3590
Sök

Massivt oljeläckage volvo v70 t5 2001

47 Inlägg
18 april
Trådstartare
#1
Tjena grabbar
Hoppas nån vänlig själ kan bidra med kunskap. Bilen har läckt olja ganska länge men först nu har jag tagit tag i det.
Följande är gjort
Ny oljefälla+slangar
Rengjort oljekanaler
Packboxar kamaxlar
Vevaxel packbox
Oljepump o ring+packning
Oljeretur turbo
Ny olja+oljefilter

Bilen har undertryck vid tomgång nu och oljeläckaget visar sig endast efter man har kört en runda. Haft bilen på tomgång i 40 min men inte en enda droppe…

Märker ingen skillnad efter nya packboxar. Har testat även att dra VVT:n i sidled men rör sig knappt

Tack för svar

6 122 Inlägg
18 april
#2
??? Förstår inte! Du säger att du bytt en massa grejer och att motorn inte läcker...så vad är problemet?


Forummoderator
26 342 Inlägg
18 april
#3
jaka54 skrev:
??? Förstår inte! Du säger att du bytt en massa grejer och att motorn inte läcker...så vad är problemet?

Om du läser ordentligt så står det att läckaget bara visar sig efter en biltur.
Inte när bilen står stilla på tomgången..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

47 Inlägg
18 april
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
??? Förstår inte! Du säger att du bytt en massa grejer och att motorn inte läcker...så vad är problemet?

Säger just att motorn läcker fortfarande trots byte av packboxar…

47 Inlägg
18 april
Trådstartare
#5
Glömde säga att turbon verkar vara slut… olja i rören hela vägen från turbon till spjällhuset

Diagnostekniker
2 711 Inlägg
18 april
#6
Kladdigt i tryckrör är inget konstigt då vevhusventilationen går in före turbon.
Det är i regel alltid olja i tryckrör/slang.

Vart uppstår läckaget?
Kan vara dags att göra ett leakdown-test.

Up the RA

47 Inlägg
18 april
Trådstartare
#7
Jesper328 skrev:
Kladdigt i tryckrör är inget konstigt då vevhusventilationen går in före turbon.
Det är i regel alltid olja i tryckrör/slang.

Vart uppstår läckaget?
Kan vara dags att göra ett leakdown-test.

Läcker på kamremssidan och bakom motorn, är olja på kompressorhuset på turbon och neråt hela vägen

Hur gör man ett leakdown test?

536 Inlägg
19 april
#8
Har du testat vevhuset när motorn är varm?

Professionell hatare

47 Inlägg
19 april
Trådstartare
#9
Blanke skrev:
Har du testat vevhuset när motorn är varm?

Ny oljefälla+slangar+rensat ordentligt i oljekanalerna. Ja testat och det är undertryck kall som varm motor

3 202 Inlägg
19 april
#10
En mycket vanlig läckagekälla på Volvos vitblocksturbos är oljereturen från turbon.  Där den går in i motorn igen, men säkert också vid själva turbon.
Returen är på baksidan, men minns inte riktigt hur långt åt kamremsidan det var.  Men olja kan ju rinna längsefter saker...
Senast redigerat av Mossan1 (19 april )

47 Inlägg
19 april
Trådstartare
#11
Mossan1 skrev:
En mycket vanlig läckagekälla på Volvos vitblocksturbos är oljereturen från turbon.  Där den går in i motorn igen, men säkert också vid själva turbon.
Returen är på baksidan, men minns inte riktigt hur långt åt kamremsidan det var.  Men olja kan ju rinna längsefter saker...

Har bytt oljeretur packning+oring in i blocket…


Sök