moosup skrev:
Jag köpte en Subaru XV 2-liters diesel 2016 och manuell växellåda för ett par månader sedan och jag är extremt nöjd med både bilen och med bränsleförbrukningen. När jag köpte den låg snittförbrukningen enligt färddatorn på 5,9 lit/100 km men efter några månaders körning har den sjunkit till 5,4.
Vid långkörning om man planerar körningen är under 0,5 lit/mil inga problem. Har lyckats hålla 0,46 liter/mil på Inlandsvägen t.ex. Men kör jag E4 med långa 110-sträckor brukar jag ligga på 0,54 enligt färddatorn. Till jobbet snittar jag 0,51 lit/mil enligt färddatorn och har då 42 km enkel resa med en mindre del stadstrafik.
Vid ett tillfälle en kväll utan trafik lyckades jag köra en sträcka på 2 mil och snittade 0,35 liter enligt färddatorn, men då frikopplade jag i långa nedförsbackar men höll höll fortfarande hastighetsbegränsningen på 70 km. Jämna varvtal och lugna accelerationer.
Syftet var att kolla hur snålt det gick att köra. Däremot har jag dålig koll på hur exakt färddatorn är på Subaru. Men det går verkligen att köra snålt!
Däremot har jag hört att bensin-XV:n med automatlåda ska vara rätt törstig. Jag tycker att CVT-lådan inte är någon höjdare. Enbart tråkigt att Subaru slutat med dieselbilar.
Jag sitter grymt bra i XV:n, man sitter högt och bra i den och den är skön att köra långa sträckor med. Hoppas att det hjälpte!