2993
Sök

Jag provar igen !!! Fel på VW Polo 2002

79 Inlägg
måndag 23:12
Trådstartare
#1
Jag provar igen att kolla om nån har haft samma fel/strul på en VW Polo med 1,4 BBY motor!

Fick bilen av tidigare ägare pga att ingen verkstad får iordning på problemet med bilen,och hon har lagt ner väldigt mkt pengar på allt som dom trodde skulle lösa felen! ( motorlampa tänds oftast,men slocknar ibland,och i samband med det tänds EPC lampan och motorn rycker till men går ok,men efter ungefär 4 mils körning kan efter att alla lampor varit tända går det inte gasa, men efter omstart i farten funkar allt ok!

Felkoder finns på felaktigt tryck i insuget,så följande är gjort:

Bytt MAP-sensor ( 2ggr )
Bytt EGR-ventil ( efter byte ,inprogrammerat ändläge)
Bytt spjällhus   (-------------------------::--------------------------)

Jag hade tur att bilen klarade besiktningen,men kan inte lita på den iom den blir "omöjlig" helt plötsligt!!

Använder bilen dagligen själv,men kan inte låta nån annan i familjen köra bilen med dessa problem tyvärr,och jag hittade på ett forum att nån hade ett
liknande fel,men det var för ett par år sen,så det kan jag inte tro att jag får svar ifrån!

Tacksam för tips

Mvh Thomas

Diagnostekniker
2 460 Inlägg
tisdag 12:18
#2
Hur lyder felkoderna?

Vad har du för insugstryck vid stillastående motor, och vid tomgång?
Ändras detta om du ruskar runt på kablaget?

Några konstiga värden när bilen ej svarar på gas?
Helt hundra på att du inte har ett insugsläckage?
En bov man ofta glömmer är bromsservon, prova att nypa den slangen och se om det blir skillnad på gången och insugstrycket.

Är egr ventilen billigt skräp eller en kvalitetspryl?
Senast redigerat av Jesper328 (tisdag 12:18)

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
13 851 Inlägg
tisdag 13:12
#3
Jesper328 skrev:
Hur lyder felkoderna?

Vad har du för insugstryck vid stillastående motor, och vid tomgång?
Ändras detta om du ruskar runt på kablaget?

Några konstiga värden när bilen ej svarar på gas?
Helt hundra på att du inte har ett insugsläckage?
En bov man ofta glömmer är bromsservon, prova att nypa den slangen och se om det blir skillnad på gången och insugstrycket.

Är egr ventilen billigt skräp eller en kvalitetspryl?
finns många dåliga egr på marknaden..   köpte en ny till min a2 med samma motor och det gick inte ens att få bilen att acepteraden vid inprogrameringen.. så åkt till skroten och köpte en beg..


men min bil är lite konstigt fortfarande på samma ställe under samma körning slutar gasen att fungera alltid samma ställe smile
inte någon annan stans heller lite halv skoj.

sen om man stabbar gaspedalen och varvar ur den så blir det hjulgran och den varnar för knacksensorn    skärp motorer det där smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 181 Inlägg
tisdag 18:06
#4
Koppla in en OBD-läsare så får du ut exakt vad som är fel på bilen. Troligen drar den tjuvluft någonstans, varpå vakuumslangar kan vara bra att se över.


Diagnostekniker
2 460 Inlägg
onsdag 09:17
#5
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Hur lyder felkoderna?

Vad har du för insugstryck vid stillastående motor, och vid tomgång?
Ändras detta om du ruskar runt på kablaget?

Några konstiga värden när bilen ej svarar på gas?
Helt hundra på att du inte har ett insugsläckage?
En bov man ofta glömmer är bromsservon, prova att nypa den slangen och se om det blir skillnad på gången och insugstrycket.

