2486
Sök

Råd - åtgärda rost på sidobalk

26 Inlägg
3 september
Trådstartare
#1
Hej!

Jag äger en Golf MK5 som jag köpte för ca 25k förra året. Går riktigt bra i motor och växellåda men har lite mindre rost angrepp runtom.

Under mina 1 år som jag ägt bilen så har jag väl kanske lagt runt 10.000kr på saker som jag bytt ut. Fyllde på AC, bytte NOX sensor (svindyr) och lite annat kosmetiskt.

Nu fick jag avslag på sidobalk vänster som har en rostskada hos besiktningen och tänkte kolla med gruppen vad ett rimligt pris är för att få det svetsat? Alternativt om någon här i gruppen är sugen på att hjälpa till (Stockholms området)

Det är ju ingen större rostskada vad jag kan se, det är ett hål i kanten. Jag har ju lagt en del pengar redan och har tankarna på att köra den minst ett år till, vad rekommenderar ni?

Tillägg:
Rostskadan var det enda som den fick avslag på.
Senast redigerat av sumej (3 september )

Ubåtsingenjör
7 281 Inlägg
4 september
#3
Sälj och köp något annat smile bilen har redan kostat dig 35000, om ett år så har den kostat 10.000 till samtidigt som försäljningsvärdet har gått ner till kanske 20.000


26 Inlägg
4 september
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
har du bild på skadan?
Ja jag hyrde billyft idag för att ta en titt. Såhär ser det ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248258/248258-f75d4d2bcff867ccd1ea7f9d51c05dd3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248258/248258-94f41471399bcc38e1b39806fd29fc03.jpg


Under ifrån så ser man absolut ingenting då det sitter plastskydd hela vägen. I besiktningsprotokollet står det "stomme sidoblak, vänster fram". Länkarmarna är heller inte genomrostiga, bara lite ytrost.
Den bilden som jag visar här är också tagen underifrån fast på min "tröskel". Klassar de den som sidobalk/stomme? Eller vad är det dom ser som inte jag ser?

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248258/248258-2b08734210ee90debc611dc4a4b43704.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248258/248258-d076ffed406817cef1cf59d4d737e9d6.jpg
Senast redigerat av sumej (4 september )

4 117 Inlägg
4 september
#5
Det var ganska rostigt, ska man laga det seriöst kanske man hamnar runt 10.000:-
borde man kunna sett vid köpet och underlag för hårdprutning
skiten samlar sig bakom innerskärmen och rosten frodas
man måste bort med inneskärmen och efter rengörning rostskydda innan som i detta fallet är försent

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

3 122 Inlägg
4 september
#6
Faktiskt dåligt av verkstäderna du anlitat för div rep att inte påpeka detta.
Syns ju lång väg, och kostsamt. Materialet är billigt, men arbetet blir tusentals. 10 är möjligt.

En hempulare med egen svets och grejer kan fixa, men det där drar nog iväg till mycket mer än man ser.  Ev måste framskärmen ner med lite otur.
Plasten efter tröskeln och innerskärmen definitivt.

Verkstadsjobb är tveksamt rent värdemässigt, men, du vet vad du har, Inte vad du får.
Så lägga 25k på annan bil kan snabbt vara ruta 1 i alla fall.
Ingen vet.
Senast redigerat av Mossan1 (4 september )

26 Inlägg
4 september
Trådstartare
#7
spillolja skrev:
Det var ganska rostigt, ska man laga det seriöst kanske man hamnar runt 10.000:-
borde man kunna sett vid köpet och underlag för hårdprutning
skiten samlar sig bakom innerskärmen och rosten frodas
man måste bort med inneskärmen och efter rengörning rostskydda innan som i detta fallet är försent
Tack och det är oerhört tråkigt att höra.
Ja jag fick ner priset något när jag köpte bilen men det var inte riktigt genomrostat som den är nu. Jag har kört nästan 2000 mil detta år, under vinter och sommar så har nog spridit sig rätt snabbt.

26 Inlägg
4 september
Trådstartare
#8
Mossan1 skrev:
Faktiskt dåligt av verkstäderna du anlitat för div rep att inte påpeka detta.
Syns ju lång väg, och kostsamt. Materialet är billigt, men arbetet blir tusentals. 10 är möjligt.

En hempulare med egen svets och grejer kan fixa, men det där drar nog iväg till mycket mer än man ser.  Ev måste framskärmen ner med lite otur.
Plasten efter tröskeln och innerskärmen definitivt.

Verkstadsjobb är tveksamt rent värdemässigt, men, du vet vad du har, Inte vad du får.
Så lägga 25k på annan bil kan snabbt vara ruta 1 i alla fall.
Ingen vet.
Tack, och nej detta har aldrig kommit på tal när jag haft den inne för annat jobb hos verkstad.
Vad rekommenderar du att jag gör? Försöka sälja i befinitligt skick eller försöka åtgärda problemet och sedan sälja till nästa år?
Förstår att jag kommer tappa pengar men känns så tråkigt för allt fungerar så jäkla bra och får jag detta reparerat kanske jag kan få en slant för bilen om ett år?

443 Inlägg
4 september
#9
det där fixar man på ett par timar. så det är besiktningsbart, inte till utstälnings skick
om man har svets o lite kunskap
såna små hål har jag lappat ihop många gångar
har du ingen kompis som kan hjälpa dej?

26 Inlägg
4 september
Trådstartare
#10
doktorduett skrev:
det där fixar man på ett par timar. så det är besiktningsbart, inte till utstälnings skick
om man har svets o lite kunskap
såna små hål har jag lappat ihop många gångar
har du ingen kompis som kan hjälpa dej?
Tack, ja det var väl det jag tänkte. Känner inte för att lägga ner flera tusentals kronor för att det ska hålla i 10 år till, tanken är väl att få det åtgärdat så att den går igenom besiktningen.

4 117 Inlägg
4 september
#11

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

3 122 Inlägg
5 september
#12
sumej skrev:
Mossan1 skrev:
Materialet är billigt, men arbetet blir tusentals. 10 är möjligt.

En hempulare med egen svets och grejer kan fixa,
.
Vad rekommenderar du att jag gör? Försöka sälja i befinitligt skick eller försöka åtgärda problemet och sedan sälja till nästa år?
Som sagt, så kan man laga detta superbilligt hemma i ett garage. Men, det kräver en del utrustning. Ska man köpa allt det kostar det flera tusen.
Det är tiden som kostar. Verkstäder tar ofta runt 1000kr per timme.
En liten firma kanske kan ge offert i alla fall?
Eller om du känner någon. Klart billigast.
Behöver inte vara snyggt eller superseriöst på en gammal bil som inte ämnar vara eller bli veteranbil.

Vad du ska göra med bilen vet bara DU!
Men jag idiotförklarar inte om den lagas om än dyrt.  Byta bil kostar ju ÄNDÅ mer, och en hel del dyra saker är bytt.  Men, det kan vara klokt att be någon kunnig kolla lite på den så den inte har andra uppenbara kommande problem också....
Senast redigerat av Mossan1 (5 september )

6 008 Inlägg
5 september
#13
Lagade något liknande i sommar på min Audi 100 , men då fixade jag det själv eftersom jag har migsvets , vinkelslip och plåt pluss en massa verktyg. Men det tog några dagar att kapa bort gammal rostig plåt, forma ny plåt och svetsa. Sen lackade jag med 2-komp billack. Allt fixat utomhus! Total tid med lagning och lack några veckor.
Tyvärr är det alltid mer rost än man först tror. Så har du utrustning och vill fixa till och behålla bilen så kör...



Sök