2493
Sök

Vibrerar i dragläge

305 Inlägg
torsdag 11:15
Trådstartare
#1
Hej,
Köpte igår en renault talisman 2016 1,6tce automat.
Bilen vibrerar i dragläge,  dock bara på plan mark. Inte i upp o nedförsbacke.

Ska vara nyligen servad och allt ska ha blivit bytt, tändstift. Olja, filter osv.

Vibrationerna som uppstår liknar Vibrationerna som uppstår om man kör på för lågt varvtal i en Manuell bil.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?
Tacksam för svar
Senast redigerat av FadiStilarn (torsdag 11:24)

Gör den personlig

Forummoderator
17 706 Inlägg
torsdag 12:47
#2
Den ska inte rycka vid stillastående. Det tolkar jag som att den inte kopplar ur ordentligt. Sitter dubbla kopplingar i den bilen och de mår inte bra av att de inte frikopplas helt. Möjligen kan en återställning av lådan på verkstad göra gott. Då kanske lådan får adaptera om sig. Alternativt kan ni dra på ordentligt från stillastående upp till 50-60 ett par gånger så kopplingarna får jobba ordentligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

305 Inlägg
torsdag 13:48
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Den ska inte rycka vid stillastående. Det tolkar jag som att den inte kopplar ur ordentligt. Sitter dubbla kopplingar i den bilen och de mår inte bra av att de inte frikopplas helt. Möjligen kan en återställning av lådan på verkstad göra gott. Då kanske lådan får adaptera om sig. Alternativt kan ni dra på ordentligt från stillastående upp till 50-60 ett par gånger så kopplingarna får jobba ordentligt.
Tack för ditt svar.
Du låter säker på din sak. Om inte något av dessa förslag skulle lösa problemet, vad är det som behöver bytas?
Är detta problem en följd av något från koppling eller växellåda?

Tacksam för svar

Gör den personlig

Forummoderator
17 706 Inlägg
torsdag 14:07
#4
Du skrev "dragläge". Att den rycker i dragläge när den står still är en sak. Men om du står still med foten på bromsen ska den inte göra detta. Hur långt har den rullat?
Senast redigerat av Hybrid_ (torsdag 14:09)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

305 Inlägg
torsdag 14:18
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Du skrev "dragläge". Att den rycker i dragläge när den står still är en sak. Men om du står still med foten på bromsen ska den inte göra detta. Hur långt har den rullat?
Den har snart rullat 12000 mil.
Den vibrerar inte när jag står stilla, enbart när jag börjar rulla. När jag är förbi 10km/h vibrerar det inte. Enbart i dragläge

Gör den personlig

Forummoderator
17 706 Inlägg
torsdag 15:01
#6
FadiStilarn skrev:
Hybrid_ skrev:
Du skrev "dragläge". Att den rycker i dragläge när den står still är en sak. Men om du står still med foten på bromsen ska den inte göra detta. Hur långt har den rullat?
Den har snart rullat 12000 mil.
Den vibrerar inte när jag står stilla, enbart när jag börjar rulla. När jag är förbi 10km/h vibrerar det inte. Enbart i dragläge
Nåja. EDC-lådorna är väl inte de smidigaste. Lamellerna kanske är en smula stela eller hur jag nu ska förklara. Kör några dagar men dra på rejält från stillastående om det ligger någon hinna på dessa som behöver slipas bort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

305 Inlägg
torsdag 18:13
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
FadiStilarn skrev:
Hybrid_ skrev:
Du skrev "dragläge". Att den rycker i dragläge när den står still är en sak. Men om du står still med foten på bromsen ska den inte göra detta. Hur långt har den rullat?
Den har snart rullat 12000 mil.
Den vibrerar inte när jag står stilla, enbart när jag börjar rulla. När jag är förbi 10km/h vibrerar det inte. Enbart i dragläge
Nåja. EDC-lådorna är väl inte de smidigaste. Lamellerna kanske är en smula stela eller hur jag nu ska förklara. Kör några dagar men dra på rejält från stillastående om det ligger någon hinna på dessa som behöver slipas bort.
Jag ska testa det fram till måndag. Hoppas att det löser bekymret. 
Någon tanke på vad det annars skulle kunna vara?

