2433
Sök

Saab 9000 97' - Kylfläkt startar ej.

4 Inlägg
2 augusti
Trådstartare
#1
Hej! Har nyligen köpt en Saab 9000, men tyvärr krånglar kylfläkten.

En tidigare ägare hade modifierat systemet med ett relä som gick till en termometer stripad till den övre kylarslangen, tog bort detta så man kan felsöka ordentligt.

Nu när systemet är helt original så testade jag köra motorn ifrån kall upp till temp. Det tog cirka 20 min för övre kylarslangen att nå 95~ grader, och 5 minuter till att nå ända upp till 105 grader, det var då tempmätaren i kupén började stiga mot det röda och jag stängde av. Mätte upp tempen med en billig IR termometer, men kylfläkten borde ha hoppat igång innan tempen steg mot det röda.

Har testat mäta relät som styr kylfläkten mellan stift 85 och 86, de visade 75ohm borde vara okej?

Har kollat säkringar också men alla är hela.
Det känns inte heller som att det är någon blockering inuti kylet, då man kan lätt klämma på slangarna och trycka tillbaka vätslan i expansionskärlet.

Många tipsar om att byta termokontakt, men min årsmodell har inte detta.
Eftersom tempmätaren inuti kupén fungerar, så borde väl inte temp sensorn som sitter på vänstra sidan i toppen vara dålig heller? Har hört att den styr kylfläkten samt tempmätaren.

Ska testa koppla på el till fläkten för o se om den går igång, men om inte detta går vad mer kan felet vara?

Extremt tacksam för tips!
Senast redigerat av Battleminexl (2 augusti )

Diagnostekniker
2 587 Inlägg
2 augusti
#2
Om jag hade saknat ett kretsschema så hade jag gjort såhär;

Provköra fläkten - bygla mellan 30 och 87 i reläsockeln.
Sedan byglat en 5w lampa mellan 86 och 87 i reläsockeln, tänds lampan när tempen uppnår ~100° så fungerar utstyrningen ifrån styrdonet OM det sker via ett styrdon.
75ohm är ungefär vad ett relä brukar ligga på, säger dock inte så mycket om det fungerar eller ej.

Äldre system KAN ha två tempgivare, en till sprutet och en till mätarhuset.
Fungerar fläkten när du byglar den så kan jag leta fram ett kretsschema åt dig.
Senast redigerat av Jesper328 (2 augusti )

Up the RA

4 Inlägg
2 augusti
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Om jag hade saknat ett kretsschema så hade jag gjort såhär;

Provköra fläkten - bygla mellan 30 och 87 i reläsockeln.
Sedan byglat en 5w lampa mellan 86 och 87 i reläsockeln, tänds lampan när tempen uppnår ~100° så fungerar utstyrningen ifrån styrdonet OM det sker via ett styrdon.
75ohm är ungefär vad ett relä brukar ligga på, säger dock inte så mycket om det fungerar eller ej.

Äldre system KAN ha två tempgivare, en till sprutet och en till mätarhuset.
Fungerar fläkten när du byglar den så kan jag leta fram ett kretsschema åt dig.
Tack för tipsen! Ska testa detta imorgon.

4 Inlägg
3 augusti
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Om jag hade saknat ett kretsschema så hade jag gjort såhär;

Provköra fläkten - bygla mellan 30 och 87 i reläsockeln.
Sedan byglat en 5w lampa mellan 86 och 87 i reläsockeln, tänds lampan när tempen uppnår ~100° så fungerar utstyrningen ifrån styrdonet OM det sker via ett styrdon.
75ohm är ungefär vad ett relä brukar ligga på, säger dock inte så mycket om det fungerar eller ej.

Äldre system KAN ha två tempgivare, en till sprutet och en till mätarhuset.
Fungerar fläkten när du byglar den så kan jag leta fram ett kretsschema åt dig.
Lyckades få snurr på fläkten när jag byglade mellan 30 och 87, så ser ut som själva fläkten fungerar utan problem.
Det andra testet med lampan fungerade också, så infot från styrdonet verkar fungera.

Vad jag vet så sitter det en sensor i blocket på vänster sida som ger info till fläkten, samt till tempmätaren.
Den andra sensorn sitter i insuget vilket ger info till de andra systemen.

Diagnostekniker
2 587 Inlägg
3 augusti
#5
Vad bra, då kan vi ju isåfall säga som så att med tanke på att lampan tänds mellan 85/86 (och lös starkt?) så är nog ditt fläktrelä defekt.
Så nästa steg är att byta relät. smile

Up the RA


Sök