Tänkte sätta in extraljus på min bil och funderar på vad som krävs. Jag har canbus styrning men har halogen på både halv- och helljus. Tror ni jag behöver canbusavkodare då? Jag hittar ingen 12v signal i lampkontakten framme vid lyktan som jag kan använda som styrström. Alternativet att sätta in en H9-adapter inne i lyktan mellan helljuslampan och kontakten, vad tror ni om det? Där borde det gå att ta en 12v signal men får man en massa felmeddelande i bilen då tro?
på så gammal räcker det med canbus om ens det behövs,, kopplade extraljus på min 12a mondeo, inga problem,, men när jag xenonkonverterade heljuset vart det stopp,, det krävde canbus,, bytte på en 17 Focus å inga problem med canbus,, krävdes inget annat,, utan är ju nya bilar med led som man ej kan ta ut en normal remote ifrån som man behöver en dongel
hjälpte polaren att montera led extraljus på en 22a golf den krävde dongel,,
på så gammal räcker det med canbus om ens det behövs,, kopplade extraljus på min 12a mondeo, inga problem,, men när jag xenonkonverterade heljuset vart det stopp,, det krävde canbus,, bytte på en 17 Focus å inga problem med canbus,, krävdes inget annat,, utan är ju nya bilar med led som man ej kan ta ut en normal remote ifrån som man behöver en dongel
hjälpte polaren att montera led extraljus på en 22a golf den krävde dongel,,
Går utmärkt att köra med LED eller xenon i helljuset på en V70, testat både och på min. Inga varningar med varken det ena eller andra.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Du behöver en canbusavlyssnare, alternativt en (xbb?) obd dongle med tillhörande relä.
Menar du för att kunna få fram styrströmssignal eller för att undvika felmeddelande om jag tjuvar ström på annat sätt? Eller både och? Jag tänker att eftersom jag har 12v framme vid halogenlampan borde jag kunna tjuva där...
Försökte mäta upp spänningarna igår men går som bet på detta. Jag hittar ingen "vanlig" 12v signal i lampkontakten till lamphuset. Jag tog även lös kontakten till själva H9 helljuslampan och mätade på stiften i den kontakten. Vid helljus av har jag drygt 12v och vid helljus på så har jag 14v så att tjyva ström vid lampan känns inte aktuellt... Någon som kan förklara detta mer ingående?
Försökte mäta upp spänningarna igår men går som bet på detta. Jag hittar ingen "vanlig" 12v signal i lampkontakten till lamphuset. Jag tog även lös kontakten till själva H9 helljuslampan och mätade på stiften i den kontakten. Vid helljus av har jag drygt 12v och vid helljus på så har jag 14v så att tjyva ström vid lampan känns inte aktuellt... Någon som kan förklara detta mer ingående?
Det enkla svaret är att du mäter fel på något vis. Skulle lampan ha 12V skulle den lysa och det gör den ju inte. (Det är inte minusstyrt helljus på dessa)
Sätt svart från multimetern på minus (något i metall på motorn tex) och röd på den sladden till lampan som inte är grenad till något annat (för det är minus). Då bör du få noll (eller iaf nära noll) vid avslaget och 12-nånting och uppåt vid tillslag.
Ta gärna bild och visa hur du gör så kan vi säkert guide:a dig rätt.
Senast redigerat av Brådhis (11 september )
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Har en V60-16, inga konstigheter att koppla X-ljus,finns ett kontaktstycke strax före lyktan ,med en "lös" kabel med 12V, haft det så kopplat i 5 år,även gjort detsamma på en -17,givetvis via ett relä.. Dom nyare V60 kräver andra inkopplingar,
Försökte mäta upp spänningarna igår men går som bet på detta. Jag hittar ingen "vanlig" 12v signal i lampkontakten till lamphuset. Jag tog även lös kontakten till själva H9 helljuslampan och mätade på stiften i den kontakten. Vid helljus av har jag drygt 12v och vid helljus på så har jag 14v så att tjyva ström vid lampan känns inte aktuellt... Någon som kan förklara detta mer ingående?
Det enkla svaret är att du mäter fel på något vis. Skulle lampan ha 12V skulle den lysa och det gör den ju inte. (Det är inte minusstyrt helljus på dessa)
Sätt svart från multimetern på minus (något i metall på motorn tex) och röd på den sladden till lampan som inte är grenad till något annat (för det är minus). Då bör du få noll (eller iaf nära noll) vid avslaget och 12-nånting och uppåt vid tillslag.
Ta gärna bild och visa hur du gör så kan vi säkert guide:a dig rätt.
Hej, jag har inte haft tid att kolla mer ännu på detta men här är en bild från tidigare. Jag tänker att vit är fas och brun är jord då den bruna även har en tunnare kabel som går upp till varselljus tror jag. Jag mätade på stiften på kontakten som går in till själva H9-lampan och det var där jag hade drygt 12v vid halvljus och 14v vid helljus. Mätade även mellan stiftet på vita kabeln mot chassi och det är samma voltantal där. Men jag får dubbelkolla när jag får tid .