Är egr ventilen billigt skräp eller en kvalitetspryl?
finns många dåliga egr på marknaden..   köpte en ny till min a2 med samma motor och det gick inte ens att få bilen att acepteraden vid inprogrameringen.. så åkt till skroten och köpte en beg..


men min bil är lite konstigt fortfarande på samma ställe under samma körning slutar gasen att fungera alltid samma ställe smile
inte någon annan stans heller lite halv skoj.

sen om man stabbar gaspedalen och varvar ur den så blir det hjulgran och den varnar för knacksensorn    skärp motorer det där smile
Ja, jag gjorde en BBY som gick som en påse skit åt en kompis.
Blev EGR byte och så gick den bra i ett par månader, sen så började den att hugga till och tända motorlampa.
Efter ett hugg så går den bra tills att motorlampan släcks och sen så hugger den till efter ett par mil igen. lol

Som sagt, skräpmotorer.
Bara att ha med sig en felkdosläsare och radera allt innan besiktning. lol

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
13 851 Inlägg
onsdag 12:03
#6
Jesper328 skrev:
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Hur lyder felkoderna?

Vad har du för insugstryck vid stillastående motor, och vid tomgång?
Ändras detta om du ruskar runt på kablaget?

Några konstiga värden när bilen ej svarar på gas?
Helt hundra på att du inte har ett insugsläckage?
En bov man ofta glömmer är bromsservon, prova att nypa den slangen och se om det blir skillnad på gången och insugstrycket.

Är egr ventilen billigt skräp eller en kvalitetspryl?
finns många dåliga egr på marknaden..   köpte en ny till min a2 med samma motor och det gick inte ens att få bilen att acepteraden vid inprogrameringen.. så åkt till skroten och köpte en beg..


men min bil är lite konstigt fortfarande på samma ställe under samma körning slutar gasen att fungera alltid samma ställe smile
inte någon annan stans heller lite halv skoj.

sen om man stabbar gaspedalen och varvar ur den så blir det hjulgran och den varnar för knacksensorn    skärp motorer det där smile
Ja, jag gjorde en BBY som gick som en påse skit åt en kompis.
Blev EGR byte och så gick den bra i ett par månader, sen så började den att hugga till och tända motorlampa.
Efter ett hugg så går den bra tills att motorlampan släcks och sen så hugger den till efter ett par mil igen. lol

Som sagt, skräpmotorer.
Bara att ha med sig en felkdosläsare och radera allt innan besiktning. lol
bra med en obd11 den har allt man behöver alltid med i fickan när man åker vag..   

ganska besviken på min a2..  har ju tidigare kört 8v small block motorerna och dom fungerar prima tål hur mycket misshandel som helst utan att klaga..  dödade en tändkabel när jag åkte från jobbet.. noll problem att köra 3cyl hem.. märktes knappt..     bby har ju väldiga konstigheter för sig..  jag tror mitt spjäll är problemet på min eftersom den får spunk när man stabbar gasen.. går ryckit oxå.. jag har ju noll tålamod så börjar det rycka så ställer jag skiten på varvstoppet för att få den att fatta..   men då finns det inte en varningslampa som inte tänds haha smile

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 460 Inlägg
torsdag 12:12
#7
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Growe skrev:
finns många dåliga egr på marknaden..   köpte en ny till min a2 med samma motor och det gick inte ens att få bilen att acepteraden vid inprogrameringen.. så åkt till skroten och köpte en beg..


men min bil är lite konstigt fortfarande på samma ställe under samma körning slutar gasen att fungera alltid samma ställe smile
inte någon annan stans heller lite halv skoj.

sen om man stabbar gaspedalen och varvar ur den så blir det hjulgran och den varnar för knacksensorn    skärp motorer det där smile
Ja, jag gjorde en BBY som gick som en påse skit åt en kompis.
Blev EGR byte och så gick den bra i ett par månader, sen så började den att hugga till och tända motorlampa.
Efter ett hugg så går den bra tills att motorlampan släcks och sen så hugger den till efter ett par mil igen. lol

Som sagt, skräpmotorer.
Bara att ha med sig en felkdosläsare och radera allt innan besiktning. lol
bra med en obd11 den har allt man behöver alltid med i fickan när man åker vag..   

