2959
Sök

Bromsskivor bilprovningen

7 Inlägg
27 februari
Trådstartare
#1
Hur noga är det med skicket på bromsskivorna på bilprovningen?
Mina är jämna och fina, bromsar bra och jämnt, beläggen också i gott skick men eftersom bilen inte går så mycket så är de inte riktigt så där blanka som de blir på bilar som går varje dag.
Det finns ingen djup rost, ytan är blank men en aning rostfärgad kan man kanske säga.
Tycker själv att det inte vore klokt att döma ut dem.
Hur bedömer bilprovningen sådant?

Muskelbil
27 februari
#2
Om du gör några kraftiga in bromsningar elker kör i 60-90 och hller lätt på broms pedalen så nöts det bort.

5 686 Inlägg
27 februari
#3
Sett riktigt risiga skivor som dömts ut vid service på verkstad men ändå passerat besiktningen.


7 441 Inlägg
28 februari
#4
Vid tveksamhet om slitagegraden på bromsskivorna mäter besiktningsteknikern tjockleken på dem.
Fina, till synes, kan underkännas p g a a nedre slitagegränsen uppnåtts.
Har jag råkat ut för en gång med en bil.

986 Inlägg
28 februari
#5
Muskelbil skrev:
kör i 60-90 och hller lätt på broms pedalen så nöts det bort.

Inte på skivorna bak.

VAG har världens bästa bilar.

2 401 Inlägg
28 februari
#6
Ytrost brukar dom inte bry sig i, muntlig "bra att veta", ibland på print, med order att "ut och bromsa!".

Tjocklek på skivor och belägg är det dom bryr sig i, samt att bromsarna tar jämnt och fint då.


Muskelbil
29 februari
#7
candyweiss skrev:
Muskelbil skrev:
kör i 60-90 och hller lätt på broms pedalen så nöts det bort.

Inte på skivorna bak.

Jo.

986 Inlägg
1 mars
#8
Muskelbil skrev:
candyweiss skrev:
Muskelbil skrev:
kör i 60-90 och hller lätt på broms pedalen så nöts det bort.

Inte på skivorna bak.

Jo.

Nej, verkligen inte.

VAG har världens bästa bilar.

2 401 Inlägg
1 mars
#9
candyweiss skrev:
Muskelbil skrev:
candyweiss skrev:

Inte på skivorna bak.

Jo.

Nej, verkligen inte.

Inte en suck i hela universum. Gör det det så är det något ALLVARLIGT fel på bilen och den har inget ute på vägarna att göra!
För att bakbromsarna öht. ska göra något åt ev. ytrost på skivor måste man mer eller mindre tvärnita från sisådär 70+. Och inte ens då är det säkert att det händer ett skit där bak, beroende på hur "smart" bilen är.

Frambromsarna krävs det inte mycket på dock. Där brukar det räcka att vänsterbromsa en sträcka.


986 Inlägg
1 mars
#10
Lucif3r skrev:
candyweiss skrev:
Muskelbil skrev:

Jo.

Nej, verkligen inte.

Inte en suck i hela universum. Gör det det så är det något ALLVARLIGT fel på bilen och den har inget ute på vägarna att göra!
För att bakbromsarna öht. ska göra något åt ev. ytrost på skivor måste man mer eller mindre tvärnita från sisådär 70+. Och inte ens då är det säkert att det händer ett skit där bak, beroende på hur "smart" bilen är.

Frambromsarna krävs det inte mycket på dock. Där brukar det räcka att vänsterbromsa en sträcka.

Exakta. När jag ska slita på bakskivorna så ställer jag mig på bromsen när jag lämnar motorvägen ( minst 110 km/h). Kollar såklart noga att inga fordon finns bakom mig.

VAG har världens bästa bilar.

7 441 Inlägg
1 mars
#11
Varje gång, efter att man startat motorn(så att bromsservot fungerar), ska man trampa mycket hårt på bromspedalen, gärna flera gånger.
Härigenom "motionerar" man bromsarna så att kolvarna i bromsoken pressar ut beläggen mot skivorna.
Resulterar i att skivorna "putsas" rena från ev ytrost - INTE gravrost.
Håller man efter ytrosten så slipper man gravrost.

Att vänsterbromsa, för att värma upp bromsarna, rekommenderas på hobbybilar som inte körts sedan föregående sommar, och nu ska in på besiktning.
Vid uppvärmningen svettas bromsbeläggen ut den lilla fukt som kan finnas i ytskiktet på beläggen, och som kan orsaka ojämn friktion och därmed ojämn bromsverkan.
Rekommenderas speciellt mer än 30 år gamla bilar, som endast besiktas vart annat år.

986 Inlägg
1 mars
#12
torsen skrev:
Varje gång, efter att man startat motorn(så att bromsservot fungerar), ska man trampa mycket hårt på bromspedalen, gärna flera gånger.
Härigenom "motionerar" man bromsarna så att kolvarna i bromsoken pressar ut beläggen mot skivorna.
Resulterar i att skivorna "putsas" rena från ev ytrost - INTE gravrost.
Håller man efter ytrosten så slipper man gravrost.

Att vänsterbromsa, för att värma upp bromsarna, rekommenderas på hobbybilar som inte körts sedan föregående sommar, och nu ska in på besiktning.
Vid uppvärmningen svettas bromsbeläggen ut den lilla fukt som kan finnas i ytskiktet på beläggen, och som kan orsaka ojämn friktion och därmed ojämn bromsverkan.
Rekommenderas speciellt mer än 30 år gamla bilar, som endast besiktas vart annat år.

Sen är det stor skillnad på kvaliteten/materialet i dagens skivor. Många rostar nästan bara man tittar på dom big_smile

VAG har världens bästa bilar.

Muskelbil
1 mars
#13
candyweiss skrev:
Muskelbil skrev:
candyweiss skrev:

Inte på skivorna bak.

Jo.

Nej, verkligen inte.

Jo.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
1 mars
#14
candyweiss skrev:
Muskelbil skrev:
candyweiss skrev:

Inte på skivorna bak.

Jo.

Nej, verkligen inte.

Fegbrimsar du så nej men  dra upp i toppfart och tvärnita ett par gånger och garanterat rätt rostfritt.  Har fungerat på bilar jag haft som står ett par år  alltid gått igenom fast dom knappt rullade från början pga rosten 😁

Kör fort så hinner inget hända...

986 Inlägg
1 mars
#15
Growe skrev:
candyweiss skrev:
Muskelbil skrev:

Jo.

Nej, verkligen inte.

Fegbrimsar du så nej men  dra upp i toppfart och tvärnita ett par gånger och garanterat rätt rostfritt.  Har fungerat på bilar jag haft som står ett par år  alltid gått igenom fast dom knappt rullade från början pga rosten 😁

Jag citerade Muskelbil som hävdar att kör man i 60-90 och håller lätt på bromspedalen så nöts det bort, även på bakskivorna.
Vilket jag menar är totalt omöjligt. Fram fungerar det, men absolut inte en chans i världen på bakskivorna.

VAG har världens bästa bilar.


Sök