Ett litet varningens finger från en som kört hela livet med odubbat: Snåla inte.
Odubbat har enbart gummiblandningen och mönstret förlita sig på för att ha något som helst grepp. Därmed är det EXTREMT stor skillnad på ett erkänt bra odubbat däck jämnfört med billigare skräp.
Med dubbat kan man ofta "smita undan" med lite billigare skit utan någon direkt livsfara - men så är inte fallet för odubbat. Jag har haft missnöjet att köra bilar med "nya odubbade däck" som varit billigt skit... Jag svär att mina sommardäck* har bättre grepp på vintern än vad dom hade...
*en liten historia kan jag bidra med... En mindre-vacker vintermorgon när jag kom ut till bilen så var ena framdäcket platt, skruv i slitbanan, skoj... Släp hade jag också på bilen då... Måste ha bilen/släpet(tidspress, givetvis), och inte en suck att jag kan GÅ med vinterdäcket till däcknissen(~3km bort), så vad gör man.. Jo, slänger snabbt på ett sommardäck och kör...
Ett (odubbat)vinterdäck och ett sommardäck på drivande axel, öppen diff... Det gick hur bra som helst. Givetvis med "ägg under pedalen". Däcknissen hade inte tid direkt, så det var bara att fortsätta turerna med släpet med udda däck. Lite småspännande i kurviga nedförsbackar, men även det gick oförskämt bra. Uppför slirade det till några gånger, men likväl tuffade ekipaget vidare upp. Ingen direkt lång sträcka från A till B bör påpekas, men många turer blev det, och givetvis i princip bara mindre-bra "skogsvägar"(enda valet). Först sen eftermiddag fick jag tillbaka mitt vinterdäck..
Den upplevelsen fick verkligen mina ögon att gå upp för hur viktigt det är med BRA däck, vinter som sommar. Hade jag haft nå linglong-plingplong till sommardäck är jag övertygad om att jag inte kommit från gården ens, inte med det på drivande axel iaf.
Snåla inte på däck