VW Polo TDI 2009 9N Problem.
Uppdaterad 14/1: * Ändring av rubrik och tillägg av text. Står längst ned i inlägget*
Bil ryckte till, motor dog långsamt, hände inget vid försök av start.
Visade sig att den kuggat över 3-4 kuggar.
Spänt spännaren, och nu startar bilen, men dör.
Svårt att förklara kortfattat, så drar hela händelseförloppet.
Vart ute och körde den när bilen lixom ryckte till kraftigt och oljetrycks lampan började lysa, så stängde av direkt som en säkerhetsåtgärd och bogserade hem den och kollade runt i motorn, men såg inget konstigt och varken vatten eller olja hade försvunnit.
Så bytta olja och filter och prövade att starta upp henne.
Hon startade som vanligt och jag märkte inget konstigt.
Oljetrycks lampan tändes inte, så jag stängde av och kopplade in felkods läsare som visade felkod på P0116.
Just då så trodde jag felkoden pekade på EGR, och den hade jag isär i somras och rengjorde.
Men i efterhand så visade det sig att felkoden betyder något med Tempgivare.
Kanske 7 - 9 minuter hade passerat när motorn började bete sig som om att den kvävde sig själv.
Under hela tiden så har den låtit som den alltid gjort.
Inga missljud eller konstigt inget konstigt, FÖRUTOM att motorn smällde till ibland.
Typ ?puffade? till från motorn två-tre gånger, och sen började den dö.
Oljetrycks lampan lös inte.
Dock så lyste motor lampan, men den har lyst ända sedan i somras.
Igår gick jag ut till bilen utrustad med underställ, pannlampa, ful mössa och för tjocka handskar för ändamålet, för att stå under huven och frysa och halka runt och svära i snöyran.
Då jag först trodde att felkoden hade med EGR att göra, och jag redan rengjort den några månader tidigare, så gjorde jag nu en EGR delete.
Vilket nu antagligen var helt i onödan.
Men när jag i alla fall var klar och försökte starta den så hände ingenting.
Trodde först att batteriet var slut, så tog hjälp av ytterligare en bil.
Men varken med hjälp av extra bil, eller annat batteri gjorde någon skillnad.
Tänkte först att jordningen mellan bilarna var dålig, så prövade flera olika ställen.
Men resultatet var det samma.
Lampor lös och kupé fläkt etc fungerande.
Men när jag vred på nyckeln så började lampor slockna och diverse tills jag släppte starten.
Försökte rotera framhjulet, men verkar trögt.
Så bestället ett nytt batteri och väntar med felsökning.
UPPDATERING 6/1:
Ikväll så kom det nya batteriet hem till mig, så jag har varit ute i snön och pulsat runt Polon igen.
Det gjorde ingen skillnad med ett annat batteri, så jag försökte återigen rubba på svänghjulet, men hittade först ingen hylsa som passade.
Visade sig att Polo använder Torx på svänghjul, vilket jag skrattade åt lite, då det syns jätte tydligt om man kollar på sidan.
Det gick först trögt framåt, men efter att roterat bakåt så fungerade fint att rotera åt båda hållen.
Prövade därefter att starta bilen, och den startade jättefint och lätt nu. Men den knackade riktigt jävla illa, så jag stängde av lika snabbt igen.
UPPDATERING 13/1
Nu har det äntligen börjat töa, så jag har varit ute och kollat närmare på motorn och tagit av övre kamremskåpan för att undersöka ÖD.
Jag tog lite bilder, och vet inte om det blir rätt här nu, men jag ska försöka bifoga några på hur det ser ut.
Jag justerade så det nedre hjulets markering gick i linje med den markeringen som sitter ovanför.
Och sen körde jag in insexnyckel i övre kamhjulet, och det passade sådär.
Så backade motorn lite för att få hålet riktigt centrerat. och när jag fick det så och låste, så var markeringarna på nedre hjulet ordentligt fel.
