3231
Sök

Pulserande ljus - byta regulatorn?

8 Inlägg
Igår 13:44
Trådstartare
#1
Hej,

när motorn är på på min Peugot 307 från 2006 så pulserar ljuset i styrka. Både belysningen i kupén och strålkastarna. Det ser ut som någon typ av discobil kommer farande.

Jag sökte på youtube och såg att det kunde vara jordfel. Har mätt spänningen mellan batteriets pluspol och motor, chassi och generator. Spänningen var samma på alla ställen som mellan batteriernas poler. Så därför tror jag att det är något annat och misstänker generatorn.

Ifall det  är generatorn som är problemet. Räcker det då med att byta regulatordelen? Eller är det likriktaren jag borde byta kanske?


/Mattias

Diagnostekniker
2 784 Inlägg
Igår 14:19
#2
Ja, det du gjort är enbart att mäta potentialskillnaden.
Det man behöver göra är att belasta kretsen, vilket i detta fall är batteri till chassi/motorjord, och sedan mäta spänningen under belastning.
Belasta kan du i detta fall göra med en vanlig halvljuslampa och lite kablar.

För att göra det enkelt så kan du börja med att dra en startkabel eller liknande mellan motorjord och batterijord.
Då ?förbikopplar? du bilens egna jordflätor.

Gör så här;
Startkabel.
Mät B+ på generatorn med motor igång och kontrollera att du har en stabil laddspänning på 14v eller mer.
Är spänningen svajig så byter du generator, finns ingen mening att bara byta regulator eller diodbrygga.
Ser det bra ut så kopplar du bort startkabeln och kollar laddspänningen igen, blir det svaj så har du ett jordfel.
Senast redigerat av Jesper328 (Igår 14:20)

Up the RA

8 Inlägg
Igår 14:36
Trådstartare
#3
Hej Jesper!

Tack så mycket för ditt svar! Jag har försökt att registrera "svajet" med min multimeter men det syns inte. Visar på en stabil spänning från generatorn på 14,5V. Jag misstänker att en vanlig multimeter inte hinner med att registrera? Skulle behövas en sådan som kan rita grafer kanske.

Ja, jag kan ju göra en egen jordning med startkabeln och se om det löser problemet med att lamporna pulserar. I så fall är det ju ändå jorden.

Men om det nu är generatorn, måste man byta hela? Borde det inte räcka med regulator eller diodbryggan? Generatorer kostar ju en del...

Diagnostekniker
2 784 Inlägg
Igår 18:12
#4
Det beror lite på vad det är för multimeter. smile
Jag brukar snabbtesta canbus-slingor genom spänningsmätning, och multimetern hinner då med att registrera lite svaj.
Och där jävlar går det undan i kommunikationen.

Ja alltså, skulle det visa sig vara regulator eller diodbrygga så är det absolut bästa att byta komplett generator.
Du måste ju ändå demontera den för att kunna kontrollera diodbryggan (googla alternator rectifier test), och om det är regulatorn så kommer ändå släpringarna vara så slitna att det inte finns någon mening att byta regulator.
Senast redigerat av Jesper328 (Igår 18:16)

Up the RA

8 Inlägg
Igår 21:52
Trådstartare
#5
Ok. Tack för all info. Min multimeter visar en ganska stadig spänning över generatorn. Hmm...


Sök