3173
Sök

Vinande ljud ökar med hastighet oberoende om motor är igång, koppling i eller ur... vad tror ni det är?

Diagnostekniker
2 614 Inlägg
8 februari 2023
#21
Här har du en sexväxlad som suttit ihop med en A14NET, samma motor som sitter i din.
https://laga.se/visa-produkt?part=GV-80392042

Antagligen så använder de ej olika bultmönster mot olika motorer på växellådorna, så det finns både billigare och dyrare lådor. smile

Här är en som gått under 10.000 mil.
https://laga.se/visa-produkt?part=G-42055344

Up the RA

6 617 Inlägg
8 februari 2023
#22
Eventuellt så är det en GM M32 låda (finns mycket info om dessa gällande hållarheten)

Följdfel av att köra med defekt låda? Mycket kan hända.. Och fort kan det gå. Fick ett oljud i lådan på en av mina gamla Alfor, från ett vinande på 6ans växel till malande på 5-6an inom 100 mil.
Även haft en kundbil som körde vidare med ett defekt ingående lager till lådan. Slutade med att svänghjulet och lådan gick sönder helt, blev bara två växlad sista metrarna innan bilen ställdes.

De/Dem

1 Inlägg
för 2 timmar sedan
#23
JGBG skrev:
Ljudet startar redan vid låga hastigheter och ökar. Om jag gasar när bilen står still så kommer inte ljudet, dvs har inget med varvtal att göra. Om jag stänger av motorn under körning så kvarstår ljudet. Ljudet ökar ju fortare bilen rullar. Det låter som att det kommer någonstans centralt någonstans "under huven", men ljud är ju svåra att spåra.... Bilen är en Opel Astra från 2011, den har servats och bara rullat 6500 mil. Ganska nyss i min ägo, men vet att den är välskött av tidigare ägare och att ljudet inte fanns när jag tog över den (för ca 200 mil sedan). Jag tänker att jag får lämna in den hos en opelhandlare, men är ju alltid bra om man har en egen teori så att man inte behöver bekosta onödiga justeringar, felsökningar m.m.
Jag har exakt samma problem på min Astra J 2012, 1.4 140hk Turbo EcoTec.
Jag frågade mekanikern och fan så att det var radiatorfläkten.
Jag tycker det är så svårt att förklara detta problem för folk, just i och med att det endast låter när hastigheten ökar och har inget med just varvtal, om växel är i eller inte eller något sånt.
Vissa hör knappt ens ljudet, men jag hör det.
Tycker dock att det ibland låter mer och ibland mindre. Men alltid där i över 20-30kmh och blir mer och mer ljust ju högre hastigheten är.


Sök