Kanske 2 cm, minst. Högst 3 cm, och det måste väll innebära att det står kanske 2-4 kuggar fel.
Jag har granskat kuggarna på kamremshjulet, samt remen, men ser inget konstigt.
Remen kanske är lite sliten, men den är hel, och har inte gått av.
UPPDATERING 14/1
Har varit ute idag igen och kollat.
Hittade en annan markering på nedre remhjulet, och jag vet inte vilket av dom två jag ska gå efter.
Så jag ställde den ytterligare en gång och gick efter markeringen närmast mig den här gången.
Jag låste övre remhjulet med hjälp av att trycka in en shock (Stavning?)
Jag kollade hela remen och tänder på hjulet, men jag kan inte se något konstigt.
Men så kollade jag spännaren, och markeringen på spännaren ser väll ut att vara lite ur kurs?
Tycker ni inte?
Så jag låste den med hjälp av en insexnyckel, och låssade skruven med en 15 ringnyckel, och flyttade markeringen.
Jag vet inte om detta är rätt nu helt, utan går helt på information från er och Youtube.
Jag prövade sen återigen att dra runt motorn för hand, och den går runt okey antar jag.
Den går lätt, men tar emot rätt ordentligt i visa lägen.
Så jag prövade att dra på starten, och den startade!?
Inga knackningar och låter helt okey!
Men den gick ojämnt för att efter någon minut sakta dö.
Motor lampan lyser och lampan för glödningen blinkade hela tiden.
Kanske det har att göra med att lilla röret är pluggat samt EGR?
För har inte haft igång bilen sen jag gjorde den här så kallade EGR deleten.
Så jag tog bort brickan till det lilla röret och satte tillbaka röret, fast bara med en skruv, för att testa och se om det gjorde någon skillnad.
Sen startade jag igen. Och då lät motorn riktigt jävla illa, knackade och kom rök!
Så stängde snabbt av.
Det var kanske ingen bra ide att ta bort den brickan?
Kontrollerade nollningen återigen igen och justerades kanske 2mm.
Startade en gång till..
Inget knack.
Men den dör.
Och nu tvärt.
Den är dock aningen svårstartad.
Alltså den tvekar innan start.
Sen går den igång.
Ungefär som att den går tungt.
Jag tycker att det börjar bli lite rörigt allting i tråden, och det kanske inte var en jättebra ide att hålla på och uppdatera det här första inlägget.
Men jag tänkte att det var nödvändigt för att hålla ämnet i tråden aktuellt, då problemen vandrat från det ena till det andra.
Jag ändrar rubriken nu för fjärde gången och postar inlägg mer i linje med utvecklingen.
Vad är det som har hänt egentligen?
Varför dör bilen.
Varför knackade den?
Har jag kontrollerat ÖD riktigt och rätt?
Är spännaren ställd rätt?
Vad annat förutom trasig rem eller trasigt kamremshjul kan göra att den kuggat över?
I vilken ände ska jag börja?
Är det kört nu?
Jag sitter i en jobbig situation då jag behöver bilen för att mina barn ska kunna vara hemma hos mig och för att jag ska kunna ta mig till jobb, och jag är inte ens i närheten av att ha råd med en ny bil.
Jag kan väldigt lite om bilar, och ännu mindre om dieselbilar, och allt tillsammans här lirar inte så bra ihop. så jag kan känna en aning stress överhängande. så ber om ursäkt om mina inlägg verkar röriga.
Kanske orelevant text, men tänker att jag tillägger det för att beskriva vad vi har att jobba med.
Aktuell felkod:
***The P0116 code is a warning that there is an issue with your car's engine coolant temperature sensor or circuit.***
-"This means that the engine's electronic control unit (ECU) isn't getting a clear reading of the temperature of the coolant, making it difficult for it to adjust the air/fuel mixture in your engine."
Idéer?