Försökte mäta upp spänningarna igår men går som bet på detta. Jag hittar ingen "vanlig" 12v signal i lampkontakten till lamphuset. Jag tog även lös kontakten till själva H9 helljuslampan och mätade på stiften i den kontakten. Vid helljus av har jag drygt 12v och vid helljus på så har jag 14v så att tjyva ström vid lampan känns inte aktuellt... Någon som kan förklara detta mer ingående?
Det enkla svaret är att du mäter fel på något vis. Skulle lampan ha 12V skulle den lysa och det gör den ju inte. (Det är inte minusstyrt helljus på dessa)
Sätt svart från multimetern på minus (något i metall på motorn tex) och röd på den sladden till lampan som inte är grenad till något annat (för det är minus). Då bör du få noll (eller iaf nära noll) vid avslaget och 12-nånting och uppåt vid tillslag.
Ta gärna bild och visa hur du gör så kan vi säkert guide:a dig rätt.
Hej, jag har inte haft tid att kolla mer ännu på detta men här är en bild från tidigare. Jag tänker att vit är fas och brun är jord då den bruna även har en tunnare kabel som går upp till varselljus tror jag. Jag mätade på stiften på kontakten som går in till själva H9-lampan och det var där jag hade drygt 12v vid halvljus och 14v vid helljus. Mätade även mellan stiftet på vita kabeln mot chassi och det är samma voltantal där. Men jag får dubbelkolla när jag får tid .
Då är det något fel på din multimeter eller så ha du den inställd i nå´t märkligt läge skulle jag säga. Hade det varit 12V så hade ju lampan lyst...
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
12an där är väl inget mer än en övervakning. Blir nog 0v så fort du tänker tanken på att belasta lite.
Men lampan som sitter där borde väl vara belastning så det räcker? Eller tänker du att han mätt utan att ha lampan på inkopplad?
Ja, jag mätte utan lampa inkopplad (kanske är det som spökar). Multimetern är på 20v DC. Jag mätte 12,8V över batteriet så den funkar! Men ska dubbelkolla sen...
12an där är väl inget mer än en övervakning. Blir nog 0v så fort du tänker tanken på att belasta lite.
Men lampan som sitter där borde väl vara belastning så det räcker? Eller tänker du att han mätt utan att ha lampan på inkopplad?
Vet faktist inte hur övervakningen fungerar i detta fall, men det KAN ingå i en spänningsdelarkrets Dvs att du har ett motstånd i styrenheten, och sedan lampan vilket är ett motstånd i sig. Mellan dessa tar styrenheten ut en såkallad ?V-out? för att känna av, i detta fall, ett avbrott.
Oftast så fungerar tempgivare, tryckgivare, fotoresistorer, osv inom denna principen. Detta har även betydelse när man t.ex stoppar i LED-lampor istället för halogen.. man får en varning att lampan är trasig, detta pga ett förändrat motstånd i kretsen.
12an där är väl inget mer än en övervakning. Blir nog 0v så fort du tänker tanken på att belasta lite.
Men lampan som sitter där borde väl vara belastning så det räcker? Eller tänker du att han mätt utan att ha lampan på inkopplad?
Vet faktist inte hur övervakningen fungerar i detta fall, men det KAN ingå i en spänningsdelarkrets Dvs att du har ett motstånd i styrenheten, och sedan lampan vilket är ett motstånd i sig. Mellan dessa tar styrenheten ut en såkallad ?V-out? för att känna av, i detta fall, ett avbrott.
Oftast så fungerar tempgivare, tryckgivare, fotoresistorer, osv inom denna principen. Detta har även betydelse när man t.ex stoppar i LED-lampor istället för halogen.. man får en varning att lampan är trasig, detta pga ett förändrat motstånd i kretsen.
Ok, så det skulle kunna fungera med en H9adapter som har en förmonterad strömtjuv? Jag har beställt en sådan så det är väl bara att testa...
12an där är väl inget mer än en övervakning. Blir nog 0v så fort du tänker tanken på att belasta lite.
Men lampan som sitter där borde väl vara belastning så det räcker? Eller tänker du att han mätt utan att ha lampan på inkopplad?
Vet faktist inte hur övervakningen fungerar i detta fall, men det KAN ingå i en spänningsdelarkrets Dvs att du har ett motstånd i styrenheten, och sedan lampan vilket är ett motstånd i sig. Mellan dessa tar styrenheten ut en såkallad ?V-out? för att känna av, i detta fall, ett avbrott.
Oftast så fungerar tempgivare, tryckgivare, fotoresistorer, osv inom denna principen. Detta har även betydelse när man t.ex stoppar i LED-lampor istället för halogen.. man får en varning att lampan är trasig, detta pga ett förändrat motstånd i kretsen.
Har som sagt testat med både LED och xenon och inget felmeddelande med något av det.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/