
Sen...
Skaffa en multimeter så att du själv kan mäta batterispänningen. Den ska ligga på ca 12,6v och över på ett "friskt" batteri.
Skaffa också en laddare, enkel 12V/4-6 A laddare funkar bra och är i vissa fall bättre än en modern pulsladdare typ CTEK.
OBS!
När du laddat batteriet (du tar inte bort batteriet från bilen utan kopplar in laddarens plus och minus sladdar direkt på batteriets plus och minus pol) ska batteriet ha en spänning på över 13V.
Senast redigerat av jaka54 (29 mars 2019)


10 164 Inlägg
30 mars 2019
#12
Mariakingsley skrev:
Djo skrev:
Har dom ens mätt upp batteri och laddning ?

På en 2008ans avensis med liknande symptom bytte jag startmotor och det löste problemet med att den inte ville starta osv.

Men mät för guds skull upp batteri och ladning och kolla motor jorden det är det första man gör i sådant här fel.

Nej det har de inte..  hmm. Ska se om de kan göra det. De såg nog bara felkoden....
Kan det bli felaktiga felkoder?

Känns ju seriöst.. ja om laddningen felar kan lite allt möjligt konstigt hända...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

7 275 Inlägg
30 mars 2019
#13
Mät på startmotorn om den har 12v på solenoiden när du vrider på starten utan att nåt händer.
Har du 12v och startmotorn inte går är startmotorn trasig.
Har du inte 12v är det troligen tändningslåset alternativt kabeln rott.


6 079 Inlägg
30 mars 2019
#14
jaka54 skrev:
Skämt åsido, eftersom bilen inte startar när du vrider om tändningsnyckel så spruta in elspray i nyckelurtaget! -Det kan ju vara så enkelt att det är glappkontakt, alltså oxid på kontaktytorna!

Jag håller med dig om att det mycket väl kan vara fel på tändningslåset, men att spruta in smörja i nyckelhålet hjälper inte. Åtminstone på de tändningslås jag bytt har låset varit en egen enhet med en liten pinne stickande ut på baksidan som vred på en elektrisk kontakt. Vill man prova smörja måste man plocka bort kåporna runt tändningslåset och spruta direkt i kontaktstycket, bakom själva låset.

6 158 Inlägg
30 mars 2019
#15
Hej!
Man kan i alla fall pröva, kostar ju inte så mycket och går snabbt!


6 079 Inlägg
30 mars 2019
#16
Tja, man kan gå runt hela bilen och spruta i varje hålrum man hittar, men inte kommer det hjälpa på problemet...

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
31 mars 2019
#17
Svarte_Orm skrev:
Tja, man kan gå runt hela bilen och spruta i varje hålrum man hittar, men inte kommer det hjälpa på problemet...

exakt blir nog mest kladdigt..



jag skulle börja så här..

mät batteriet både avstängd bil och under ett misslyckat startförsök.
Mät även om man har jord på motorn under ett misslyckat startförsök. genom att mäta + på batteriet och jorden på blocket på motorn  har man över 12volt hela tiden
skulle jag gå vidare direkt.   under 12v  testa med en startkabel till jorden.  blir det bra fixa alla jordanslutningar.

sen skulle jag mäta på startmotorn att det är 12v vid startmotorn vid startförsök  sen kolla att man har 12v fram till solenoiden

har man 12v på båda anslutningarna vid startförsök byt startmotor.  om man inte har 12v på solenoiden så är mest troligen själva "startrosen" som är trasig som sitter på baksida av tändingslåset

kontaktsprej fungerar sällan och framför allt inte i ett tädningslås eftersom man inte har några elkomponenter som går fram till själva låset utan är 2olika komponenter som sitter ihop men helt utan någon förbindelse förutom en metall pinne som är solid.  så det resulterar bara i en massa kladd utan funktion

Kör fort så hinner inget hända...

270 Inlägg
31 mars 2019
#18
ligger mattan på golvet som den ska?Jag har varit med om att det känns som om kopplingspedalen är helt nertryckt utan att bilen startar,då har det räck med att man har tryckt ner den en halv mm till.
Då lagras det en felkod "Startability malfunction",den koden finns iofs i varenda bil.


3 Inlägg
7 februari
#19
Hej, vad var det för fel? Hur löste du detta? Min mamma har samma fel…


Sök