Fridens liljor
Uppdaterad 14/1: * Ändring av rubrik och tillägg av text. Står längst ned i inlägget*
Bil ryckte till, motor dog långsamt, hände inget vid försök av start.
Visade sig att den kuggat över 3-4 kuggar.
Spänt spännaren, och nu startar bilen, men dör.
Svårt att förklara kortfattat, så drar hela händelseförloppet.
Vart ute och körde den när bilen lixom ryckte till kraftigt och oljetrycks lampan började lysa, så stängde av direkt som en säkerhetsåtgärd och bogserade hem den och kollade runt i motorn, men såg inget konstigt och varken vatten eller olja hade försvunnit.
Så bytta olja och filter och prövade att starta upp henne.
Hon startade som vanligt och jag märkte inget konstigt.
Oljetrycks lampan tändes inte, så jag stängde av och kopplade in felkods läsare som visade felkod på P0116.
Just då så trodde jag felkoden pekade på EGR, och den hade jag isär i somras och rengjorde.
Men i efterhand så visade det sig att felkoden betyder något med Tempgivare.
Kanske 7 - 9 minuter hade passerat när motorn började bete sig som om att den kvävde sig själv.
Under hela tiden så har den låtit som den alltid gjort.
Inga missljud eller konstigt inget konstigt, FÖRUTOM att motorn smällde till ibland.
Typ ?puffade? till från motorn två-tre gånger, och sen började den dö.
Oljetrycks lampan lös inte.
Dock så lyste motor lampan, men den har lyst ända sedan i somras.
Igår gick jag ut till bilen utrustad med underställ, pannlampa, ful mössa och för tjocka handskar för ändamålet, för att stå under huven och frysa och halka runt och svära i snöyran.
Då jag först trodde att felkoden hade med EGR att göra, och jag redan rengjort den några månader tidigare, så gjorde jag nu en EGR delete.
Vilket nu antagligen var helt i onödan.
Men när jag i alla fall var klar och försökte starta den så hände ingenting.
Trodde först att batteriet var slut, så tog hjälp av ytterligare en bil.
Men varken med hjälp av extra bil, eller annat batteri gjorde någon skillnad.
Tänkte först att jordningen mellan bilarna var dålig, så prövade flera olika ställen.
Men resultatet var det samma.
Lampor lös och kupé fläkt etc fungerande.
Men när jag vred på nyckeln så började lampor slockna och diverse tills jag släppte starten.
Försökte rotera framhjulet, men verkar trögt.
Så bestället ett nytt batteri och väntar med felsökning.
UPPDATERING 6/1:
Ikväll så kom det nya batteriet hem till mig, så jag har varit ute i snön och pulsat runt Polon igen.
Det gjorde ingen skillnad med ett annat batteri, så jag försökte återigen rubba på svänghjulet, men hittade först ingen hylsa som passade.
Visade sig att Polo använder Torx på svänghjul, vilket jag skrattade åt lite, då det syns jätte tydligt om man kollar på sidan.
Det gick först trögt framåt, men efter att roterat bakåt så fungerade fint att rotera åt båda hållen.
Prövade därefter att starta bilen, och den startade jättefint och lätt nu. Men den knackade riktigt jävla illa, så jag stängde av lika snabbt igen.
UPPDATERING 13/1
Nu har det äntligen börjat töa, så jag har varit ute och kollat närmare på motorn och tagit av övre kamremskåpan för att undersöka ÖD.
Jag tog lite bilder, och vet inte om det blir rätt här nu, men jag ska försöka bifoga några på hur det ser ut.
Jag justerade så det nedre hjulets markering gick i linje med den markeringen som sitter ovanför.
Och sen körde jag in insexnyckel i övre kamhjulet, och det passade sådär.
Så backade motorn lite för att få hålet riktigt centrerat. och när jag fick det så och låste, så var markeringarna på nedre hjulet ordentligt fel.
