3594
Sök

Köpråd: Subaru XV 2.0 Diesel

52 Inlägg
17 april 2022
Trådstartare
#1
Hej!

Har vissa funderingar på att köpa en snålare och lite mer praktisk bil framöver. Jag tycker Subaru XV verkar lite intressant då det är lite bättre markfrigång, fyrhjulsdrift och att dom verkar gå förhållandevis snålt. Jag tänker mig en budget runt 100-120' och årsmodell runt 2012-2015. Är det någon som har koll på hur väl dom 147hk motorerna håller ihop och om det är något speciellt man måste se upp med?

Om man kollar på Subaru Forester med dieselmotorer behöver man inte leta länge för att hitta bilar med rasade 147hk-dieselmotorer, men det kanske inte är samma? Har nämligen inte sett någon XV med rasad motor men det kanske bara är för dom är mindre vanliga?

Tänker mig något i stil med denna https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/99548894

Tack på förhand!

Forummoderator
18 004 Inlägg
17 april 2022
#2
De ska fungera rätt bra. Men förbrukningen är av slaget "törstig" Upp mot 0,8 l/mil kan du räkna med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

52 Inlägg
17 april 2022
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
De ska fungera rätt bra. Men förbrukningen är av slaget "törstig" Upp mot 0,8 l/mil kan du räkna med.

Det låter onekligen väldigt dåligt för en 147hk diesel... Har du erfarenhet av dom själv eller hört från andra?

Ingen som vet om det är något annat man behöver tänka på med  dessa?

Forummoderator
18 004 Inlägg
17 april 2022
#4
En kompis hade en sådan som han köpte ny. Den gick utmärkt under de 3-4 år han ägde den men han klagade alltid på att den "drog soppa som en turistbuss". Den var på verkstad flera gånger men inget fel. Han bytte sen till Subaru nummer 3 fast med bensinmotor... Den drog betydligt mer. Den första han hade var med diesel/automatlåda. Den är ökänd för att dra mycket bränsle.

Jag tror inte problemet ligger i att det är en boxermotor utan att dessa bilar har konstant fyrhjulsdrift. Hade själv en Forester diesel av tidig årsmodell någon vecka genom jobbet. Du vill inte veta vad den gurglade i sig.

Men de är överjävliga på att kravla sig fram i 25 cm nysnö.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

52 Inlägg
18 april 2022
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
En kompis hade en sådan som han köpte ny. Den gick utmärkt under de 3-4 år han ägde den men han klagade alltid på att den "drog soppa som en turistbuss". Den var på verkstad flera gånger men inget fel. Han bytte sen till Subaru nummer 3 fast med bensinmotor... Den drog betydligt mer. Den första han hade var med diesel/automatlåda. Den är ökänd för att dra mycket bränsle.

Jag tror inte problemet ligger i att det är en boxermotor utan att dessa bilar har konstant fyrhjulsdrift. Hade själv en Forester diesel av tidig årsmodell någon vecka genom jobbet. Du vill inte veta vad den gurglade i sig.

Men de är överjävliga på att kravla sig fram i 25 cm nysnö.

Okej, det var ju förstås lite tråkigt att höra då en av anledningarna till att dom verkade bra var för att jag trodde dom skulle vara snålare. Dom är visserligen snålare än min BMW 130i, men dieseln är ju också ganska mycket dyrare...

Trodde inte det fanns Subaru XV med diesel och automat dock? Kan inte se någon sådan på blocket iaf.

52 Inlägg
24 april 2022
Trådstartare
#6
Har fortfarande inte lagt ned tankarna helt på en Subaru XV. Har någon erfarenhet av chipning av dessa motorer? Hur bra håller drivlinan ihop med 180hp/400nm istället för 147hp/350nm? Om jag skulle köpa en sådan här så är det inte för att köra som en galning men misstänker att 147hp kommer upplevas slött om man ska köra om i landsvägshastighet.

52 Inlägg
28 januari
Trådstartare
#7
Hej,

Pga nuvarande bil är lite för bra har det blivit att jag skjutit på byte av bil, men då jag nu sedan ett tag tillbaka behöver pendla lite längre så har jag tagit upp jakten på en snålare bil.

Subaru XV har, likt dom flesta andra begagnade bilarna, gått upp en massa i värde sedan denna tråden gjordes. Bilarna jag väljer mellan är Subaru XV diesel och Golf Alltrack/Skoda Octavia Scout/Seat Leon X-Perience, där dom senare är med 184hk dieselmotorn och DSG.