ganska besviken på min a2..  har ju tidigare kört 8v small block motorerna och dom fungerar prima tål hur mycket misshandel som helst utan att klaga..  dödade en tändkabel när jag åkte från jobbet.. noll problem att köra 3cyl hem.. märktes knappt..     bby har ju väldiga konstigheter för sig..  jag tror mitt spjäll är problemet på min eftersom den får spunk när man stabbar gasen.. går ryckit oxå.. jag har ju noll tålamod så börjar det rycka så ställer jag skiten på varvstoppet för att få den att fatta..   men då finns det inte en varningslampa som inte tänds haha smile
Helt klart så man skall köra, de små kräken ska få veta de lever. lol

På tal om obd11 så räddade den arslet på mig när jag hade en golf r.
Körde med öppen taklucka och stannade på pizzan i Adolfsberg, kom ut och det regnade rätt så rejält.
Skulle stänga takluckan och PRECIS DÅ så pajade knappen? lyckligtvis kunde jag styra ut takluckan via obd11. lol
Senast redigerat av Jesper328 (torsdag 12:12)

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
13 851 Inlägg
torsdag 12:20
#8
Jesper328 skrev:
Growe skrev:
Jesper328 skrev:

Ja, jag gjorde en BBY som gick som en påse skit åt en kompis.
Blev EGR byte och så gick den bra i ett par månader, sen så började den att hugga till och tända motorlampa.
Efter ett hugg så går den bra tills att motorlampan släcks och sen så hugger den till efter ett par mil igen. lol

Som sagt, skräpmotorer.
Bara att ha med sig en felkdosläsare och radera allt innan besiktning. lol
bra med en obd11 den har allt man behöver alltid med i fickan när man åker vag..   

ganska besviken på min a2..  har ju tidigare kört 8v small block motorerna och dom fungerar prima tål hur mycket misshandel som helst utan att klaga..  dödade en tändkabel när jag åkte från jobbet.. noll problem att köra 3cyl hem.. märktes knappt..     bby har ju väldiga konstigheter för sig..  jag tror mitt spjäll är problemet på min eftersom den får spunk när man stabbar gasen.. går ryckit oxå.. jag har ju noll tålamod så börjar det rycka så ställer jag skiten på varvstoppet för att få den att fatta..   men då finns det inte en varningslampa som inte tänds haha smile
Helt klart så man skall köra, de små kräken ska få veta de lever. lol

På tal om obd11 så räddade den arslet på mig när jag hade en golf r.
Körde med öppen taklucka och stannade på pizzan i Adolfsberg, kom ut och det regnade rätt så rejält.
Skulle stänga takluckan och PRECIS DÅ så pajade knappen? lyckligtvis kunde jag styra ut takluckan via obd11. lol
åhh min pizzeria.. bor några meter därifrån smile

Kör fort så hinner inget hända...

Administratör
2 978 Inlägg
torsdag 12:51
#9
Ett vanligt fel på insugstryck är om du har dåligt komp på någon cylinder så det kan ju vara värt att kolla !

En kopp av den svarta såsen...

79 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#10
Tack för info och tips,men har nu till 100% lokaliserat felet till den nya EGR-ventilen som byttes av tidigare ägare på en verkstad! Jag har kvittot,och där står det att dom felsökt och monterat en av fabrikat HELLA.
Men motorlampa tändes efter 1 vecka,och då tog dom in bilen igen för byte MAP-sensor och skrev på kvittot att om motorlampa och ryckningar kommer igen,så ska spjällhuset bytas!

Jag utgick ifrån att EGR-ventilen fungerade iom att det gick att kalibrera den,men den verkar kärva eller nåt!
Igår satt jag och läste på flera olika forum,och där stod det att man kunde plocka bort kontakten till EGR-ventilen.
Har nu kört bilen flera mil utan problem med ryckningar och stopp,och motorn är betydligt piggare,men självklart lyser motorlampan och felkod på EGR-ventilen går ej att radera

Tänkte att jag kör så nu,men undrar om man sätta in ett motstånd i kontaktstycket för att kunna radera felkoden?

