2829
Sök

Huvudströmbrytare och batterikablar, Ford Galaxie -69.

1 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#1
Har en Ford Galaxie -69 som vi köpte i somras. Sitter en Ford FE 390 motor i med original Autolite förgasare, så rätt kul bil att köra smile Har den stående i kallgarage nu över vintern och tänkte starta upp den för ett par dagar sedan. Vid första försök så hände inget alls så antog batteriet laddat ur. Laddade upp det helt och skulle prova igen: fortfarande inget.
Mätte batteriet (helt nytt Biltema batteri 12V / 74 Ah, 660 A (EN)) och inga problem där. Problemet satt istället i huvudströmbrytaren. Vid ett visst läge, och när man höll den intryckt så blev där ström till bilen. Körde startmotorn några sekunder. Vi märkte direkt att det började lukta bränt och avbröt försöket med att starta. Ser sen att pluskabeln som går från batteri till huvudströmbrytaren smält lite vid kontakten i huvudströmbrytaren.

Nu är frågan, varför? Ser att där finns olika huvudströmbrytare som klarar olika Ampere, och frågan är om det har med det att göra (satt ett annat batteri i när vi köpte bilen med 60 Ah)? Är det huvudströmbrytaren som felar, och om, vad ska jag ha för någon då?

Tänkte också byta ström och jordkabel, då dom inte ser allt för bra ut, och framförallt då inte jordkabeln. Biltema (ja, jag vet) har kablar som är 35mm2 resp. 70mm2. Hur vet jag vilken jag ska ha, och spelar det roll egentligen?

Usel förklaring ovan, men hoppas någon förstår och kan tipsa smile

MVH

Fri fart för ett fritt folk!
14 153 Inlägg
för 11 minuter sedan
#2
dåligkontakt=värme

skulle inte över tänka att det började lukta bränd mer än att huvudbrytaren är trasig. 
man ska vara lite försiktig med huvudbrytare  då dom belastat betydligt mer än vad batteriet har i kapacitet.. 
så att per automatik tro att en 60amp huvudbrytare är lämplig till ett 60amp batteri är farlig tanke.

kan nog dra boråt 200ah vid startförsök.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök