3622
Sök

Dåligt bilbatteri?

16 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
Batteriet fungerade perfekt tills förrigår.. hade inbrott i bilen och då vart det lite klux med lampspakarna/blinkersspaken och ljusen va på hela natten.. dagen efter gick det inte att starta utan startkablar eller knuffstart.. när bilen hade gått ett tag så stängde jag av den, men den vägrade starta igen.. Nu har jag laddat den i några timmar med en "6-amp Battery Charger" Från biltema.. men mätarn visar 3 mm ifrån 0, "grön"
Nått jag bör tänka på? batteriet är inte så gammalt

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
15 juli 2007
6A är inte så mycket. Prova att låta den ladda ett par dygn. Helst ska du försöka få tag i en "värre" c-tec och "återuppliva" batteriet om du inte får igång det.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

21 761 Inlägg
15 juli 2007
När ljuset råkar bli påslaget över en hel natt så laddas batteriet ur väldigt mycket, jag antar att startmotorn bara klickade när du försökte starta. Det kanske inte ens klickade heller, men det beror också på hur stort batteri det är på bilen.

Ett batteri ska kunna tåla sådana djupa urladdningar några gånger innan det pajjar, men det kan även hända att det går sönder redan efter en enda sådan urladdning om man har otur. Helt klart är att batteriet får mycket stryk när det händer sånt där.

Man får vara beredd på att laddaren måste ladda ett helt dygn eller även ännu längre för att batteriet ska bli helt fulladdat, beroende på storlek.

Hur stort batteri har du, är det ett slutet batteri som man inte kan fylla på batterivatten?

Hoppsan, lite sen.
Senast redigerat av Drönirettab (15 juli 2007)

16 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
När ljuset råkar bli påslaget över en hel natt så laddas batteriet ur väldigt mycket, jag antar att startmotorn bara klickade när du försökte starta. Det kanske inte ens klickade heller, men det beror också på hur stort batteri det är på bilen.

Ett batteri ska kunna tåla sådana djupa urladdningar några gånger innan det pajjar, men det kan även hända att det går sönder redan efter en enda sådan urladdning om man har otur. Helt klart är att batteriet får mycket stryk när det händer sånt där.

Man får vara beredd på att laddaren måste ladda ett helt dygn eller även ännu längre för att batteriet ska bli helt fulladdat, beroende på storlek.

Hur stort batteri har du, är det ett slutet batteri som man inte kan fylla på batterivatten?

Hoppsan, lite sen.

jo startmotorn klickade, jag har ett "12 v kapacitet 60ah" batteri från okq8, jo man kan fylla på batterivatten men vattennivåerna var Ok. Hur länge tar det att ladda batteriet för att få igång bilen engång om nu det inte är pajj?

21 761 Inlägg
15 juli 2007
Det kan jag inte säga så där på rak arm, men som ToTTeN skriver så är inte 6A så ruskigt mycket att kräma på med och då får du nog räkna med minst ett helt dygn innan batteriet är fulladdat.

Det är bra att batteriet går att fylla på med batterivatten, då kan du nämligen kontrollera syravikten när laddaren säger att batteriet är fullt. Att mäta syravikten är det näst bästa sättet att kolla i vilket skick batteriet är i, eftersom ditt batteri inte är så gammalt så borde en sådan mätning visa ett ganska säkert resultat.

Har du tillgång till en syramätare eller kan låna en?

Sök