Hallå
Polo V 6R 1.2 TSI
Motorkod: CBZC
Modellår: 2013
För ett par månader sedan började EPC-lampan tändas ibland när jag startade bilen med resultatet att bilen blev helt orkeslös. En omstart löste oftast problemet. Nu har bilen varit stillastående ett bra tag och nu kan EPC-lampan tändas när man kör och den har fått felkoden P334B ("Wastegate actuator"/"manöverelement, turboladdare", motorlampan lyser).
Det här har jag gjort hittills:
Wastegate actuator-armen kärvade och åkte inte tillbaka om jag drog ut den manuellt. Jag sprutade på lite 5-56 och motionerade armen till den åkte tillbaka av sig själv.
EPC- och motorlampan tändes inte längre och felkoden P334B försvann. Bilen gick att köra hur bra som helst, men jag testade bara i några minuter i taget.
Nu har bilen körts längre så den blev varm. EPC-felet kom tillbaka (dock inte P334B). Jag vet att 5-56 inte smörjer så bra och kanske inte alls ska användas där det blir varmt.
Jag vet att andra har haft samma eller liknande fel med samma motor här på forumet. Vad tror ni är en bra lösning? Om jag köper en ny "wastegate actuator", går den att byta rakt av, utan att den behöver ställas in på något sätt? Jag kan vara beredd att chansa på att det löser problemet, bara det inte blir värre