Hej!
Under det sista halv eller helåret (svårta att säga exakt när det började) har min motor (fem cyl RT motor)i min Audi 100 2,0E Avant (-89:a som gått 41000mil) börjat låta som en gammal dieselmotor, det knackar lite i den.
Pratade med en bilmeckaniker och han menade att det inte var de hydrauliska lyftarna och jag höll med eftersom sånt "knackande" upphör efter ett tag när olja har fyllt lyftarna (när motorn blivit varm). Har tidigare bytt de hydrauliska lyftarna för ca 15 år sedan så jag vet hur slitna såna låter.
Bilmekanikern tyckte inte jag skulle köra med bilen utan undersöka vad ljudet kom ifrån så i onsdags plockade jag ner oljetråget för att kolla vev och vevstakslager samt vevaxelytorna och dess lagerytor. Samtliga vevaxellagerytor är spegelblanka och de lösa lagerytorna, två på varje på ramlager, är matta och fina. Däremot är lagerytorna på vevstakarnas lagerhalvor (den övre och den undre) lite slitna.
Jag är väldigt tveksam till och "dieselknattret" verkligen har uppkommit av att vevstakslagren är lite slitna! Det har allså inte gått att vicka eller rucka på vevstakarna när de suttit fast påvevaxeln, bara att lagren har sett lite slitna ut när jag har demonterat dem.
Frågan är vad som kan åstakomma ljudet??? Sliten kolvbult? Kanske. Slitna kolvar som rört sig i sidled i cylindrarna?? Nja inte så troligt men vem vet?! En sliten kamaxellagring så att kammen ligger och slår? Nja. Tveksamt. Ljudet är konstant , det ökar inte med ökat varvtal!
Sen återstår en viktig fråga! Enligt Bentley boken (Audi 100/200:s officiella reparations manual) måste vevstaksbultarna bytas! Det är sk sträckbultar. Men då måst väl vevstakar och kolvar tas ut vilket innebär att toppen måste bort och det vill jag helst slippa.
Har ni någon aning vad som kan åstadkomma ljudet
Jag vill helst inte ta av toppen och kolla ringar och kolvar.