2509
Sök

Bränsleproblem Volvo S60 T5 2008 ATM400

31 Inlägg
3 september
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 med ett ATM400 kit. Kör dock just nu på en BF98 mapp och inte E85. Bilen har problem med att den kan dö när man kör (oftast med under 1/4 tank i) men har också gjort det vid mer än 3/4 tank när jag kört över gupp. Den kan också hugga till och tappa all kraft när man gasar på, speciellt när man har under 3/4 tank. Har även problem med ojämn och mager tomgång som poppar och har felkoden: ECM-212C (Adaptiv lambdareglering, bank 1. För hög signal), vet dock inte om dessa problem är relaterade.

Övrig info: Sitter en AEM 320L bränslepump i bilen och bilen har nyss fått spridarna testade och tvättade.

All hjälp uppskattas!

Diagnostekniker
2 598 Inlägg
3 september
#2
Sitter pumpen rätt?
Är armaturen korrekt monterad och i fungerande skick?
Hur beter sig bränsletrycket?
Senast redigerat av Jesper328 (3 september )

Up the RA

31 Inlägg
4 september
Trådstartare
#3
Jag har tagit ur och i den flera gånger under en tid och bytt böjda slangar och testat olika saker. Jag har varit noga med att montera den så korrekt jag kan. Det har varit så att den har fungerat felfritt ett par dagar efter jag monterat i och kunnat köra och testa, till och med när bränslelampan varit på. Den har dock sedan plötsligt under körning fått tillbaka problemet efter man kört några mil. Bränsletrycket testades endast i samband med mappningen och då såg det bra ut. Har inte kunnat testa det när problemen uppstår eller på tomgång tyvärr.

8 242 Inlägg
4 september
#4
Är du helt 100% säker på att du inte råkat böja plastslangen som går mellan höger och vänster sida? Får man en liten knäck på den kan det hända konstiga saker.

Provat att byta bränsletrycksgivare?


31 Inlägg
4 september
Trådstartare
#5
Den har jag bytt ut till en tjockare E85-tålig slang då den som satt original var böjd. Den nya är inte böjd och ska väldigt mycket till för att böja men tyvärr hjälpte det inte. Bränsletrycksgivaren har jag inte bytt och har haft den i åtanke som nästa sak att prova. Dock tycker jag det känns lite ologiskt att det skulle vara problemet då problemen oftast uppstått med relativt låg tank.


Sök