3749
Sök

-87 Volvo 744 B23f startar ej kall (typ)

11 Inlägg
17 februari
Trådstartare
#1
Hejsan, Har ett problem med en 740 som får mig banka huvudet i väggen, Som rubriken lyder sp startar bilen inte kall. Men ibland gör den det. Är det runt 0 grader utomhus så kan bilen starta men puttra lite. Om man lyckas få motorstopp "då bilen är kall och är svår att varva" så går inte bilen igång igen, Verkar ha sopslut gnista men jag vet inte vad som orsakar saken. Bara när det är kallt ute, Om det är 10+ så startar den och går utan några problem som hellst. det enda jag inte bytt till sprillans nytt är fördelarlock, lmm och lambda och tändspole. Är även en lh2.2 om det spelar någon roll. Tack i förhand!

Forummoderator
26 351 Inlägg
17 februari
#2
Skareva skrev:
Hejsan, Har ett problem med en 740 som får mig banka huvudet i väggen, Som rubriken lyder sp startar bilen inte kall. Men ibland gör den det. Är det runt 0 grader utomhus så kan bilen starta men puttra lite. Om man lyckas få motorstopp "då bilen är kall och är svår att varva" så går inte bilen igång igen, Verkar ha sopslut gnista men jag vet inte vad som orsakar saken. Bara när det är kallt ute, Om det är 10+ så startar den och går utan några problem som hellst. det enda jag inte bytt till sprillans nytt är fördelarlock, lmm och lambda och tändspole. Är även en lh2.2 om det spelar någon roll. Tack i förhand!

När du säger sprillans nytt..har du bytt fördelarlock men till ett begagnat?
Ett dåligt fördelarlock kan ju ge underliga symtom.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

11 Inlägg
17 februari
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Skareva skrev:
Hejsan, Har ett problem med en 740 som får mig banka huvudet i väggen, Som rubriken lyder sp startar bilen inte kall. Men ibland gör den det. Är det runt 0 grader utomhus så kan bilen starta men puttra lite. Om man lyckas få motorstopp "då bilen är kall och är svår att varva" så går inte bilen igång igen, Verkar ha sopslut gnista men jag vet inte vad som orsakar saken. Bara när det är kallt ute, Om det är 10+ så startar den och går utan några problem som hellst. det enda jag inte bytt till sprillans nytt är fördelarlock, lmm och lambda och tändspole. Är även en lh2.2 om det spelar någon roll. Tack i förhand!

När du säger sprillans nytt..har du bytt fördelarlock men till ett begagnat?
Ett dåligt fördelarlock kan ju ge underliga symtom.

Jo precis. Har kollat i fördelarlocket och det var ärjat lite, Sandpapprade till bläcken lite och det blev en del skillnad. Men det är ingen skillnad med kallstart problemet. Kanske får ta mig en trip till biltema och köpa en ny big_smile

KARLSSON
115 Inlägg
17 februari
#4
prova byta tempgivaren till boxen också
sitter under insuget på toppen
vet inte exakt hur det är på 2,2. bukar sitta två, en till boxen och en till mätaren i mätarhuset


7 454 Inlägg
18 februari
#5
Inte så hemma på Volvo, men har för mig att de hade 9-volt tändspole med förbikopplingsmotstånd.
Kolla så att tändspolen får 12 v då startmotorn arbetar.

Generella klassiska råden är att se till att tändkablarna är rena och torra.
Se till att tändkablarna inte har ärgat i fördelarlocket.
Att tändkablarna sitter fast på tändstiften utan ärg.
Kolla att inte plus- och minuskablarna har ärgat på tändspolen eller fördelaren.
Skrapa fördelarlockets invändiga poler rena från ärg med en kniv.
Skrapa även av rotorns metallbleck.

DRAG ALDRIG I TÄNDKABLARNA.
De innehåller ingen metalledare utan en sträng med kol(för att inte störa).
Drar man i  kablarna bryts kolsträngen, och man får tändningsproblem.


Sök