4388
Sök

Hur får man av torkararmen från splinesen på en volvo 140? 1972-

21 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#1
Tjena, min  torkararm bröts av bilen så behöver byta den,  utöver att  jag inte kan  hitta ny  att köpa online så förstår jag inte hur man  ska dra  i spärren  till torkarmen, är tacksam för hjälp smile

7 394 Inlägg
21 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#3
granadadr skrev:
lossa muttern, jucka armen lite så brukar den lossna

Ser ingen mutter?

4 Inlägg
för 6 timmar sedan
#4
En liten avdrager

506 Inlägg
för 6 timmar sedan
#5

255 Inlägg
för 5 timmar sedan
#6
doktorduett skrev:
2 sekunders googling
https://vparts.se/se/vpartsgarage/item/ … -din-volvo

Inte helt säkert att en Volvo 142 fram och en ny Volvo V70(?) bak har samma lösning. smile

Kommer ej ihåg trots att jag haft två 142:or, men det kan vara som på många amerikanare; man fäller upp torkararmen, sen är där ett litet bleck som ska pillas/fällas ut, sen drar man bara av den från splinsen.
Senast redigerat av JN1975 (för 5 timmar sedan)


21 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#7
doktorduett skrev:
2 sekunders googling
https://vparts.se/se/vpartsgarage/item/ … -din-volvo

Är tyvärr inte likadant på 140

21 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#8
JN1975 skrev:
doktorduett skrev:
2 sekunders googling
https://vparts.se/se/vpartsgarage/item/ … -din-volvo

Inte helt säkert att en Volvo 142 fram och en ny Volvo V70(?) bak har samma lösning. smile

Kommer ej ihåg trots att jag haft två 142:or, men det kan vara som på många amerikanare; man fäller upp torkararmen, sen är där ett litet bleck som ska pillas/fällas ut, sen drar man bara av den från splinsen.

Ska man få ur den helt eller bara ett litet klick eller hur funkar det?

3 202 Inlägg
för 3 timmar sedan
#9
Har haft åtskilliga 140 och jobbade lite med bilar när dom var vanligare i trafik.

Men vek man inte vara upp torkararmen i serviceläge, fattade tag i bottendelen och drog rakt ut medan man vickade lite med stående armen?
Minns ingen mutter eller "pigg" men det är läääänge sedan nu och saker flyter ihop.
Bytte ruta på nån minns jag.

255 Inlägg
för 3 timmar sedan
#10
B20Powerr skrev:
JN1975 skrev:
doktorduett skrev:
2 sekunders googling
https://vparts.se/se/vpartsgarage/item/ … -din-volvo

Inte helt säkert att en Volvo 142 fram och en ny Volvo V70(?) bak har samma lösning. smile

Kommer ej ihåg trots att jag haft två 142:or, men det kan vara som på många amerikanare; man fäller upp torkararmen, sen är där ett litet bleck som ska pillas/fällas ut, sen drar man bara av den från splinsen.

Ska man få ur den helt eller bara ett litet klick eller hur funkar det?

Om det är som jag tänker så ska det inte tas bort, utan sitter så att man ser en kant. Den ska vickas ut (eller hållas ut lite med en skruvmejsel) medan man drar av torkararmen. Sen kan det ju sitta som tusan om det inte varit avtaget sedan 1972. smile

EDIT: Fast nu tittade jag på bilder på nätet, det sitter nog inte ens ett låsbleck. Det ska räcka att fälla upp armen helt så ska den lösgöras från det splinsade navet. Men det kan ju ha satt sig ordentligt genom åren, testa spraya ordentligt med 5-56 eller WD40 eller liknande i olika lägen och vänta ngn dag. Fäll sen upp armen helt och försök dra utåt, helt rakt.

https://classicvolvorestoration.se/p/to … ZVEALw_wcB

(Om man förstorar den bilden ser man en liten klack som dras tillbaka när armen fälls upp helt. Den håller fast under splinesen på navet när torkaren är fälld mot rutan).
Senast redigerat av JN1975 (för 2 timmar sedan)


2 401 Inlägg
för 2 timmar sedan
#11
Som det mesta på gamla bilar - våld big_smile



Sök