4103
Sök

DSG7 problem

989 Inlägg
1 maj
#21
Muskelbil skrev:
Hybrid_ skrev:
Min första bil var en Audi 100 1.8S -90. Den var väldigt bra! Men håller med Candy! Polisen kör nyare Passat med DSG.

Inte dq200 som det här inlägget handlar om

Kanske inte så konstigt, varken taxi eller polisen kör med så effektsvaga bilar som DQ200 sitter i, inte polisen ivarjefall.
Senast redigerat av candyweiss (1 maj )

VAG har världens bästa bilar.

Muskelbil
1 maj
#22
candyweiss skrev:
Muskelbil skrev:
Hybrid_ skrev:
Min första bil var en Audi 100 1.8S -90. Den var väldigt bra! Men håller med Candy! Polisen kör nyare Passat med DSG.

Inte dq200 som det här inlägget handlar om

Inte så konstigt, varken taxi eller polisen kör med så effektsvaga bilar som DQ200 sitter i.

Både polisen och taxi körde passater med dq200 i
Både polisen och taxi hade mängder med haverier
Du kan knappast ha missat det 2011
Stod i teknikens värld
Dagstidningar

Massor med bilar som vw fick laga inom garanti tiden
Vw erbjöd Touran till taxi åkerier istället men det var samma problem med dom
Utöver turbo ras
Kompressor ras
Topplock ras
Problem med gas ventiler och tankar

989 Inlägg
1 maj
#23
Muskelbil skrev:
candyweiss skrev:
Muskelbil skrev:

Inte dq200 som det här inlägget handlar om

Inte så konstigt, varken taxi eller polisen kör med så effektsvaga bilar som DQ200 sitter i.

Både polisen och taxi körde passater med dq200 i
Både polisen och taxi hade mängder med haverier
Du kan knappast ha missat det 2011
Stod i teknikens värld
Dagstidningar

Massor med bilar som vw fick laga inom garanti tiden
Vw erbjöd Touran till taxi åkerier istället men det var samma problem med dom
Utöver turbo ras
Kompressor ras
Topplock ras
Problem med gas ventiler och tankar

Ingen ursäkt, men det var Passater med gasdrift som hade högt vridmoment. DQ200 tålde inte taxis hårda körsätt innan i städerna med mycket start/stopp.

VAG har världens bästa bilar.

Muskelbil
1 maj
#24
candyweiss skrev:
Muskelbil skrev:
candyweiss skrev:

Inte så konstigt, varken taxi eller polisen kör med så effektsvaga bilar som DQ200 sitter i.

Både polisen och taxi körde passater med dq200 i
Både polisen och taxi hade mängder med haverier
Du kan knappast ha missat det 2011
Stod i teknikens värld
Dagstidningar

Massor med bilar som vw fick laga inom garanti tiden
Vw erbjöd Touran till taxi åkerier istället men det var samma problem med dom
Utöver turbo ras
Kompressor ras
Topplock ras
Problem med gas ventiler och tankar

Ingen ursäkt, men det var Passater med gasdrift som hade högt vridmoment. DQ200 tålde inte taxis hårda körsätt innan i städerna med mycket start/stopp.

220nm är inte mycket vridmoment
Ska klara 250nm enligt vw
Även taxi på vischan fick problem efter några månader 4-60000km.
Eftersom en privatägd bil sällan körs 100000km på ett år hamnade bilen utanför garantiperioden
Jag känner flera med 2.0tdi och 6vxl dq250 som också fick haveri
Dsg håller inte måttet helt enkelt

Forummoderator
18 013 Inlägg
1 maj
#25
Muskelbil skrev:
candyweiss skrev:
Muskelbil skrev:

Både polisen och taxi körde passater med dq200 i
Både polisen och taxi hade mängder med haverier
Du kan knappast ha missat det 2011
Stod i teknikens värld
Dagstidningar

Massor med bilar som vw fick laga inom garanti tiden
Vw erbjöd Touran till taxi åkerier istället men det var samma problem med dom
Utöver turbo ras
Kompressor ras
Topplock ras
Problem med gas ventiler och tankar

Ingen ursäkt, men det var Passater med gasdrift som hade högt vridmoment. DQ200 tålde inte taxis hårda körsätt innan i städerna med mycket start/stopp.

220nm är inte mycket vridmoment
Ska klara 250nm enligt vw
Även taxi på vischan fick problem efter några månader 4-60000km.
Eftersom en privatägd bil sällan körs 100000km på ett år hamnade bilen utanför garantiperioden
Jag känner flera med 2.0tdi och 6vxl dq250 som också fick haveri
Dsg håller inte måttet helt enkelt

Jag har en DQ250 i min bil. Den beter sig en smula underligt ibland. Men den anses väl vara en av de bättre DSG. Bilen har rullat 10077 mil idag. Nedväxling från 3:an till 2:an är brutal.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muskelbil
1 maj
#26
Hybrid_ skrev:
Muskelbil skrev:
candyweiss skrev:

Ingen ursäkt, men det var Passater med gasdrift som hade högt vridmoment. DQ200 tålde inte taxis hårda körsätt innan i städerna med mycket start/stopp.

220nm är inte mycket vridmoment
Ska klara 250nm enligt vw
Även taxi på vischan fick problem efter några månader 4-60000km.
Eftersom en privatägd bil sällan körs 100000km på ett år hamnade bilen utanför garantiperioden
Jag känner flera med 2.0tdi och 6vxl dq250 som också fick haveri
Dsg håller inte måttet helt enkelt

Jag har en DQ250 i min bil. Den beter sig en smula underligt ibland. Men den anses väl vara en av de bättre DSG. Bilen har rullat 10077 mil idag. Nedväxling från 3:an till 2:an är brutal.

