2291
Sök

Hjulinställning omöjlig efter renovering av styrväxel?Volvo v70 -06

17 Inlägg
28 augusti
Trådstartare
#1
Hej!
Håller på att meka med en Volvo v70 2006 och vi har stött på ett problem som vi tycker knappt borde vara möjligt!
Vi har plockat ut och renoverat styrväxeln, vilket bara det var en utmaning då denna bil tydligen är utrustad med en väldigt ovanlig modell av styrväxel och väldigt begränsad information gick att hitta på nätet men vi lyckades till slut.
Vi har nu satt in styrväxeln igen och innan dess såg vi till att våra markeringar vi gjort på orbitrålen och den kringliggande metallen möttes upp, samt att vi kollade att våra mått stämde från orbitrålen ut till styrstagens yttre fästen, men det är totalt omöjligt att få allt att stämma. Ratten går ca. 300 grader åt vänster innan det tar stopp och ca. 620 grader till höger och det ska vara 500 åt varje håll alltså 1 1/2 varv åt varje håll. Detta kollades med styrstagen frånkopplade.

Vi har mätt avståndet från styrväxelns yttre fästen mot ramen till änden på de yttre styrstagen och det är 17 cm på båda.
Samt att vi mätt från dem yttre fästena till en del på bilen för att säkerställa att stryrväxeln sitter i mitten.

Om den ska nå styrstoppet på höger sida när man svänger vänster behöver man skruva ihop inre och yttre styrstag mer än det går för att hjulen ska bli raka vid 0 grader i datorn.

Vi har inte kollat de inre styrstoppen. Finns det nån möjlighet att vi kan ha satt dem på fel sida och att det kan orsaka problemet, det ena styrstoppet är ju kortare än det andra.

Jag har säkert glömt nått vi har testat eller gjort för vi tycker vi har testat allt.
Vi överväger att ta bort ratten men enligt våra slutsatser skulle det inte lösa vårt problem.
Har det blivit något fel på styrväxeln när vi mekade med den? Eller vad kan det vara?
Vad kan man testa mer?

Är supertacksam för alla svar detta är ett mysterium för oss!
Senast redigerat av Peugeotsw (28 augusti )

3 121 Inlägg
28 augusti
#2
Styrväxeln ska ju vara i mitten rent rotationsmässigt med hjulen rakt.
Inte säkert att det sticker ut lika mycket på var sida I det läget.

Kan ni ha satt ihop den 1/2 varv fel?
Om rattaxelknuten gör det möjligt, annars kanske ett helt varv fel?
Vill minnas att man inte kan få LITE fel, som tex ett splines, utan i så fall mycket fel som 1/2 eller 1 varv.

Var hursom försiktig med rattvridet för lägessensorn för ratten kan inte snurra hur mycket som helst. Det är viktigt att den utgår från mitten, annars kan klockfjädern gå av.  Ganska vanligt misstag när rattaxeln kopplats loss.
Onödigt följdfel att skapa.

Så tappa inte bort var ratten var i mitten från början!!!  Den går av lätt och skulle inte stoppa ratten som beskrivet.
Senast redigerat av Mossan1 (28 augusti )

17 Inlägg
28 augusti
Trådstartare
#3
Hej!
Jag har redigerat min inlägg lite.
Jo vi har koll på att man måste vara försiktig när man tar bort ratten, vi har gjort det på en annan bil och det är ju känsliga grejer.
Vi tror att vi kan ha lokaliserat problemet till att vi satt på styrstoppen på fel sida av styrväxeln?
Vi ska analysera bilderna vi tog lite mer men det verkar vara det mest troliga.
Trist att behöva riva ner allt igen men det är som det är!
Tack så jättemycket för ditt svar!


Sök