2790
Sök

Ersätta förbrukad däcktätningsvätska?

17 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#1
Kör en Mazda MX5 NC1 och nyligen fick jag för första gången anledning att klara ut en punktering. Öppnade den lilla väskan med ett åtgärds-kit och läste igenom den engelska instruktionen och för en 'förstagångare' (tidigare bilar hade reservhjul) gick det förvånansvärt lätt och snabbt att få däcket i körbart skick.

Däcket var skadat men hade ändå planerat för nya sommardäck till våren så kostnaden för fyra nya var redan budgeterat för wink. Fick däremot lära mig att jag kunde hoppat över steget med att trycka in den medföljande vätskan och istället direkt tryckt i luft för att se om den klarade att hålla luft till man kom till verkstad. Hade troligen gått bra i min situation så jag offrade vätskan i reparations-kitet.

Min fråga är nu vad jag bäst ersätter den med? Min flaska säger 'Mazda IMS Tire sealant' och innehåller Propylen Glykol, Naturgummi, Terpene Polymer och vatten. Bäst att beställa från märkesverkstad eller finns något i varuhusen med bilprylar jag kan köpa istället (och troligen billigare?). Noterar diverse 'sprayflaskor' i handeln som ska utföra samma jobb, men i mitt fall vill jag gärna fylla på min gamla flaska som sedan kan passas in fint i den lilla väskan. Så är jag redo för en eventuell ny punka i framtiden.

Fri fart för ett fritt folk!
14 119 Inlägg
för 19 timmar sedan
#2
DanMicke skrev:
Kör en Mazda MX5 NC1 och nyligen fick jag för första gången anledning att klara ut en punktering. Öppnade den lilla väskan med ett åtgärds-kit och läste igenom den engelska instruktionen och för en 'förstagångare' (tidigare bilar hade reservhjul) gick det förvånansvärt lätt och snabbt att få däcket i körbart skick.

Däcket var skadat men hade ändå planerat för nya sommardäck till våren så kostnaden för fyra nya var redan budgeterat för wink. Fick däremot lära mig att jag kunde hoppat över steget med att trycka in den medföljande vätskan och istället direkt tryckt i luft för att se om den klarade att hålla luft till man kom till verkstad. Hade troligen gått bra i min situation så jag offrade vätskan i reparations-kitet.

Min fråga är nu vad jag bäst ersätter den med? Min flaska säger 'Mazda IMS Tire sealant' och innehåller Propylen Glykol, Naturgummi, Terpene Polymer och vatten. Bäst att beställa från märkesverkstad eller finns något i varuhusen med bilprylar jag kan köpa istället (och troligen billigare?). Noterar diverse 'sprayflaskor' i handeln som ska utföra samma jobb, men i mitt fall vill jag gärna fylla på min gamla flaska som sedan kan passas in fint i den lilla väskan. Så är jag redo för en eventuell ny punka i framtiden.

du vet att den stackarn som ska byta däcket kommer hata dig för det där skiten smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 467 Inlägg
för 15 timmar sedan
#3
Du får inte plats med ett vanligt nödhjul?

17 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#4
1. Ingen hatar en kund som köper fyra nya sommardäck
2. Bakluckan på en MX5 är som en resväska

Tacksam om någon istället ger tips om det jag frågar efter: Finns kanske någon motsvarande vätska i allmänna handeln jag kan köpa och fylla på med?

1 109 Inlägg
för 8 timmar sedan
#5
En snabb googling det här resultatet https://www.mx5parts.co.uk/puncture-rep … zda-models

Kolla annars med Mazdas återförsäljare, dom borde kunna fixa rätt produkt.


17 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#6
Steff240 skrev:
En snabb googling det här resultatet https://www.mx5parts.co.uk/puncture-rep … zda-models

Kolla annars med Mazdas återförsäljare, dom borde kunna fixa rätt produkt.