En av de bättre dsg men fortfarande inte pålitliga
Mecatronic enheten är det nog snart dags för att byta om den är ryckig vid ned växling
Det är inte svårt

Forummoderator
18 013 Inlägg
1 maj
#27
Muskelbil skrev:
Hybrid_ skrev:
Muskelbil skrev:

220nm är inte mycket vridmoment
Ska klara 250nm enligt vw
Även taxi på vischan fick problem efter några månader 4-60000km.
Eftersom en privatägd bil sällan körs 100000km på ett år hamnade bilen utanför garantiperioden
Jag känner flera med 2.0tdi och 6vxl dq250 som också fick haveri
Dsg håller inte måttet helt enkelt

Jag har en DQ250 i min bil. Den beter sig en smula underligt ibland. Men den anses väl vara en av de bättre DSG. Bilen har rullat 10077 mil idag. Nedväxling från 3:an till 2:an är brutal.

En av de bättre dsg men fortfarande inte pålitliga
Mecatronic enheten är det nog snart dags för att byta om den är ryckig vid ned växling
Det är inte svårt

Tjänstebil. Får en ny kälke i år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muskelbil
1 maj
#28
Hybrid_ skrev:
Muskelbil skrev:
Hybrid_ skrev:

Jag har en DQ250 i min bil. Den beter sig en smula underligt ibland. Men den anses väl vara en av de bättre DSG. Bilen har rullat 10077 mil idag. Nedväxling från 3:an till 2:an är brutal.

En av de bättre dsg men fortfarande inte pålitliga
Mecatronic enheten är det nog snart dags för att byta om den är ryckig vid ned växling
Det är inte svårt

Tjänstebil. Får en ny kälke i år.

Men är det inte riktit dårligt med 100000km och växellådan krånglar??
Väldigt mycket körning i stad gissar jag

512 Inlägg
2 maj
#29
10k mil på snart 3 år (tjänstebil) låter inte som mycket stadskörning, snarare tvärtom
Ofattbart ändå att lådan börjat krångla

Hur tar man reda på vad man själv har? Jag har en Audi A6 Avant (2020)

989 Inlägg
2 maj
#30
krambriw skrev:
10k mil på snart 3 år (tjänstebil) låter inte som mycket stadskörning, snarare tvärtom
Ofattbart ändå att lådan börjat krångla

Hur tar man reda på vad man själv har? Jag har en Audi A6 Avant (2020)

Enklast/snabbast/säkrast är att ringa din Audiverkstad.

VAG har världens bästa bilar.

512 Inlägg
2 maj
#31
Nedväxling från 3:an till 2:an är brutal

Blir det liksom en "knyck" när den växlar ned? Som tex när man släppt gasen och låter bilen sakta rulla fram mot rödljus och den då växlar ner till 2:an?

Eller är det betydligt kraftigare, "brutalt " låter ju som att det är betydligt mer och värre?

Forummoderator
18 013 Inlägg
2 maj
#32
krambriw skrev:
Nedväxling från 3:an till 2:an är brutal

Blir det liksom en "knyck" när den växlar ned? Som tex när man släppt gasen och låter bilen sakta rulla fram mot rödljus och den då växlar ner till 2:an?

Eller är det betydligt kraftigare, "brutalt " låter ju som att det är betydligt mer och värre?

Från 3:an till 2:an hoppar bilen ibland till. Känns som den växlar ner utan att koppla. Brutal.
Nästan ingen stadskörning. Ett ställe 10 mil bort och nästa kanske 15 mil bort... Någon dag på kontoret (Ibland distansarbete hemmifrån) )men då står den ju still.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muskelbil
2 maj
#33
Hybrid_ skrev:
krambriw skrev:
Nedväxling från 3:an till 2:an är brutal

Blir det liksom en "knyck" när den växlar ned? Som tex när man släppt gasen och låter bilen sakta rulla fram mot rödljus och den då växlar ner till 2:an?

Eller är det betydligt kraftigare, "brutalt " låter ju som att det är betydligt mer och värre?

Från 3:an till 2:an hoppar bilen ibland till. Känns som den växlar ner utan att koppla. Brutal.
Nästan ingen stadskörning. Ett ställe 10 mil bort och nästa kanske 15 mil bort... Någon dag på kontoret (Ibland distansarbete hemmifrån) )men då står den ju still.

Bra grejer det där folkvagn.
Jag hade hoppats att det var mest stads körning så det fanns någon ursäkt för att den håller på att gå sönder.
Den duger väl som chicken coop hos någon farmer?

512 Inlägg
3 maj
#34
Känns som den växlar ner utan att koppla. Brutal.

Nu när du säger det så har jag testat lite och jag tycker jag har likadant. Särkilt tydligt om jag låter bilen "plana ut" inför ett rödljusstopp utan att bromsa och utan ge mer gas. Då när den växlar ner till 2:an, känns ett knyck. Om jag håller foten lite på bromsen upplever jag det inte, eller i alla fall blir det så lite att det inte märks. Endast från 3:an till 2:an det blir så här, inte vid nedväxlingar för övrigt

Audi A6 Avant Quattro 40 Tdi  (2020, ca 5500 mil). Maskinskadeärende??


Sök