För runt 150k kan man få ovan bilar med runt 12-15k mil, Subarun går att hitta lite billigare ibland, ffa. om man står ut med pre-facelift. På pappret känns det som att VW-bilarna är betydligt mer bil för pengarna; större motor, mer praktiska, minst lika snåla, mer utrustning osv. Tycker ni det finns någon anledning att välja Subarun framför någon av ovan nämnda VW-bilar? Tror ni Subarun skulle vara pålitligare? Jag förstår annars inte varför värde står sig så bra på dessa Subarus.

Exempel på bilar som skulle kunna vara intressanta, hade helst velat ha faceliften på Subaru dock.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/s … 1000572127

https://www.blocket.se/annons/skane/vol … /101908201

Tack på förhand!

2 Inlägg
16 juni
#8
Jag köpte en Subaru XV 2-liters diesel 2016 och manuell växellåda för ett par månader sedan och jag är extremt nöjd med både bilen och med bränsleförbrukningen. När jag köpte den låg snittförbrukningen enligt färddatorn på 5,9 lit/100 km men efter några månaders körning har den sjunkit till 5,4.

Vid långkörning om man planerar körningen är under 0,5 lit/mil inga problem. Har lyckats hålla 0,46 liter/mil på Inlandsvägen t.ex. Men kör jag E4 med långa 110-sträckor brukar jag ligga på  0,54 enligt färddatorn. Till jobbet snittar jag 0,51 lit/mil enligt färddatorn och har då 42 km enkel resa med en mindre del stadstrafik.

Vid ett tillfälle en kväll utan trafik lyckades jag köra en sträcka på 2 mil och snittade 0,35 liter enligt färddatorn, men då frikopplade jag i långa nedförsbackar men  höll höll fortfarande hastighetsbegränsningen på 70 km. Jämna varvtal och lugna accelerationer.
Syftet var att kolla hur snålt det gick att köra. Däremot har jag dålig koll på hur exakt färddatorn är på Subaru. Men det går verkligen att köra snålt!

Däremot har jag hört att bensin-XV:n med automatlåda ska vara rätt törstig. Jag tycker  att CVT-lådan inte är någon höjdare. Enbart tråkigt att Subaru slutat med dieselbilar.

Jag sitter grymt bra i XV:n, man sitter högt och bra i den och den är skön att köra långa sträckor med. Hoppas att det hjälpte!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
16 juni
#9
Hade aldrig ens tänkt tanken på att köpa en Subaru diesel....efter att ha sett 4 motorer i verkstan med antingen en stake som tittat ut genom blocket eller att vevaxeln gått av på mitten så är jag avskräckt.


Forummoderator
18 004 Inlägg
16 juni
#10
moosup skrev:
Jag köpte en Subaru XV 2-liters diesel 2016 och manuell växellåda för ett par månader sedan och jag är extremt nöjd med både bilen och med bränsleförbrukningen. När jag köpte den låg snittförbrukningen enligt färddatorn på 5,9 lit/100 km men efter några månaders körning har den sjunkit till 5,4.

Vid långkörning om man planerar körningen är under 0,5 lit/mil inga problem. Har lyckats hålla 0,46 liter/mil på Inlandsvägen t.ex. Men kör jag E4 med långa 110-sträckor brukar jag ligga på  0,54 enligt färddatorn. Till jobbet snittar jag 0,51 lit/mil enligt färddatorn och har då 42 km enkel resa med en mindre del stadstrafik.

Vid ett tillfälle en kväll utan trafik lyckades jag köra en sträcka på 2 mil och snittade 0,35 liter enligt färddatorn, men då frikopplade jag i långa nedförsbackar men  höll höll fortfarande hastighetsbegränsningen på 70 km. Jämna varvtal och lugna accelerationer.
Syftet var att kolla hur snålt det gick att köra. Däremot har jag dålig koll på hur exakt färddatorn är på Subaru. Men det går verkligen att köra snålt!

Däremot har jag hört att bensin-XV:n med automatlåda ska vara rätt törstig. Jag tycker  att CVT-lådan inte är någon höjdare. Enbart tråkigt att Subaru slutat med dieselbilar.

Jag sitter grymt bra i XV:n, man sitter högt och bra i den och den är skön att köra långa sträckor med. Hoppas att det hjälpte!

Antagligen inte då tråden är över 2 år gammal. Men tack för input!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
16 juni
#11
"Antagligen inte då tråden är över 2 år gammal. Men tack för input!"

Nja, per den 28 januari hade ju trådskaparen inte köpt ny bil, men vem vet, han kanske har gjort det nu smile

Forummoderator
18 004 Inlägg
16 juni
#12
moosup skrev:
"Antagligen inte då tråden är över 2 år gammal. Men tack för input!"

