1426
Sök

"Low oil pressure" Toyota Auris 08

3 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej!
Igår kväll körde jag så fick jag felmeddelandet Low Oil Pressure, den försvann efter 1-2 sekunder och det hände exakt när jag svängde.
Den kom inte upp igen.

Jag körde tillbaka hem (ca 3-4 min)
Efter att ha googlat så visar det sig att man absolut inte ska köra med den varningslampan på.
Men som sagt, den kom upp i 1-2 sekunder bara, och jag kände inget fel i bilen när jag körde tillbaka hem.
När jag kom hem väntade jag ungefär 10 min, och kollade stickan och såg att oljenivån var JÄTTE låg.

Är det helt kört?
Jag har mekonomen precis bredvid lägenheten så tänkte köpa olja direkt på morgonen. Sen har jag en bilverkstad nära också (ca 30 sek med bil).
Är det lugnt att fylla på oljan sen åka till bilverkstaden?

Forummoderator
26 295 Inlägg
för 2 timmar sedan
#2
Jag tror du kommer att kunna få lite olika svar här, dvs både ja och nej.

Personligen anser jag det är svårt att veta när man inte hör eller ser fordonet i fråga.
Vad som förmodligen har hänt är att den lilla olja som fanns slungades åt ena hållet när du svängde, vilket fick givaren att tro att där inte fanns någon olja alls för ett par sekunder.
Ingenting bör ha hänt på denna korta stund, men det är förstås inte bra att köra med så lite olja i längden.

Personligen hade jag inte kört med bilen innan jag fyllt på med mer, och väl fylld hade jag sedan lyssnat och känt efter konstigheter. Men du säger ju samtidigt inget om att du innan har hört något konstigt så då borde det inte heller bli några konstigheter.

Se detta som en liten varning. Håll lite extra koll på oljan framöver, utifall du har tex läckage.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök