2928
Sök

Köra med skadad fälg?

107 Inlägg
25 juni
Trådstartare
#1
Hej,

Har råkat rispa till min ena fälg ordentligt. När är en fälg för skadad för att köra på? Känns mest som en kosmetisk skada men vill ändå vara säker. https://imgur.com/a/iscWG2U

Är detta något som jag bör byta? Mest rädd för punktering.

1 479 Inlägg
25 juni
#2
Det där hade jag inte oroat mig för.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

1 479 Inlägg
27 juni
#4
https://i.imgur.com/wAlLEdA.jpeg

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

221 Inlägg
lördag 07:00
#5
Ingen fara.
Vill du snygga till det så slipa ner det vassa och lägg på ny färg, det gör att skadan inte sticker ut så mycket visuellt.
Enkelt = slipa ner och pensla lackstift med klarlack
Mer jobb = slipa ner, bygg upp med spackel (eller svetsa om du kan det), slipa, lacka med riktig billack/fälgfärg/pulverlack.

5 913 Inlägg
lördag 12:15
#7
Det där är ju ingenting! Men vill du fixa det själv så slipa ner den uppstickande delen , fyll på med tvåkomp spackel typ plastic padding ,slipa, lägg på slipgrund, slipa, spruta på slip grund , slipa slutligen med 500 torrslippapper och spruta på två komp lack med airbrush spruta. -Hur enkelt som helst om du har kompressor och två komp billack hemma...
Om du inte har det så lämna in till en billackerare så fixar de så fälgen blir som ny för ca 1800:-.


2 280 Inlägg
lördag 13:29
#8
Så länge det inte läcker luft, vilket det inte bör göra av det där, så är det väl bara att köra.

"För skadad" fälg är när den antingen inte håller luft, saknar en bit, är oval eller har genomgående sprickor i sig. Jag skulle dock försöka slipa till det lite, få bort dom vassaste kanterna. Även om det är högst otroligt att det skulle kunna skära igenom däcket så skadar det väl inte att vara lite nojjig smile


646 Inlägg
lördag 15:47
#9
Ser ut så där på vilken Tesla som helst och det har ingen dött av

107 Inlägg
tisdag 09:56
Trådstartare
#10
Tack för era svar! Skönt att veta, det estetiska är det inte det viktigaste. Bilen ska köras många mil snart och vill inte riskera punktering i onödan.

Men då är det bara att köra alltså, tack!

7 334 Inlägg
tisdag 11:55
#11
Du har inte berättat vad det är för bil och hur du orsakat skadan.
Om det är en BMW som fått skadan då du vänt mellan trottoarkanter, så att du s a s tvingat upp hjulet på kantstenen, skulle jag i ditt ställe låta göra en 4-hjulsmätning.
Den kostar inte så mycket som två snabbt snedslitna framdäck däck gör.
För jag utgår ifrån att det är ett framhjul som skadats.
Hur känns bilen då du kör fort?
Sneddragning?
Styr den lättare ut ur/in i en kurva åt endera höger eller vänster?

360 Inlägg
tisdag 12:54
#12
torsen skrev:
Du har inte berättat vad det är för bil och hur du orsakat skadan.
Om det är en BMW som fått skadan då du vänt mellan trottoarkanter, så att du s a s tvingat upp hjulet på kantstenen, skulle jag i ditt ställe låta göra en 4-hjulsmätning.
Den kostar inte så mycket som två snabbt snedslitna framdäck däck gör.
För jag utgår ifrån att det är ett framhjul som skadats.
Hur känns bilen då du kör fort?
Sneddragning?
Styr den lättare ut ur/in i en kurva åt endera höger eller vänster?
Varför skulle detta just gälla BMW?

107 Inlägg
tisdag 14:09
Trådstartare
#13
torsen skrev:
Du har inte berättat vad det är för bil och hur du orsakat skadan.
Om det är en BMW som fått skadan då du vänt mellan trottoarkanter, så att du s a s tvingat upp hjulet på kantstenen, skulle jag i ditt ställe låta göra en 4-hjulsmätning.
Den kostar inte så mycket som två snabbt snedslitna framdäck däck gör.
För jag utgår ifrån att det är ett framhjul som skadats.
Hur känns bilen då du kör fort?
Sneddragning?
Styr den lättare ut ur/in i en kurva åt endera höger eller vänster?
Skadan uppkom enbart genom att jag råkade backa lite nära trottoarkanten vid fickparkering. Kom inte upp på kanten eller dylikt, den bara gick emot kanten. Ingen BMW, enbart framhjulsdrift och skadan sitter bak. Bilen känns hur bra som helst, så att skada ska ha hänt utöver fälgen är nog ingen risk.

646 Inlägg
tisdag 20:17
#14
Vansterfilen skrev:
torsen skrev:
Du har inte berättat vad det är för bil och hur du orsakat skadan.
Om det är en BMW som fått skadan då du vänt mellan trottoarkanter, så att du s a s tvingat upp hjulet på kantstenen, skulle jag i ditt ställe låta göra en 4-hjulsmätning.
Den kostar inte så mycket som två snabbt snedslitna framdäck däck gör.
För jag utgår ifrån att det är ett framhjul som skadats.
Hur känns bilen då du kör fort?
Sneddragning?
Styr den lättare ut ur/in i en kurva åt endera höger eller vänster?
Skadan uppkom enbart genom att jag råkade backa lite nära trottoarkanten vid fickparkering. Kom inte upp på kanten eller dylikt, den bara gick emot kanten. Ingen BMW, enbart framhjulsdrift och skadan sitter bak. Bilen känns hur bra som helst, så att skada ska ha hänt utöver fälgen är nog ingen risk.
Det där är någon peugeot

Det är inte någon fara att köra med det lilla bort skrapade


Sök