3723
Sök

Göra egen service på bilen?

230 Inlägg
20 november
Trådstartare
#1
Eftersom jag bytte alla nödvändiga vätskor och förslitningsdelar i bilen som hörde till senaste serviceintervallet tyckte verkstan att det inte var nån idé att göra nån service på bilen. Nu vet jag dock att de går igenom ganska mycket annat okulärt som jag kanske missar, så det kan ha varit dumsnålt att inte bett dem göra en översyn.

Har ju skrivit upp en del punkter som ska kollas, t.ex. ventilspel, remmar, bränsleledningar, bromsrör, bromsok, bromsklossar, handbroms, EGR-system, vevhusventilation, tändkablar, skivbromsar, servosystem, avgassystem, etc.

Är det bilens reparationsmanual man bör förlita sig på kring detta? Eller finns det någon generell guide man kan titta på för att veta var man ska leta efter?

3 225 Inlägg
20 november
#2
skreech3 skrev:
Eftersom jag bytte alla nödvändiga vätskor och förslitningsdelar i bilen som hörde till senaste serviceintervallet tyckte verkstan att det inte var nån idé att göra nån service på bilen. Nu vet jag dock att de går igenom ganska mycket annat okulärt som jag kanske missar, så det kan ha varit dumsnålt att inte bett dem göra en översyn.

Har ju skrivit upp en del punkter som ska kollas, t.ex. ventilspel, remmar, bränsleledningar, bromsrör, bromsok, bromsklossar, handbroms, EGR-system, vevhusventilation, tändkablar, skivbromsar, servosystem, avgassystem, etc.

Är det bilens reparationsmanual man bör förlita sig på kring detta? Eller finns det någon generell guide man kan titta på för att veta var man ska leta efter?

Ser du ev problem själv när du tittar ser du allt som servicen ser. Säkert mer noga än dom.
Dom kopplar upp datorn förvisso, men beter sig allt normalt och inga varningslampor lyser är det bara att åka.

Ha koll på remmar och annat som ska bytas utöver vätskor.

Någon uppgradering är bara ganska nya bilar i regel, och kommer något viktigt blir du kallad.

Något ventilspel vete katten  om det kollas på någon modern bil.
Senast redigerat av Mossan1 (20 november )

230 Inlägg
20 november
Trådstartare
#3
Kanske skulle nämna att det är en äldre bil från -92. ..

6 143 Inlägg
20 november
#4
"Moderna bilar" (som din -92:a) har hydrauliska lyftare ...som justerar sig själva. Så någon kontroll av ventilspel behövs inte/kan inte göras.


Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
20 november
#5
jaka54 skrev:
"Moderna bilar" (som din -92:a) har hydrauliska lyftare ...som justerar sig själva. Så någon kontroll av ventilspel behövs inte/kan inte göras.

finns säkert undantag..    tex vw pd maskiner bör man ta av ventilkåpan ibland och kolla skicket på tryckarna på spridarna och även ställa in spelet mellan vippan och spridaren. smile   dom fanns fram till 09 om jag inte minns fel smile

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 603 Inlägg
20 november
#6
skreech3 skrev:
Kanske skulle nämna att det är en äldre bil från -92. ..

Varför inte bara skriva vad det är för bil...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

230 Inlägg
21 november
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
skreech3 skrev:
Kanske skulle nämna att det är en äldre bil från -92. ..

Varför inte bara skriva vad det är för bil...?

En  Honda Accord

7 454 Inlägg
21 november
#8
Mossan1 skrev:
skreech3 skrev:
Eftersom jag bytte alla nödvändiga vätskor och förslitningsdelar i bilen som hörde till senaste serviceintervallet tyckte verkstan att det inte var nån idé att göra nån service på bilen. Nu vet jag dock att de går igenom ganska mycket annat okulärt som jag kanske missar, så det kan ha varit dumsnålt att inte bett dem göra en översyn.

Har ju skrivit upp en del punkter som ska kollas, t.ex. ventilspel, remmar, bränsleledningar, bromsrör, bromsok, bromsklossar, handbroms, EGR-system, vevhusventilation, tändkablar, skivbromsar, servosystem, avgassystem, etc.

Är det bilens reparationsmanual man bör förlita sig på kring detta? Eller finns det någon generell guide man kan titta på för att veta var man ska leta efter?

Ser du ev problem själv när du tittar ser du allt som servicen ser. Säkert mer noga än dom.
Dom kopplar upp datorn förvisso, men beter sig allt normalt och inga varningslampor lyser är det bara att åka.

Ha koll på remmar och annat som ska bytas utöver vätskor.

Någon uppgradering är bara ganska nya bilar i regel, och kommer något viktigt blir du kallad.

Något ventilspel vete katten  om det kollas på någon modern bil.

På vissa bilmotorer, t ex Lada Niva, ska kamkedjans spänning kontrolleras och ev justeras.
Står nog i instruktionsboken och tillsynsprogrammet i s f.

På min nuvarande Suzuki ska tändstiften endast kontrolleras vid 100.000 km - står inget om byte!


Sök