2 245 Inlägg
för 13 timmar sedan
#11
mach1-70 skrev:
Tack för info och tips,men har nu till 100% lokaliserat felet till den nya EGR-ventilen som byttes av tidigare ägare på en verkstad! Jag har kvittot,och där står det att dom felsökt och monterat en av fabrikat HELLA.
Men motorlampa tändes efter 1 vecka,och då tog dom in bilen igen för byte MAP-sensor och skrev på kvittot att om motorlampa och ryckningar kommer igen,så ska spjällhuset bytas!

Jag utgick ifrån att EGR-ventilen fungerade iom att det gick att kalibrera den,men den verkar kärva eller nåt!
Igår satt jag och läste på flera olika forum,och där stod det att man kunde plocka bort kontakten till EGR-ventilen.
Har nu kört bilen flera mil utan problem med ryckningar och stopp,och motorn är betydligt piggare,men självklart lyser motorlampan och felkod på EGR-ventilen går ej att radera

Tänkte att jag kör så nu,men undrar om man sätta in ett motstånd i kontaktstycket för att kunna radera felkoden?
Hur länge sedan var det den byttes? Jag hade åkt tillbaka till den verkstaden och förklarat läget. Det ska finnas garantier på delar de köper in som du kan hävda. Förutsatt att tidigare ägaren inte kommit dit med egna delar köpta online eller liknande, då blir det svårare.


Diagnostekniker
2 460 Inlägg
för 12 timmar sedan
#12
mach1-70 skrev:
Tack för info och tips,men har nu till 100% lokaliserat felet till den nya EGR-ventilen som byttes av tidigare ägare på en verkstad! Jag har kvittot,och där står det att dom felsökt och monterat en av fabrikat HELLA.
Men motorlampa tändes efter 1 vecka,och då tog dom in bilen igen för byte MAP-sensor och skrev på kvittot att om motorlampa och ryckningar kommer igen,så ska spjällhuset bytas!

Jag utgick ifrån att EGR-ventilen fungerade iom att det gick att kalibrera den,men den verkar kärva eller nåt!
Igår satt jag och läste på flera olika forum,och där stod det att man kunde plocka bort kontakten till EGR-ventilen.
Har nu kört bilen flera mil utan problem med ryckningar och stopp,och motorn är betydligt piggare,men självklart lyser motorlampan och felkod på EGR-ventilen går ej att radera

Tänkte att jag kör så nu,men undrar om man sätta in ett motstånd i kontaktstycket för att kunna radera felkoden?
Ungefär 6-8 Ohm är det på solenoiden.
Lägesgivaren är annan, och den kan du inte trolla bort med ett motstånd då motorstyrdonet alltid övervakar ventilens läge.

Bästa är nog att antingen köpa en original eller en begagnad ifrån skroten.
Hade jag varit du så hade jag helt enkelt kört med ventilen urkopplad tills att det är dags att besiktiga.
Då hade jag bara kopplat in den utanför besiktningen. smile

Up the RA

79 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#13
Jag hade tur för 3 veckor sen då bilen besiktades iom att motorlampan inte lös vid tillfället och tror inte att felminnen lästes av ( har för mig att det står nåt på protokollet att det inte kollades av ngn anledning)
Jag har sett att det finns EGR-emulator till dieselbilar,men hittar inget till bensinmotorer.
Iom att bilen är så gott som nybesiktad, kör jag med den tills det blir dags igen tror jag,men om den säljes innan byter jag ventilen ( kostar inte mkt på tex www.aeromotors.se där jag brukar köpa allt till mina bilar )

Känner dom på verkstan som gjort tidigare bytet,och kollar med dom på måndag,men om dom inte tar det på garanti gör jag som tänkt

Mvh Thomas


Sök