Nu är det dags för sista pusselbiten i det här ljud bygget, en DSP. Men för att kunna installera en DSP måste jag ställa in förstärkarna ordentligt, och för att göra detta måste jag täppa till hålen till högtalarna i hatthyllan så dem inte går sönder, som det nämnts tidigare.
Jag kapade till aluminium ark och tejpade på dubbelhäftande skum tejp, detta fick precis plats mellan bas lådan och pressades därför mot hål ytan.
Själva ljud inställnings delen är något som är väldigt personligt beroende på vad man själv tycker om, men ett tips är att man nollar basen vid stereon och skruvar upp den på slutsteget istället för att få ett bättre ljud.
Jag valde att köpa en HELIX DSP MINI då det visade sig efter lite research att AUDIOTEC FISCHER är typ i toppen när det gäller DSP kvalitet, men det finns väl såklart delade åsikter om det. Jag kommer också använda mig av Linocells Blåtandsmottagare, enligt mig den absolut bästa mottagaren jag använt, jätte bra ljud och endast en knapp ifall man vill para ihop den.
Jag kommer också göra lite av en ned gradering som ni kanske ser på bilden, jag kommer köra med original stereon. Kenwood stereon som sitter i nu fungerar jätte bra MEN, den ser riktigt ful ut och passar absolut inte in i den här bilen, dessutom inte om detta ska vara ett diskret bygge, så den åker ut.
Jag gjorde också ett ganska pinsamt misstag när jag kopplade in DSPn, den som kan biljud vet vad felet på den här bilden är.
Efter detta gjorde jag kabelhärvan till DSPn och sågade ut ett hål in till handskfacket där den kommer att bli placerad.
Sedan var det bara att föra in alla signal kablar och skarva allt.
Det svåraste för mig var att göra plats åt stereon då alla nya kablar var i vägen, men med lite våld åkte den enda vägen in.
Såhär blev resultatet
Det ligger lite kablar löst på grund av att jag inte har mappat klart DSPn än. Den sista justeringen med tids fördröjning och eq kommer jag nog lämna in hos en ljud firma då jag varken har kunskap eller verktygen. MEN resultatet blev riktigt bra rent estetiskt, nu ser det ut som en 80-tals maskin!
Blåtands mottagaren blev placerad i askkoppen, ifall man behöver para den kan man bara öppna upp och trycka på knappen.
Ljud upplösningen är märkbart bättre och jag hör ljudeffekt som jag annars aldrig hört i samma låtar tidigare.
Ett totalt lyckat projekt igen