1230
Sök

Hur veta storlek på bromsskivor? (VW T5)

4 Inlägg
torsdag 17:20
Trådstartare
#1
Jag har av flera verkstäder fått rådet att byta bromsskivor (och belägg) fram, men materialpriset varit hutlöst. Jag tänkte i min smarthet köpa skivorna själv och låta någon montera dem. Jag har en Volkswagen Transporter T5. Sökte på Autodoc utifrån mitt regnr och fick förstås en mängd olika förslag. Kollade alla uppgifter hundra ggr men lyckades ändå beställa "fel storlek" enligt verkstaden. De kan dock inte precisera vad som var fel mått eller vilken storlek som mina skivor ska ha, det kan tydligen bara deras lagerleverantör... Vet inte om det är inkompetens eller ovilja.

Det finns tre val på autodoc gällande diameterstorlek: 294, 308 och 330 mm. På Mekonomen finns istället 333 och 340 mm (till min bilmodell)! Hur kan jag ta reda på rätt dimension till just min bil och finns det andra mått som måste stämma förutom diametern? Hört något om bromsok, men inte sett några detaljer om vad och hur man kollar.

6 010 Inlägg
torsdag 18:23
#2
Enklast är att först ringa VAG och höra med reservdelar vilket reservdelsnummer du ska ha och sedan gå in på Autodoc.
Personligen använder jag Etka för att att hitta alla delar till min 35 år gamla Audi 100 2,0E Avant.

https://nemigaparts.com/cat_spares/etka/audi/a100/112/


Diagnostekniker
2 599 Inlägg
torsdag 19:06
#3
Som ovan, annars har du även Partsouq.com.
Annars så beställer man helt enkelt ifrån Trodo och låter dem bekräfta att du har beställt rätt delar

Autodoc är ett skräpföretag.
Senast redigerat av Jesper328 (torsdag 19:06)

Up the RA

4 Inlägg
torsdag 20:38
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Enklast är att först ringa VAG och höra med reservdelar vilket reservdelsnummer du ska ha och sedan gå in på Autodoc.
Personligen använder jag Etka för att att hitta alla delar till min 35 år gamla Audi 100 2,0E Avant.

https://nemigaparts.com/cat_spares/etka/audi/a100/112/
Tack, så Volkswagen skulle kunna hitta mer exakt vilken modell min bil baserat på regnr? Eller hur klarar de att välja ut rätt reservdel när det finns sju olika dimensioner möjliga? Får ringa och testa hur som.

4 Inlägg
torsdag 20:41
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Som ovan, annars har du även Partsouq.com.
Annars så beställer man helt enkelt ifrån Trodo och låter dem bekräfta att du har beställt rätt delar

Autodoc är ett skräpföretag.
Tack, kände inte till Trodo. Det är ju dock samma upplägg att man får upp en mängd olika skivdimensioner på ett enda registreringsnummer. Man måste ju välja nån av dem, menar du att man kan få Trodo att göra valet och ta ansvar för att det blir rätt? Det låter lite för bra.... Jag ser inget på hemsidan om att man kan få bekräftelse av dem.

4 Inlägg
torsdag 20:48
Trådstartare
#6
shiftlock skrev:
Jesper328 skrev:
Som ovan, annars har du även Partsouq.com.
Annars så beställer man helt enkelt ifrån Trodo och låter dem bekräfta att du har beställt rätt delar

Autodoc är ett skräpföretag.
Tack, kände inte till Trodo. Det är ju dock samma upplägg att man får upp en mängd olika skivdimensioner på ett enda registreringsnummer. Man måste ju välja nån av dem, menar du att man kan få Trodo att göra valet och ta ansvar för att det blir rätt? Det låter lite för bra.... Jag ser inget på hemsidan om att man kan få bekräftelse av dem.
Ok, hittade kompatibilitetstjänsten nu, det var ju bra. Nu måste jag bara hitta VIN-nummer...

Diagnostekniker
2 599 Inlägg
fredag 18:07
#7
Du behöver inget VIN, räcker med ditt regnr.
Annars får man fram sitt VIN på biluppgifter.se.

Ja, under mina år där jag använt trodo så har det blivit fel kanske 2-3ggr av sisådär 500 beställningar om inte mer.
Senast redigerat av Jesper328 (fredag 18:07)

Up the RA

1 647 Inlägg
lördag 01:28
#8
Hmm, detta är nackdelen med att handla på nätet. - Har man en lokal firma , i mitt fall Bilextra, men kan ju vara AD eller liknande, så får man rätt delar. Fast att få rätt delar till dagen efter har ju ett pris. Delarna blir dyrare, då lokala butiken tar jobbet på att få fram rätt delar. Finns ju massor av pengar att tjäna på att handla på nätet, men ska du räkna arbetstid på att få rätt grejer, så suger det. Kan du planera, så att rätt delar kommer efter en vecka- så funkar Trodo perfekt. Men ska du köpa grejer till din Audi tex. o ringer dom o vill ha Org. nr
så fattar dom att du inte tänker köpa av dom, o då blir du behandlad som sig bör.
Men när det gäller bromsar osv. så kan man ju faktiskt mäta sina skivor osv. Då kan man handla riktigt billigt. Oftast till under halva priset, och bra märken. Sen så e´det bara att byta skiten. Kan man inte byta sj. så måste man likförbannat till en verkstad. Vi prioriterar inte folk med egna delar, lika lite som ett Café prioriterar folk som tar med egna bullar o bara köper kaffe. Då vi tappar 20-30% på delarna (våran rabatt). Men givetvis gör vi jobben sålänge man inte kommer med Feltema delar eller rena skiten. Fast numer är ju inte delarnas pris det man reagerar över, utan arbetstiden/priset. Vi kostar som en tandläkare numer- men i slutänden blir det inte nåt extra till oss. - Tro fan att alla vill köra svart, speciellt när pengarna går till "mörka dårar". mvh/husse

* Voff voff *
10 416 Inlägg
lördag 11:04
#9
husseman skrev:
Vi prioriterar inte folk med egna delar, lika lite som ett Café prioriterar folk som tar med egna bullar o bara köper kaffe. Då vi tappar 20-30% på delarna (våran rabatt).
Så för att sammanfatta, ni ogillar att inte kunna debitera kunden fullt pris för delar ni har 20-30% rabatt på och vill primärt sälja delar och inte primärt laga bilar...?

