3343
Sök

90cc fiddy

3 Inlägg
6 juli
Trådstartare
#1
Tjena första inlägget på något forum, men behöver desperat hjälp av någon hjälpsam. Som rubriken lyder så handlar det om en 90cc fiddy automat som bara har el start. Har kika runt på många olika sidor/inlägg men får inte min o funka. Vet inte vad det är för modell men ser ut som en x-PRO fx 4takt från 2015. Har kommit fram till att soppan inte kommer längre än till förgasaren, har ställt båda ventilerna till 0,05 samt tagit ut båda munstyckena i förgasaren för att blåsa igenom fyllt på ny soppa och olja. Hoppar inte igång med varken soppa eller start-gas direkt i cylindern eller luftfiltret, men har varit nära ett par gånger. Men nu är jag fast vad gör jag?

Kan lägga till att det sitter ett nytt batteri och startmotor, startmotorn va tvär slut när vi köpte den (beg)

4 079 Inlägg
6 juli
#2
Om den inte går igång på stargas så har du något mer problem än soppa.

Första steg jag hade tagit är att byta tändstift och kontrollera så det finns en ordentlig gnista.
(köp ej tändstift på biltema)

Har du gnista och den inte går igång ändå med startgas såå har du nog något problem med timing eller kompression.


3 Inlägg
6 juli
Trådstartare
#3
Hejsan, okej kollade tändstiftet efter vi köpte och kom hem och det såg sprillans nytt ut från ngk, tyckte det va väldigt lite mellanrum så ?öppnade? upp den lite så nu är det 0,7. Kanske för mycket? Hur kan man fixa kompression eller timing om det skulle vara fel av nån anledning?

2 990 Inlägg
7 juli
#4
Blir det gnista med stiftet i kabeln och gängan mot toppen när startmotorn körs?
Om ja, och den inte tänder till ens med kankse 1cl soppa rakt i cylindern, är det för dålig kompression, felsatt kamkedja så ventilerna inte öppnar i rätt tid, eller att tändningen inte är i rätt  tid.

Teoretiskt är också möjligt med tätt luftfilter eller blockerat insug. Tex insugen trasa. Ingen luft = ingen förbränning.
Senast redigerat av Mossan1 (7 juli )

3 Inlägg
söndag 16:38
Trådstartare
#5
Update, har fått igång åbeket nu. Det räckte med att sido stödet va uppe plus att man satt på hojen. startar på tomgång men dör när man börjar gasa eller drar ner choken så borde bara va ställa in förgasaren? Eller missat någe som kan vara orsak? Ska lägga till att den dör på tomgången efter en stund med choken uppdragen helt samt det som står tidigare, har inte kollat tändstiftet ännu och att jag laddade upp batteriet nyligen och nu är det samma som innan, och startar inte länge, gick igång en väldigt kort stund
Senast redigerat av Jeppe_K (söndag 18:58)


Sök