2494
Sök

Min bakaxel rullar och klånkar.

46 Inlägg
3 september
Trådstartare
#1
Tjabba. Jag körde över ett fartgupp häromtimmen och märkte att min bil började klånka undertill och motorns kraft nådde knappt däcken, utan det bara ryckte i hela bilen. Tänkte först på kardanen, men allt är i sin ordning, sedan kollade jag balkar och växellåda, inga problem där.. Men jag rörde mig till bakaxeln och märkte att om jag rullar hjulen, så rullar bakaxeln med dem, tills det tar stopp och klånkar. Den sitter alltså inte fast ordentligt, ser inget fäste som är ur funktion eller så vidare. Tänker att det går snabbare att fråga här än att klura ut felet själv, så nu blir det båda. Behöver komma till jobb imorgon, så alla tips uppskattas?

3 122 Inlägg
3 september
#2
Är det en......Volvo Amazon?

46 Inlägg
3 september
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Är det en......Volvo Amazon?
240, 75a

2 292 Inlägg
3 september
#4
Lär vara någon infästning som gått av, rostat sönder, lossnat eller liknande. Lär ju synas rätt tydligt om hela bakaxeln följer med när du gungar på hjulen, så hissa upp bilen, gunga på bakaxeln medan du kollar fästpunkter och se vilken som är skadad / glappar.


5 656 Inlägg
3 september
#5
Misstänker dom övre stagen på bakaxeln.
Mest troligt är bussningarna sopslut.

Eftersom bakaxeln vrider sig så blir kardanvinkeln helt fel och åtminstone kardanen kommer gå sönder om du fortsätter köra bilen utan att hitta och åtgärda felet.


46 Inlägg
4 september
Trådstartare
#6
simlar skrev:
Misstänker dom övre stagen på bakaxeln.
Mest troligt är bussningarna sopslut.

Eftersom bakaxeln vrider sig så blir kardanvinkeln helt fel och åtminstone kardanen kommer gå sönder om du fortsätter köra bilen utan att hitta och åtgärda felet.
Momentstagen? Känner inget spel i dem när jag rycker och drar, och allt ser helt ut.. Kan det bara hända utan förvarning? Borde det inte graduellt märkas mer och mer?


Sök