3094
Sök

Audi 100 C3 24 000 mil, 2.0E 1989, startar endast kall.

5 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej!

Håller på att få tuppjuck på min "nya" Audi 100 som inte vill bete sig. Bilen startar alltid när den är kall, går lite oroligt i början men efter cirka en minut tänder den på alla cylindrar. När den väl går så fungerar motorn bra, den har "hoppat" till vid några körningar, ganska så kraftiga ryck men det har lagt sig igen. Temperaturvarningen har blinkat sen jag köpte den och tempmätaren går i princip inte upp. Problemet är när man har kört den, spelar ingen roll om det är 10 minuter eller 10 mil, så vägrar han att starta igen. Motorn går runt, batteri bra, generator bra, startmotor bra. Men den vägrar starta. Jag har bytt termostat, givare in till kylaren, nya tändstift, lyssnat på bränslepumpen och den går. Startar som sagt alltid kall. Vart bör man gå vidare? Frågade på verkstad idag och de föreslog kamaxelgivare, jag tycker det verkar som något med bränslet som att den flödar för mycket eller liknande. Instrumenteringen lever också sitt egna liv med blinkers som lyser konstant om man slår på ljuset (men bara i interiörn, blinkar alltså inte. Slår man på huset några gånger så brukar de slockna och hastighetsmätare fungerar korrekt igen, så tror att temperaturvarningen korresponderar med detta även fast den blinkar konstant) Funderar på att byta tempvarningskontakt också men vill inte slänga ut för mycket pengar utan att veta. Finns det någon som är kunnigare än mig som har några idéer? Tack på förhand.
Senast redigerat av JohnJesus (för 2 timmar sedan)

Reservdelsnisse
191 Inlägg
för 2 timmar sedan
#2
En kompis hade en sån med samma problem, har för mig att det var hall givaren som var trasig på den. Gick att dra igång den när den var varm.


5 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#3
Tack för svar! Vart sitter den? Är det i fördelaren?

Reservdelsnisse
191 Inlägg
för 2 timmar sedan
#4
Satt i bakkant på motorn mot svänghjulet har jag för mig. Men minnet säger nått om fördelaren också. Var ca 15 år sedan :-)


5 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#5
Tack! Vilken funktion ska den ha exakt? Vad regleras? Hittar enkom Bosch för 1200 kr.

Fri fart för ett fritt folk!
14 117 Inlägg
för 1 timme sedan
#6
skulle börja med tempgivaren.    när den varnar och inte rör sig så är risken stor att bilen tror den är kall och derför startar den inte varm.


vad sitter det för sprut ? ke-jetronic eller riktigt elsprut?

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
för 55 minuter sedan
Trådstartare
#7
Tack! Börjar byta den. Tror det är KE-jetronic vilket jag så klart ber till gudarna att det inte är något fel på mtp vad jag har läst.

5 Inlägg
för 53 minuter sedan
Trådstartare
#8
Growe skrev:
skulle börja med tempgivaren.    när den varnar och inte rör sig så är risken stor att bilen tror den är kall och derför startar den inte varm.


vad sitter det för sprut ? ke-jetronic eller riktigt elsprut?

Och bara för att tydliggöra. Du menar den som sitter ovanpå bredvid motorn? Den in i kylaren har jag bytt.


Sök