Var som sagt första gången jag behövde laga ett däck och öppna den lilla väskan och därmed också första gången jag stötte på att den innefattade en flytande vätska. Och som sagt även en mycket positiv upplevelse då allt funkade exemplariskt. Följde därför också instruktionen till punkt och pricka så jag började med vätskan. Fick sedan veta av däckfirman att det är bäst att först bara använda luftpumpen (kopplad till cigguttaget) och se om läckan är så liten att däcket håller luften för körning till verkstad. Vätskan krävs bara vid ett större hål och hade nog inte behövts i mitt fall. Men i läget jag var (ensam på en tom parkering) fann jag det bäst att som novis följa instruktionen wink.

Fick också veta vilket helvete de har att göra rent ett vätskefyllt däck i fall av reparation men som framgick av min första fråga var det i mitt fall redan plan på att byta alla de slitna däcken så ingen skada skedd i det fallet. Förutom då att jag gjorde av med vätskan och vill ju återställa så jag har ett komplett kit i bilen.

Min fråga föranleddes av (eftersom jag som sagt inte varit i kontakt med denna typ av produkter tidigare) att det säkert fanns någon slags standardvätska billigare än originaldelar och det känns ju lite dyrt med 580:- (som den du länkat till). Däck har ju rimligen ingen relevans till just Mazda. Men jag kollade lite vad som fanns på t.ex. Jula, Biltema och hittade ingen motsvarande vätska, bara specialskumsprayflaskor mm. Min tanke var ju att bara fylla på min tomma flaska och återställa innehållet i väskan. Men den kanske är unikare för Mazda än jag först trodde. Och priset för Mazda-vätskan kanske är vad jag får räkna med oavsett?

Men tack för svar och skulle någon känna till något som är lite billigare är jag tacksam för tips. Annars köper jag förstås via Mazda.

17 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#7
PS. Var helt omedeveten om att jag hade en fullt fungerande luftpump i en liten väska i bagageutrymmet. Kopplades till cigguttaget och fungerade utmärkt. Bra att veta om man någon gång fått en pyspunka. Det tar förstås på batteriet med klarade galant att trycka i luft i tomt däck upp till 2.0 psi wink

7 433 Inlägg
för 2 timmar sedan
#8
Försökte för ett par år sedan hjälpa en sonhustru som fått punktering på sin Mazda 3.
Men hålet var i sidan, inte så värst långt från slitbanans mönster, så att det funkade inte med Mazdas punkalagningssats.
Dessutom varken domkraft eller hjulbytesverktyg med i bilen.
Jag hämtade garagedomkraft och höjde bilen, så att hjulet kunde roteras, och medlet förhoppningsvis spridas/fördelas.
Hjälpte inte.

Själv har jag BILTEMAs punkalagningssats i en av bilarna.
Flyttar alltid över den till den bil med vilken långresor ska företas.
Trots att alla mina bilar har reservhjul.
Men jag har ännu inte behövt använda BILTEMA-satsen.

B t w, hur länge kan man förvänta sig att de medföljande lufttuberna håller trycket?

17 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#9
torsen skrev:
Försökte... cut  ...håller trycket?

Vet inte om repsatsen till MX5 är unik. I denna roadster-modell sparas av nödvändighet utrymme där det går. Vilket jag inte minns erfor då jag skulle byta lampor till strålkastarna. Det var ingen lek wink.

Men även om jag slösade bort en flaska vätska lite i onödan var det en förvånansvärt bra upplevelse. Hissade inte ens upp bilen utan pumpen tryckte i 2.0 från flat mot asfalten utan problem. Hade en litet hål (var ingen ventilpyspunka) så jag hade nog klarat mig hem. Var en fredag kväll så besöket på däckfirman fick vänta till måndagen. Körde en del småsträckor under helgen men tätningen var fullständig. Hade inte tappat någon luft alls fram till måndagen.

Kanske det som i ditt fall kan uppstå en skada på ställe på däcket att vätskan inte kommer åt, men min första tanke efter jobbet var gjort på ca. 20 min var att reservhjul i bilen är overkill. Oavsett det så kan som sagt inte en MX5:a köra omkring med ett sådant.

Kan tillägga att repsatsen funnits orörd i bilen sedan modellen kom 2007. Sista angivna förbrukningsdag på vätskan var angiven till 2010 men den funkade alltså helt utmärkt även 2024 så där fanns det marginaler wink.


Sök