2117
Sök

Köpråd Kombi

1 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#1
Tjenare! Som rubriken lyder så behöver jag och sambon köpråd. Vi väntar andra barnet nu och vill skaffa oss en ordentlig bil.

Vi bor uppe i norr (Skellefteå) och kör som snittet runt 1-1,3k mil per år. Vi letar en kombi som rymmer oss och två ungar med barnvagn.
Priset vi tänkt lägga är väl inte hugget i sten men någonstans runt 200k +
Då vi kör kortare sträckor i vardagen så kanske en bensinare att föredra? Vi gillar att åka på bilsemester och pendlar rätt ofta till stugan under sommarhalvåret så vi vill ha komfort.

Och ni som kan.. skriv gärna informativt och vad det finns för olika för/nackdelar. Jag och sambon har ingen jättekoll.. vi är bara less på åka runt i gamla skitbilar helt enkelt..

Tack på förhand!

3 114 Inlägg
2 augusti
#2
Måste slå ett slag för Toyotas hybrid-kombis. 
Rymliga, pålitliga, bränslesnåla och låg skatt. Våran Corolla är lägsta utrustningsnivån (Life) men har nästan all säkerhetsutrustning som standard.
Bara dödavinkelvarningen den lägsta utrustningsnivån saknar.

Raket? NEJ!
Men inte otroligt trött heller. Vardagskörning är inga problem alls, ens med fru och 3 barn i bilen. Snabb omkörning i 100km/h = Nja. Går väl.
E-cvt'n jobbar också så mjukt att man inte riktigt inser att man faktiskt ökar farten mer än man tror, pga uteblivna växlingar.

Kanske lite B med att inte ha servicepåminnelse. (I EU. I USA har dom = ???)

Toyotas hybrider är bara blygsamt dyrare än "vanliga" att serva. Inget mer än ett luftfilter för fläkten till batteriet och nån kontroll. Säkert via OBD.

Kostar lite mer att köpa, men är också dyrare när den ska säljas.

Corollor kring -19/-20 finns runt 200kkr med under 10k mil. Inte sällan med Toyotas kvalitetsgaranti till 10år/20k mil.
Auris finns billigare. Är inte dåliga alls, men lite mindre moderna innuti. (Min egen åsikt) Ev något mindre än Corollan men kanske bara upplevs så.
Senast redigerat av Mossan1 (2 augusti )

1 516 Inlägg
2 augusti
#3
Slår också ett slag för Toyota hybrid.

Auris TS är ju ett lite billigare alternativ.

Som "Mossan1" skerv... ingen racer men snål och tålig

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
2 augusti
#4
Ja, som redan skrivits - Toyota Corolla hybrid.

Tråkiga? Ja, men å andra sidan så är nästan alla ?vanliga? bilar precis lika tråkiga.
Bekväma? Det är subjektivt, jag åker inte jättebra i dem, men ecvt-lådorna  går fantastiskt mjukt.
Pålitliga? Ja, de tillsammans med Lexus anses vara de mest pålitliga bilarna idag.

Såhär va, jag jobbar som diagnosare på Toyota/Lexus.
Dvs mitt jobb är att felsöka, skruvar väldigt lite.
Jag jobbar till 90% endast med ?Toyota? Proace, vilket är byggda på Peugeot.
Arbetar sällan med Toyota, än mer sällan nyare modeller, säg 2015+.

Min sambo har börjat gnälla över sin bil, och blir det en ny så blir det en Corolla hybrid.

Edit: mina citationstecken blir frågetecken av någon anledning.
Senast redigerat av Jesper328 (2 augusti )

Up the RA


Sök