Nja, per den 28 januari hade ju trådskaparen inte köpt ny bil, men vem vet, han kanske har gjort det nu smile

Nämen! Ber om ursäkt, missade det /M

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

52 Inlägg
17 juni
Trådstartare
#13
moosup skrev:
Jag köpte en Subaru XV 2-liters diesel 2016 och manuell växellåda för ett par månader sedan och jag är extremt nöjd med både bilen och med bränsleförbrukningen. När jag köpte den låg snittförbrukningen enligt färddatorn på 5,9 lit/100 km men efter några månaders körning har den sjunkit till 5,4.

Vid långkörning om man planerar körningen är under 0,5 lit/mil inga problem. Har lyckats hålla 0,46 liter/mil på Inlandsvägen t.ex. Men kör jag E4 med långa 110-sträckor brukar jag ligga på  0,54 enligt färddatorn. Till jobbet snittar jag 0,51 lit/mil enligt färddatorn och har då 42 km enkel resa med en mindre del stadstrafik.

Vid ett tillfälle en kväll utan trafik lyckades jag köra en sträcka på 2 mil och snittade 0,35 liter enligt färddatorn, men då frikopplade jag i långa nedförsbackar men  höll höll fortfarande hastighetsbegränsningen på 70 km. Jämna varvtal och lugna accelerationer.
Syftet var att kolla hur snålt det gick att köra. Däremot har jag dålig koll på hur exakt färddatorn är på Subaru. Men det går verkligen att köra snålt!

Däremot har jag hört att bensin-XV:n med automatlåda ska vara rätt törstig. Jag tycker  att CVT-lådan inte är någon höjdare. Enbart tråkigt att Subaru slutat med dieselbilar.

Jag sitter grymt bra i XV:n, man sitter högt och bra i den och den är skön att köra långa sträckor med. Hoppas att det hjälpte!

Tack för svaret!

Jag har ännu inte lyckats hitta någon lämplig ersättningsbil till min BMW så jag tar gärna emot mer input. Jag var faktiskt och provkörde en Subaru XV diesel 2016 nyligen. Det som gjorde att jag inte köpte den var att bagaget är lite litet, dom har verkligen lagt fullt fokus på utrymmet i bilen, jag kan utan problem sitta bakom mig själv och jag är 194cm. Jag velar dock fram och tillbaka om jag kan stå ut med ett ganska litet bagage när det finns mycket utrymme i bilen, baserat på vad du skrev verkar ju förbrukningen riktigt bra för en bil som driver på alla fyra hjul och förutom bagaget stämmer resten av bilen in bra på alla mina kriterier.

52 Inlägg
17 juni
Trådstartare
#14
SportPilot skrev:
Hade aldrig ens tänkt tanken på att köpa en Subaru diesel....efter att ha sett 4 motorer i verkstan med antingen en stake som tittat ut genom blocket eller att vevaxeln gått av på mitten så är jag avskräckt.

Gäller det verkligen dom "nya" dieslarna? Vad jag lyckats mig läsa till håller dom ihop ganska bra och att det är dom äldre 150hk dieslarna man ska akta sig för.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
17 juni
#15
Hybrid_ skrev:
En kompis hade en sådan som han köpte ny. Den gick utmärkt under de 3-4 år han ägde den men han klagade alltid på att den "drog soppa som en turistbuss". Den var på verkstad flera gånger men inget fel. Han bytte sen till Subaru nummer 3 fast med bensinmotor... Den drog betydligt mer. Den första han hade var med diesel/automatlåda. Den är ökänd för att dra mycket bränsle.

Jag tror inte problemet ligger i att det är en boxermotor utan att dessa bilar har konstant fyrhjulsdrift. Hade själv en Forester diesel av tidig årsmodell någon vecka genom jobbet. Du vill inte veta vad den gurglade i sig.

Men de är överjävliga på att kravla sig fram i 25 cm nysnö.

oj 2.5liter milen inte dåligt.. det låter väldigt törstigt smile

skulle inte köpa en subaru i huvudtaget och framför allt inte en diesel..  dom är inte kända för att vara stabila.. 

boxermotorn är ju inte känd för att gå snålt heller. 

finns så många bättre bilar

Kör fort så hinner inget hända...

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 juni
#16
HannesJ skrev:
SportPilot skrev:
Hade aldrig ens tänkt tanken på att köpa en Subaru diesel....efter att ha sett 4 motorer i verkstan med antingen en stake som tittat ut genom blocket eller att vevaxeln gått av på mitten så är jag avskräckt.

Gäller det verkligen dom "nya" dieslarna? Vad jag lyckats mig läsa till håller dom ihop ganska bra och att det är dom äldre 150hk dieslarna man ska akta sig för.

Det här var bilar från runt 2012 vill jag minnas +- 3 år kanske... Var ett tag sen jag skruvade bil.


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök