3099
Sök

Volvo 244 DL -77 Motorspec

2 Inlägg
26 december 2024
Trådstartare
#1
Hej, har sökt runt lite och hittar inte några bra svar på motorspec. Jag är främst intresserad efter vilken topp och kam som satt på volvo 244 DL från -77 med B21A. 160,398 eller 405.
Är det A-kammen i och isåfall vilken ska man byta till. Funderar på en ny topp kanske 405/531 men mest effekt för krona och arbete verkar vara att bara byta kam.

5 705 Inlägg
26 december 2024
#2
B21A är 160 eller 398 och A-kam.
Minns inte vilka årsmodeller 160-topp satt på, den är betydligt ovanligare vad jag märkt (endast sett en 160 topp i verkligheten, den satt i en 75as 240)

Mest effekt per krona är alltid turbokonvertering på rödblock.


1 319 Inlägg
fredag 14:15
#3
texasb skrev:
Hej, har sökt runt lite och hittar inte några bra svar på motorspec. Jag är främst intresserad efter vilken topp och kam som satt på volvo 244 DL från -77 med B21A. 160,398 eller 405.
Är det A-kammen i och isåfall vilken ska man byta till. Funderar på en ny topp kanske 405/531 men mest effekt för krona och arbete verkar vara att bara byta kam.

Mest effekt för "kronan" är att byta ut B21A an helt till en B230 med eller utan turbo

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

2 Inlägg
måndag 14:38
Trådstartare
#4
Volvofarfar skrev:
texasb skrev:
Hej, har sökt runt lite och hittar inte några bra svar på motorspec. Jag är främst intresserad efter vilken topp och kam som satt på volvo 244 DL från -77 med B21A. 160,398 eller 405.
Är det A-kammen i och isåfall vilken ska man byta till. Funderar på en ny topp kanske 405/531 men mest effekt för krona och arbete verkar vara att bara byta kam.

Mest effekt för "kronan" är att byta ut B21A an helt till en B230 med eller utan turbo

Såklart, men ska nog köra motorn till graven o ha lite kul. gått 45.5k mil så får väl se var gränsen ligger!


Sök