Ett smart kafé skulle se det som att de faktiskt säljer en kopp kaffe, inte att man inte sålde en bulle... Kunder som behandlas bra kommer tillbaka och köper även bullen, kunder som jagas bort köper inte ens kaffe nästa gång.
Senast redigerat av Brådhis (lördag 11:05)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

444 Inlägg
lördag 14:07
#10
jag tror om det var jag som skulle handla, så hade jag plockat fram tumstocken o mätt skivorna i fråga

1 647 Inlägg
söndag 04:17
#11
Brådhis skrev:
husseman skrev:
Vi prioriterar inte folk med egna delar, lika lite som ett Café prioriterar folk som tar med egna bullar o bara köper kaffe. Då vi tappar 20-30% på delarna (våran rabatt).
Så för att sammanfatta, ni ogillar att inte kunna debitera kunden fullt pris för delar ni har 20-30% rabatt på och vill primärt sälja delar och inte primärt laga bilar...?

Ett smart kafé skulle se det som att de faktiskt säljer en kopp kaffe, inte att man inte sålde en bulle... Kunder som behandlas bra kommer tillbaka och köper även bullen, kunder som jagas bort köper inte ens kaffe nästa gång.
I Dagens läge, när alla vill hålla igång sina bilar - ingen köper ju nytt, så måste man prio ett- behålla sina kunder, vilket funkar bra. Sen ser man att det är fullbokat på samtliga verkstäder i Stan.  Då är det väl dårhus att  skruva i delar man inte tjänar en spänn på? Med andra ord- efterfrågan styr hela dårhuset. Så fast man e´fullbokad, så kan man fixa akutjobb- men folk som kommer med egna Bullar kommer aldrig före kunder som låter oss få en liten del av kakan på reservdelarna.  Så ett tipps till folk som försöker få sin bil
fixad-fast det är fullt på alla verkstäder...- ta inte med Bullar.  Det är verkligheten nu, o det kommer nog vara så en stund till.  mvh/husse

Diagnostekniker
2 599 Inlägg
söndag 09:23
#12
En tumregel gällande reservdelar är att alltid ha MINST 50% påslag.
Det måste man ha, och precis som Husseman säger så får kunder med egna delar aldrig prio.
De får vänta tills nästa lucka.

Jag använder mitt gamla företag som exempel;
Timdeb 649kr, 520kr ex moms.
Det här är jävligt billigt, och det lockade många kunder.
Men av dessa 520kr får jag kanske stoppa 280-300kr i fickan, och då blir det helt plötsligt inte värt att driva eget även om jag ibland var fullbokad i 2-3 veckor framöver.
Därav påslag på delar, då börjar man snitta runt 750-800kr i timmen ex moms.

Nu blev det helt plötsligt värt all energi man får lägga på att driva eget.
Det är fortfarande en förhållande vis låg timpenning, men jag hade väldigt låga utgifter också.
Man kan inte sälja delar till självkostnadspris och försöka leva på timdebiteringen, då får man slå igen rätt så snart.

Up the RA

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 164 Inlägg
söndag 12:22
#13
shiftlock skrev:
Jag har av flera verkstäder fått rådet att byta bromsskivor (och belägg) fram, men materialpriset varit hutlöst. Jag tänkte i min smarthet köpa skivorna själv och låta någon montera dem. Jag har en Volkswagen Transporter T5. Sökte på Autodoc utifrån mitt regnr och fick förstås en mängd olika förslag. Kollade alla uppgifter hundra ggr men lyckades ändå beställa "fel storlek" enligt verkstaden. De kan dock inte precisera vad som var fel mått eller vilken storlek som mina skivor ska ha, det kan tydligen bara deras lagerleverantör... Vet inte om det är inkompetens eller ovilja.

Det finns tre val på autodoc gällande diameterstorlek: 294, 308 och 330 mm. På Mekonomen finns istället 333 och 340 mm (till min bilmodell)! Hur kan jag ta reda på rätt dimension till just min bil och finns det andra mått som måste stämma förutom diametern? Hört något om bromsok, men inte sett några detaljer om vad och hur man kollar.
Hissa upp bilen och ta bort ett hjul och mät skivan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
13 972 Inlägg
måndag 00:31
#14
man ska aldrig beställa bildelar på reggnummret.. inte ens från svenska stora företag.. dom har noll koll tyvärr.smile

men du har ju en lapp någonstans i bilen  det vanliga stället är i reservhjulsbaljan på vag bilar..  men inte när det gäller t5orna men borde gå att hitta..    där står färgkod motorkod växellåds kod och även pl koder för ALL utrusting i bilen så som storlek och typ av bromsar vilken inredning du har osv  smile

https://www.heritagepartscentre.com/uk/ … codes.html

Kör fort så hinner inget hända...


Sök