3505
Sök

S60 2001 2.4 vvt-drev/kamaxeldrev wobblar

536 Inlägg
4 juni
Trådstartare
Har kämpat med att få kamremmen att gå rakt. Spännarens tempvisare vill som hacka runt 1-2mm och remmen går nära kanten på vvt-kammen.

Såg nu att hela det drevet wobblar hyfsat mycket vid drift.

Jag skulle då gissa på att det är dåligt och dags att byta innan totalhaveri?
Senast redigerat av Blanke (4 juni )

Professionell hatare

3 202 Inlägg
4 juni
Att kamremmen inte ligger i centrum på kamdreven på dom där har jag sett förr.  Dock inte ett vobblande VVT drev.  Axiellt glapp är vanligt, och tecken på slitet, men inte nödvändigtvis ras på G.
Vobblar det måste/borde det läcka olja. Vobbel är mer allvarligt än axiellt glapp.
Senast redigerat av Mossan1 (4 juni )

536 Inlägg
4 juni
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Att kamremmen inte ligger i centrum på kamdreven på dom där har jag sett förr.  Dock inte ett vobblande VVT drev.  Axiellt glapp är vanligt, och tecken på slitet, men inte nödvändigtvis ras på G.
Vobblar det måste/borde det läcka olja. Vobbel är mer allvarligt än axiellt glapp.

Det finns ett oljeläckage på den sidan av motorn, men när jag böt kamremmen häromdagen kollade jag överallt och kunde inte se någon olja kring kamremmen och alla delar. Kåpan är snustorr.

Men ja det vobblar, och det vobblar rätt så mycket.

Symptomen är följande:

-VVT-drevet/kamaxeldrevet på insugssidan vobblar.
-Kamremmen vandrar höger/vänster en aning
-Pulserande ljud (möjligen vobblandet)
-Spännarens visare hoppar fram och tillbaka efter korrekt installation

-Luftmassemätaren gav en felkod för 30 min sen och bilen vägrade starta (möjligen irrelevant och bara kabel som vibrerat lös)
Senast redigerat av Blanke (4 juni )

Professionell hatare

536 Inlägg
4 juni
Trådstartare
Här är en video: https://streamable.com/bise6t

När bilen är avstängd kan jag vicka på drevet ungefär som när man kollar efter glapp i hjullager, och det går att vicka klockan 12 och 6 samt 3 och 9.

Professionell hatare

536 Inlägg
4 juni
Trådstartare
https://www.youtube.com/watch?v=i2Ax8NXELVQ

Hittade denna video.

I sista sekunderna ser man hur hans också vobblar på samma sätt. Men betydligt värre.

Professionell hatare

536 Inlägg
4 juni
Trådstartare
Beställt nytt VVT-drev. Gick ut och inspekterade det. Var lite tveksam sen provade jag och trycka in det. For väl in mot blocket 1-2cm med följd av ett skrapande ljud.

Professionell hatare

3 202 Inlägg
5 juni
Blanke skrev:
Beställt nytt VVT-drev. Gick ut och inspekterade det. Var lite tveksam sen provade jag och trycka in det. For väl in mot blocket 1-2cm med följd av ett skrapande ljud.

CM???
Brukar vara nån MM.

Hur den inte sprutade olja förstår jag inte.  Verkligen dags att byta det drevet.  Var noga att det ska vara i botten vid montaget. I vrid alltså. Är ingen fjäder.
Medföljer säkert instruktioner.

536 Inlägg
5 juni
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Blanke skrev:

CM???
Brukar vara nån MM.

Hur den inte sprutade olja förstår jag inte.  Verkligen dags att byta det drevet.  Var noga att det ska vara i botten vid montaget. I vrid alltså. Är ingen fjäder.
Medföljer säkert instruktioner.

Ja centimeter. Beställt verktyg och drevet samt packbox. Ska bytas så fort det kommer.

Ska kolla om haynesboken har instruktioner för installation.

Professionell hatare

536 Inlägg
5 juni
Trådstartare
Utifrån min ytliga förståelse av vvt så tänker jag följande. Ge kritik om det inte hade fungerat.

Nolla motor.
Lås med tolkar
Ta bild av vvt och notera hur den sitter i relation till drevet
Dra lös vvt
Sätt dit nya vvt med ny bult.
Ställ in justeringshålen och läget av vvtn identiskt till hur den var.
Ta bort tolkar.
Ställ vvtn i botten (vrida den medsols och sedan så att markeringen stämmer överrens med övre kåpa)
Lås med tolkar igen
Vridmoment på torxen och justerskruvar
Installera kamrem.
Ställ in spännaren
Vrid 2 varv medsols och 1/4 varv motsols.
Kontrollera.
Start.

Kommer detta fungera eller är det någonting viktigt jag missar?

Professionell hatare

Sök