Gör den personlig

Forummoderator
17 706 Inlägg
torsdag 18:35
#8
FadiStilarn skrev:
Hybrid_ skrev:
FadiStilarn skrev:

Den har snart rullat 12000 mil.
Den vibrerar inte när jag står stilla, enbart när jag börjar rulla. När jag är förbi 10km/h vibrerar det inte. Enbart i dragläge
Nåja. EDC-lådorna är väl inte de smidigaste. Lamellerna kanske är en smula stela eller hur jag nu ska förklara. Kör några dagar men dra på rejält från stillastående om det ligger någon hinna på dessa som behöver slipas bort.
Jag ska testa det fram till måndag. Hoppas att det löser bekymret. 
Någon tanke på vad det annars skulle kunna vara?
Nej. Om bilen växlar som den ska i övrigt så ser jag inget bekymmer. Vore väl dåliga lameller då om den är gubbkörd i alla år. Men de kan bytas. Och de kommer att behöva bytas men först vid 20-25k mil normalt sett. Om tidigare ägare kört som det vore en vanlig automatlåda och legat och gasat bilen på plats i uppförslut så kan de vara slut. Men vem vet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

305 Inlägg
torsdag 20:23
Trådstartare
#9
Hybrid_ skrev:
FadiStilarn skrev:
Hybrid_ skrev:

Nåja. EDC-lådorna är väl inte de smidigaste. Lamellerna kanske är en smula stela eller hur jag nu ska förklara. Kör några dagar men dra på rejält från stillastående om det ligger någon hinna på dessa som behöver slipas bort.
Jag ska testa det fram till måndag. Hoppas att det löser bekymret. 
Någon tanke på vad det annars skulle kunna vara?
Nej. Om bilen växlar som den ska i övrigt så ser jag inget bekymmer. Vore väl dåliga lameller då om den är gubbkörd i alla år. Men de kan bytas. Och de kommer att behöva bytas men först vid 20-25k mil normalt sett. Om tidigare ägare kört som det vore en vanlig automatlåda och legat och gasat bilen på plats i uppförslut så kan de vara slut. Men vem vet?
Svårt att veta. Tack så mycket för hjälpen. 
Har du möjligen en fingervisning på vad det kan kosta att byta lamellerna om detta skulle vara problemet och det stör mig ?
1k, 5k, 10k?

Gör den personlig

Forummoderator
17 706 Inlägg
fredag 08:58
#10
FadiStilarn skrev:
Hybrid_ skrev:
FadiStilarn skrev:
Jag ska testa det fram till måndag. Hoppas att det löser bekymret. 
Någon tanke på vad det annars skulle kunna vara?
Nej. Om bilen växlar som den ska i övrigt så ser jag inget bekymmer. Vore väl dåliga lameller då om den är gubbkörd i alla år. Men de kan bytas. Och de kommer att behöva bytas men först vid 20-25k mil normalt sett. Om tidigare ägare kört som det vore en vanlig automatlåda och legat och gasat bilen på plats i uppförslut så kan de vara slut. Men vem vet?
Svårt att veta. Tack så mycket för hjälpen. 
Har du möjligen en fingervisning på vad det kan kosta att byta lamellerna om detta skulle vara problemet och det stör mig ?
1k, 5k, 10k?
+20k skulle jag tro. Farsan har en koppling i sin Peugeot med ESG-låda och den kostade 10k att byta för 2 månader sedan.

EDIT: Hans bil har tydligen börjat krångla igen med samma symptom som sist (vibrationer, tappar automatläget). Pratade med honom idag då ha skulle iväg men fick låna en bil av oss.
Senast redigerat av Hybrid_ (fredag 13:22)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

305 Inlägg
fredag 21:49
Trådstartare
#11
Hybrid_ skrev:
FadiStilarn skrev:
Hybrid_ skrev:

Nej. Om bilen växlar som den ska i övrigt så ser jag inget bekymmer. Vore väl dåliga lameller då om den är gubbkörd i alla år. Men de kan bytas. Och de kommer att behöva bytas men först vid 20-25k mil normalt sett. Om tidigare ägare kört som det vore en vanlig automatlåda och legat och gasat bilen på plats i uppförslut så kan de vara slut. Men vem vet?
Svårt att veta. Tack så mycket för hjälpen. 
Har du möjligen en fingervisning på vad det kan kosta att byta lamellerna om detta skulle vara problemet och det stör mig ?
1k, 5k, 10k?
+20k skulle jag tro. Farsan har en koppling i sin Peugeot med ESG-låda och den kostade 10k att byta för 2 månader sedan.

EDIT: Hans bil har tydligen börjat krångla igen med samma symptom som sist (vibrationer, tappar automatläget). Pratade med honom idag då ha skulle iväg men fick låna en bil av oss.
Åfan, vad gör man. Tillbaka med den till bilhandlarn?

Gör den personlig


Sök