Kanske 2 cm, minst. Högst 3 cm, och det måste väll innebära att det står kanske 2-4 kuggar fel.
Jag har granskat kuggarna på kamremshjulet, samt remen, men ser inget konstigt.
Remen kanske är lite sliten, men den är hel, och har inte gått av.
UPPDATERING 14/1
Har varit ute idag igen och kollat.
Hittade en annan markering på nedre remhjulet, och jag vet inte vilket av dom två jag ska gå efter.
Så jag ställde den ytterligare en gång och gick efter markeringen närmast mig den här gången.
Jag låste övre remhjulet med hjälp av att trycka in en shock (Stavning?)
Jag kollade hela remen och tänder på hjulet, men jag kan inte se något konstigt.
Men så kollade jag spännaren, och markeringen på spännaren ser väll ut att vara lite ur kurs?
Tycker ni inte?
Så jag låste den med hjälp av en insexnyckel, och låssade skruven med en 15 ringnyckel, och flyttade markeringen.
Jag vet inte om detta är rätt nu helt, utan går helt på information från er och Youtube.
Jag prövade sen återigen att dra runt motorn för hand, och den går runt okey antar jag.
Den går lätt, men tar emot rätt ordentligt i visa lägen.
Så jag prövade att dra på starten, och den startade!?
Inga knackningar och låter helt okey!
Men den gick ojämnt för att efter någon minut sakta dö.
Motor lampan lyser och lampan för glödningen blinkade hela tiden.
Kanske det har att göra med att lilla röret är pluggat samt EGR?
För har inte haft igång bilen sen jag gjorde den här så kallade EGR deleten.
Så jag tog bort brickan till det lilla röret och satte tillbaka röret, fast bara med en skruv, för att testa och se om det gjorde någon skillnad.
Sen startade jag igen. Och då lät motorn riktigt jävla illa, knackade och kom rök!
Så stängde snabbt av.
Det var kanske ingen bra ide att ta bort den brickan?
Kontrollerade nollningen återigen igen och justerades kanske 2mm.
Startade en gång till..
Inget knack.
Men den dör.
Och nu tvärt.
Den är dock aningen svårstartad.
Alltså den tvekar innan start.
Sen går den igång.
Ungefär som att den går tungt.
Jag tycker att det börjar bli lite rörigt allting i tråden, och det kanske inte var en jättebra ide att hålla på och uppdatera det här första inlägget.
Men jag tänkte att det var nödvändigt för att hålla ämnet i tråden aktuellt, då problemen vandrat från det ena till det andra.
Jag ändrar rubriken nu för fjärde gången och postar inlägg mer i linje med utvecklingen.
Vad är det som har hänt egentligen?
Varför dör bilen.
Varför knackade den?
Har jag kontrollerat ÖD riktigt och rätt?
Är spännaren ställd rätt?
Vad annat förutom trasig rem eller trasigt kamremshjul kan göra att den kuggat över?
I vilken ände ska jag börja?
Är det kört nu?
Jag sitter i en jobbig situation då jag behöver bilen för att mina barn ska kunna vara hemma hos mig och för att jag ska kunna ta mig till jobb, och jag är inte ens i närheten av att ha råd med en ny bil.
Jag kan väldigt lite om bilar, och ännu mindre om dieselbilar, och allt tillsammans här lirar inte så bra ihop. så jag kan känna en aning stress överhängande. så ber om ursäkt om mina inlägg verkar röriga.
Kanske orelevant text, men tänker att jag tillägger det för att beskriva vad vi har att jobba med.
Aktuell felkod:
***The P0116 code is a warning that there is an issue with your car's engine coolant temperature sensor or circuit.***
-"This means that the engine's electronic control unit (ECU) isn't getting a clear reading of the temperature of the coolant, making it difficult for it to adjust the air/fuel mixture in your engine."
Idéer?
Fridens liljor
Senast redigerat av Kattkatt (onsdag 13:23)
0
0
0
0