2334
Sök

Plana aluminium topp

26 Inlägg
16 juli
Trådstartare
#1
Talade med en kompis igår om att jag funderade på att byta toppen på min Polo motor. Då nämnde han att om man skruvar av en topp i aluminium så måste man alltid plana den. För aluminium är inte lika robust som äldre gjutjärn topp och har större chans att bli skev även om motorn inte har kokat.

Har ni hört samma eller har ni kunnat byta eller skruva tillbaka samma topp utan att behöva plana den?

Mvh

2 286 Inlägg
16 juli
#2
Det behövs inte alltid nej, har monterat tillbaka alutoppar som de var utan problem tidigare, men visst kan de slå sig lite grann även om de inte gått allt för varma. Mät med en stållinjal /vinkeljärn både tvärs över och längs med toppen för säkerhets skull. Ofta blir de skeva i längsled i mitten. Fick precis planat en topp själv där skevheten var utanför spec. (Volvo b230 i mitt fall. Skevheten i längsled var 0.8mm, max enligt Volvo är 0.5mm. Kanske inte hade märkts någon skillnad på en originalmotor, motorn blandade inga vätskor innan den revs, men är bara dumt att inte göra om den nu är utanför spec.)


Diagnostekniker
2 567 Inlägg
16 juli
#3
Nej.
Som sagt, mät.

Jag har själv aldrig lämnat iväg en alutopp för planing.

Up the RA


Sök